نعمت زاده: ایران می تواند مرکز فعالیت تجار ایتالیایی برای صدور کالا به منطقه باشد

نعمت زاده: ایران می تواند مرکز فعالیت تجار ایتالیایی برای صدور کالا به منطقه باشد

وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش تجاری ایران و ایتالیا با تاکید بر اینکه اولویت ما درهمکاری با شرکت های خارجی برمبنای همکاری های بلندمدت و استراتژیک است، گفت: ایران می تواند مرکز فعالیت تجار ایتالیایی برای صدور کالا به منطقه باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمدرضا نعمت زاده این مطلب را امروز(یکشنبه) در همایش تجاری ایران و ایتالیا در سالن همایش برج میلاد تهران بیان کرد.
وی ادامه داد: رسیدن به هدف همکاری های درازمدت و استراتژیک، نیازمند سرمایه گذاری مشترک با هدف تامین نیاز داخل و صادرات با تکیه بر فن آوری های نوین، تولید رقابت پذیر و همکاری مشترک برای تولید و توسعه محصولات با فن آوری های جدید است.
وی در ادامه افزود: پس از دو سال بحث و مذاکره بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5، با تلاش فراوان طرف ها، توافق منطقی و منصفانه حاصل و امکان برد- برد برای طرفین مذاکره محقق شد.
وی اظهارداشت: این مذاکرات نشان می دهد که پیچیده ترین مسائل بین المللی می تواند با تدبیر، تفاهم و گفت وگو حل و فصل شود و ابهاماتی که توسط بعضی از مجامع و کشورهای غربی علیه ایران بوجود آمده بود با پذیرش حقانیت جمهوری اسلامی ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای مرتفع شد.
به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، مذاکرات کشورهای 1+5 با ایران می تواند الگوی مناسبی برای حل و فصل سایر مسائل منطقه ای و جهانی باشد.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که می تواند با همه کشورهای جهان به ویژه با کشورهای دوست از جمله ایتالیا همکاری های اقتصادی و روابط مستحکم تجاری داشته باشد.
نعمت زاده تاکید کرد: روابط و همکاری های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا بسیار تاریخی و گسترده بوده که متاسفانه به خاطر تحریم های ظالمانه ای در چند سال گذشته، این روابط به حداقل خود کاهش یافت؛ گرچه در همان شرایط نیز حجم مبادلات تجاری دوکشور حدود 1.5 میلیارد دلار در سال بود.
وی به سفر هیات بزرگ اقتصادی ایتالیا به تهران اشاره کرد و افزود: حضور صاحبان صنایع، تجار و کارآفرینان در ایران، نشانه عزم جدی طرفین برای از سرگیری همکاری های جدید در فضای بین المللی بوجود آمده است.
وزیر صنعت، خاطرنشان کرد: با وجود تحریم های چند سال گذشته، دانشمندان، صنعتگران و کارآفرینان ایرانی تلاش کردند تا با ارتقاء توان علمی، فنی و صنعتی، راه تعالی را طی کرده و فاصله خود را با دانش روز دنیا کاهش دهند.
وی ادامه داد: بنابراین توانایی صنعتی و فناوری امروز کشور کاملا نسبت به سال های گذشته افزایش یافته؛ بنابراین سیاست های پیشنهادی ما برای همکاری های جدید تغییر یافته است.
وی اضافه کرد: گرچه در برخی از زمینه ها مانند صنایع پتروشیمی، صنایع فولاد، صنایع خودرو و سایر صنایع پایه، دارای واحدهای صنعتی بزرگ هستیم اما از لحاظ تعداد حدود 90 درصد از صنایع کشور را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می دهند به همین دلیل باید از توانایی تشکل های صنعتی مانند انجمن ها و اتحادیه های صنعتی برای همکاری بیشتر استفاده شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: خوشحالم که شاهد حضور تعداد زیادی از انجمن های صنعتی ایتالیایی و ایرانی در اجلاس هستیم؛ امیدواریم ضمن مذاکرات دوجانبه شرکت ها با یکدیگر، انجمن ها نیز در تحکیم روابط و توافق برهمکاری های مستمر و درازمدت با یکدیگر به توافق برسند.
وی ادامه داد: به عنوان رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور، انتظار دارم طرفین از فرصت پیش آمده حداکثر استفاده را برای حصول همکاری های درازمدت و برپایه سرمایه گذاری و فعالیت مشترک به عمل آورند.
به گفته نعمت زاده، جمهوری اسلامی ایران با دارابودن ظرفیت های بالا از جمله جوانان تحصیل کرده و با استعداد، انرژی فراوان با قیمت رقابتی، معادن متعدد، فراورده های نفتی، محصولات پتروشیمی، زیرساخت های لازم، 750 شهرک صنعتی فعال و تعدادی منطقه آزاد ویژه صنعتی و تجاری و بازار بزرگ داخلی و منطقه ای، می تواند شریک خوبی برای شرکت های اروپایی همچون ایتالیا باشد.

** شرکت های ایتالیایی، ایران را مرکز فعالیت تجاری برای صدور کالا به منطقه قرار دهند
وی تصریح کرد: از سوی دیگر شرکت های ایتالیایی نیز می توانند ایران را به عنوان مرکز فعالیت های صنعتی، معدنی و تجاری خود برای صدور کالا و خدمات به کشورهای منطقه قرار دهند و قانون جلب و حمایت از سرمایه گذاری خارجی ایران هرگونه سرمایه گذاری خارجی را تضمین می کند و حقوق مساوی برای سرمایه گذاران خارجی و ایرانی قائل است.
وی در پایان، از سفارتخانه های طرفین خواست تا تسهیلات لازم برای مسافرت بازرگانان، مدیران و کارکنان صنایع یکدیگر قائل و با صدور روادیدهای طولانی و ورود مکرر، موجب تحرک بیشتر کارآفرینان و بازرگانان شوند.
هیات 360 نفره اقتصادی ایتالیا در سفر دو روزه خود به تهران، قرار است دیدارهای با فعالان تجاری و بازرگانی کشور داشته باشد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا