تحلیل یک شرکت مشاور سرمایه گذاری از

صورت های مالی"خدیزل" و بررسی 9 متغیر مهم همزمان با عرضه اولیه سهام

صورت های مالی

همزمان با عرضه اولیه 10 درصد سهام بهمن دیزل در روزجاری، یک شرکت مشاور سرمایه گذاری آخرین صورتهای مالی و 9 متغیر مهم این شرکت 100 میلیارد تومانی را بررسی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، همزمان با عرضه اولیه 10 درصد سهام بهمن دیزل که امروز با 100 میلیون سهم در فرابورس انجام می شود، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با ارایه تحلیلی، آخرین صورت های مالی و 9 متغیر مهم در صورت سود و زیان این شرکت را بررسی کرد.

صورت های مالی پیچیده و چند مورد مبهم+ احتمال نوسان سود هر سهم

بهمن دیزل در آستانه ورود به فرابورس، اطلاعات مربوط به صورت های مالی 6 ماهه و بودجه سال مالی منتهی به دوره 12 ماهه سال 94 را اعلام کرد .در اولین نگاه به این صورت های مالی متوجه پیچیده بودن تخمین درست سود شرکت در سال 94 می شویم.

"خدبزل" 697 ریال سود به ازای هر سهم برای سال مالی 94 پیش بینی کرده و در 6 ماهه نخست 389 ریال سود به ازای هر سهم شناسایی شده است.  هزینه های مالی و هزینه های عمومی و اداری رشد قابل توجهی داشته اند و  شرکت کمتر از 50 درصد آنها در 6 ماهه نخست شناسایی  کرده  که به منزله امکان کاهش سودآوری سهم به دلیل شناسایی کامل هزینه ها در 6 ماه دوم است.

مقدار فروش و مبلغ فروش محصولات بسیار خوش بینانه در نظر گرفته شده و مقدار فروش در 6 ماهه نخست انحراف قابل توجهی را نسبت به بودجه تعدادی فروش محصولات نشان می‌دهد. پوشش نامناسب تعداد فروش محصولات، اعداد خوشبینانه در خصوص تعداد برآورد فروش و مبلغ آن، عدم شناسایی متناسب هزینه های مالی و عمومی اداری و ابهام در نرخ ارز لازم برای خرید قطعات ckd در آستانه عرضه اولیه سهام آن در بازار از جمله موارد ابهام "خدیزل" است که برآورد دقیق سود شرکت را تحت یک سناریوی خاص غیرممکن می سازد.

9 متغیر مهم در صورت سود و زیان " خدیزل"

با این اوصاف درحالی امکان نوسان سود هر سهم "خدیزل" به علت نوسان نرخ ارز، نوسان تعداد تولید و فروش محصولات و شناسایی هزینه های مالی و اداری و عمومی وجود دارد که در ادامه به بررسی مهمترین متغیرهای صورت سود وزیان 6 ماهه و پیش بینی 12 ماه سال 94 پرداخته ایم:

خوشبینانه ترین متغیر صورتهای مالی شرکت، بخش فروش است. درحالی حدود 623 میلیارد تومان فروش برای سال مالی 94 در نظر گرفته شده که این مقدار نسبت به 12 ماهه سال 93 حدود 56 درصد رشد نشان می دهد. "خدیزل" در سال گذشته حدود 402 میلیارد تومان فروش داشته است.

قبل از پرداختن به جزئیات فروش خدیزل باید عنوان کنیم رشد 56 درصدی فروش در سال 94 در صنعت خودرو بی سابقه محسوب می شود و در شرایط فعلی دستیابی به رشدی این چنینی نیازمند بروز اتفاقات خاصی است. عمده دلیل افزایش فروش شرکت، فرض افزایش تعداد فروش محصولات شرکت در بودجه 94 است و تغییر نرخ نسبتا کمی برای  قیمت محصولات در نظر گرفته شده است.به طوریکه شرکت تاکید زیادی بر رشد تعداد فروش محصولات خود دارد.

عمده ترین رشد مربوط به رشد 1067 درصدی کامیونت شیلر 6 تنی و بعد از آن رشد 747 درصدی مینی بوس مکسوس و رشد 234 درصدی کامیون fvr است.

این شرکت فروش 700 کامیون شیلر 6 تنی را برای سال 94 در نظر گرفته و  این درحالی است که سال گذشته حدود 10 دستگاه  از این محصول را تولید کرده است. با نگاهی به تولید و فروش شرکت در 6 ماهه نخست متوجه پوشش ضعیف شرکت در تولید محصولات خواهیم شد:

بهمن دیزل فروش حدود 5514 خودرو را در بودجه در نظر گرفته و در 6 ماهه نخست جمعا 1488 خودرو به فروش رسانده است.

در جدول زیر وضعیت پوشش فروش محصولات شرکت نشان داده شده است:
 

 

شرکت تنها 30 درصد از بودجه فروش سال 94 را پوشش داده است. یعنی از 623 میلیارد تومان فروش تنها 187 میلیارد تومان آن را در 6 ماهه نخست محقق کرده است. نکته قابل توجه عدم ارایه پوشش مقداری تولید و پوشش مقداری فروش برای دوره 6 ماهه و مقایسه آن با بودجه شرکت است و در عوض شرکت اقدام به مقایسه عملکرد امسال با سال گذشته کرده است.

مجموع تعداد فروش انواع محصولات شرکت در 6 ماهه نخست امسال 1488 محصول بوده  درحالی که در دوره گذشته 1230 محصول به فروش رفته بود. اگرچه تعداد فروش نسبت به سال گذشته رشد نشان می دهد اما با رقم در نظر گرفته شده در بودجه شرکت اختلاف قابل توجهی دارد.

حاشیه سود ناخالص شرکت در بودجه امسال 22 درصد و در 12 ماهه سال گذشته 35.5 درصد بوده اما در 6 ماهه نخست امسال به 36 درصد افزایش یافته است! درحالی که در 6 ماهه سال گذشته حاشیه سود شرکت 35 درصد بود.

شرکت قطعات خودر را به صورت ckd از ژاپن وارد و برای این کار از "ین" استفاده می کند. نرخ "ین" در بهای تمام شده شرکت 270 ریال در نظر گرفته اما در حال حاضر نرخ "ین" حدود 250 ریال (نرخ بانک مرکزی) و نرخ بازار آزاد نیز حدود 300 ریال است. شرکت توضیحی در خصوص دلایل در نظر گرفتن مبنای لازم برای  نرخ ارز خود اعلام نکرده با این وجود اگر به نرخ ارز بانک مرکزی دسترسی داشته باشد، اثرات سودآوری مناسبی بر شرکت برجای خواهد گذاشت و با کاهش نرخ مواد اولیه باعث افزایش حاشیه سود شرکت خواهد شد.

هزینه های عمومی و اداری شرکت در بودجه 94  با رشدی بی سابقه حدود 50 درصد افزایش یافته و از 17 به حدود 26 میلیارد تومان رسیده است.در 6 ماهه نخست حدود 43 درصد از هزینه های عمومی و اداری شناسایی شده است.

متغیر مهم بعدی هزینه های مالی شرکت است که در 6 ماهه نخست حدود 89 میلیارد ریال آن (معادل 30 درصد از هزینه مالی 299 میلیارد ریالی بودجه 94) شناسایی شده است. بنابراین در 6 ماهه دوم حدود 210 میلیارد ریال هزینه مالی دیگر در صورت های مالی شناسایی خواهد شد. عمده هزینه مالی دریافتی از بانک پارسیان و بانک صادرات با میانگین نرخ 26 درصد است که حدود  81 درصد آنها باید در سال 94 تسویه شود (سررسید  81 درصد وام ها در سال 94 است).

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا