معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی:

تولید نفت ایران به 4.6 میلیون بشکه می‌رسد

تولید نفت ایران به 4.6 میلیون بشکه می‌رسد

معاون فنی و توسعه امور زیربنایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی از جمله مزیتهای ایران را ذخایر بالای نفتی وگازی آن دانست و گفت: با توجه به این که قیمت تمام شده تولید نفت در ایران پایین است، این امر سرمایه گذاری خارجی را توجیه می کند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، غلامرضا شافعی - معاون فنی و توسعه امور زیربنایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور - در سخنرانی خود در کنفرانس رونمایی قراردادهای نفتی در تهران با عنوان برنامه ششم توسعه و جایگاه نفت و گاز در توسعه اقتصادی، از توجه جدی دولت به صنعت نفت و گاز در توسعه اقتصادی کشور سخن گفت.

او اظهار کرد: رشد بخش نفت و گاز در برنامه ششم توسعه 9.4 درصد است و امیدواریم سرمایه گذاریهای چند سال اخیر به بهره برداری خوبی برسد.

معاون فنی و توسعه امور زیربنایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی در کنفرانس تهران از جمله چالشهای صنعت نفت را شدت مصرف انرژی، بالابودن عمر مخازن نفتی و افت طبیعی مخازن، محقق نشدن برنامه های تزریق گاز به مخازن نفتی، کاهش تولید نفت خام سبک، افزایش تولید نفت خام سنگین، اجرا نشدن الگوهای مناسب پالایشی، دسترسی نداشتن به منابع خارجی و محدودیت دسترسی به دانش فنی شرکتهای خارجی به دلیل تحریمها، بالا بودن تلفات در تولید و عرضه انرژی و سازوکار رقابتی در بازار انرژی کشور اعلام کرد.

شافعی فرصتهای موجود در صنعت نفت را نیز میزان ذخایر نفتی و گازی کشور، نیاز مداوم بازارهای جهانی به ذخایر نفت خام و گاز طبیعی با وجود افزایش سهم انرژیهای تجدیدپذیر و ظرفیت استفاده از نفت وگاز به عنوان موتور محرکه اقتصاد ملی ذکر کرد.

معاون فنی و توسعه امور زیربنایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تصریح کرد: در حال حاضر قیمت تمام شده تولید نفت در مقابل سرمایه گذاری پایین است که این امر سرمایه گذاری خارجی را در صنعت نفت ایران توجیه می کند.

شافعی نیروهای تحصیلکرده و متخصص را در ایران که منجر به ایجاد شرکتهای متعدد طراحی، مهندسی، ساخت و نصب شده است،یکی از مزیتهای امروز صنعت نفت ایران دانست و ادامه داد: شرائط عمومی در کشور در سالهای ١٣٧٦ زمانی که قرارداد توسعه فازهای ٢ و ٣ با کنسرسیوم خارجی که حاضر به پذیرش شرکت ایرانی به عنوان شریک نشدند با امروز که شرکتهای داخلی توانستند فازهای مختلف پارس جنوبی را توسعه دهند، قابل مقایسه نیست.

وی رشد تولید ناخالص ملی را در سال ١٣٩٢ به نسبت سال قبل آن ١,٩ درصد منفی اعلام کرد و گفت: این در حالی است که بخش نفت با نرخ رشد ٨.٩ درصد مواجه بود؛ در سال ٩٣ نیز رشد تولید ناخالص ملی در مقایسه با سال قبل ٣ درصد و بخش نفت ٤.٨ درصد بود.

معاون فنی و توسعه امور زیربنایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ادامه داد: با برداشته شدن تحریمها امکان عرضه یک میلیون بشکه نفت به بازارهای جهانی در سال نخست فراهم می شود؛ ضمن این که با تحقق نرخ رشد ٩,٤ درصدی بخش نفت شاهد رشد بهره وری و رشد اقتصادی در کشور در طول برنامه ششم خواهیم بود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا