پیش‌بینی یاتا از دورنمای هیجان‌انگیز سفرهای هوایی ایران

پیش‌بینی یاتا از دورنمای هیجان‌انگیز سفرهای هوایی ایران

انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) در گزارش جدید خود پیش‌بینی کرد دورنمای سفرهای هوایی بیشتر میان ایران و کوبا با سایر نقاط جهان با توجه به گرم شدن روابط دیپلماتیک این کشورها، به منزله فرصتهای هیجان انگیزی برای تجارت، گردشگری و توسعه است.

به گزارش ایسنا، یاتا در این گزارش که شامل جدیدترین پیش بینی این گروه از رشد مسافران هوایی بود، خاطرنشان کرد: از میان این دو بازار، ایران پتانسیل رشد بیشتری دارد. اگرچه کوبا بزرگترین کشور منطقه کارائیب از نظر میزان جمعیت است اما در بهترین حالت، رشد مسافران هوایی این کشور از پنج میلیون نفر کنونی به حدود 13 میلیون نفر تا سال 2034 خواهد رسید.

در مقابل، ایران در حال حاضر 12 میلیون مسافر هوایی دارد که بیشتر آنها مسافران پروازهای داخلی هستند. اگر رشد تولید ناخالص داخلی با عادی شدن روابط بین المللی ایران و پایان یافتن تحریمها همراه شود، شمار مسافران هوایی ایران تا سال 2034 به 43.6 میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

تونی تایلر، مدیرعامل یاتا در این باره گفت: زمینه مساعدی برای توسعه اقتصادی در کوبا و ایران وجود دارد و حمل و نقل هوایی می‌تواند نقش بزرگی در آن ایفا کند. نسبت به رشد اقتصادی که ایران و کوبا دارند، شمار مسافران هوایی کمتری در مقایسه با متوسط جهانی دارند.

وی در ادامه افزود: بازگشت ایران به اقتصاد جهانی، رشد مسافران هوایی این کشور را حدود 13 میلیون نفر در سال افزایش خواهد داد.

مدیرعامل یاتا ماه گذشته در کنفرانس این سازمان که در دوبی برگزار شد، اظهار کرده بود ایران یکی از بازارهای هواپیمایی دارای پتانسیل رشد بالا در خاورمیانه است که با برداشته شدن تحریمها به بازار عظیمی تبدیل خواهد شد.

یاتا برای کمک به بازسازی صنعت هواپیمایی ایران که از سالها تحریم لطمه دیده است، قصد دارد به مقامات ایرانی، شرکتهای هواپیمایی و فرودگاههای این کشور مشاوره دهد. این گروه هواپیمایی که نماینده بیش از 250 ایرلاین جهان از جمله شرکتهای ایران ایر و ماهان ایر است، قصد دارد برای آژانسهای مسافرتی و ایرلاین‌هایی که بلیت در ایران می‌فروشند، خدمات ارائه کند اما این انجمن در کانادا مستقر است و تا زمان برداشته شدن تحریمهای کانادایی نمی‌تواند اقدامی انجام دهد.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی سنتر فور اویشن، یاتا در گزارش جدید خود پیش بینی کرده است شمار مسافران هوایی جهان تا سال 2034 با متوسط نرخ رشد سالانه 3.8 درصد، به هفت میلیارد نفر خواهد رسید که بیش از دو برابر 3.3 میلیارد مسافر هوایی در سال 2014 و دو برابر 3.5 میلیارد مسافر هوایی در سال 2015 خواهد بود.

یاتا در گزارش قبلی خود شمار مسافران هوایی جهان در سال 2023 را با در نظر گرفتن نرخ رشد سالانه 4.1 درصد، 7.4 میلیارد نفر پیش بینی کرده بود. پیش بینی جدید منعکس کننده تحولات منفی در اقتصاد جهانی از جمله رشد اقتصادی کمتر چین است که انتظار می‌رود به تقاضا برای حمل و نقل هوایی لطمه بزند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا