اکبریان در گفت‌وگو با ماین نیوز خواستار شد:

آقای نعمت‌زاده در سومین همایش سنگ آهن شرکت کند

آقای نعمت‌زاده در سومین همایش سنگ آهن شرکت کند

گروه معادن >سنگ آهن - عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران با توجه به شرایط سخت حاکم بر بخش معدن کشور به دلیل رکود بازار جهانی از محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت دعوت کرد تا حتما در سومین همایش بین‌المللی سنگ آهن ایران شرکت کند تا با این حضور موجب دلگرمی معدنداران کشور شود.

مهرداد اکبریان در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز با اشاره به اینکه سومین همایش سنگ آهن ایران در شرایط کنونی فرصت مغتنمی برای بیان مشکلات و راهکارها محسوب می‌شود، توضیح داد: تجربه نشان داده است که هر زمان شرایط سخت شده اعضای جامعه به یکدیگر نزدیکتر شده‌اند. هم‌اکنون نیز جامعه سنگ آهن به شدت تحت فشار است و روزهای بدی را سپری می‌کند. برگزاری همایش سنگ آهن علاوه بر اینکه فعالان حوزه‌های مختلف سنگ آهن را دور هم جمع می‌کند، باعث مرور برخی اشتباهات گذشته نیز می‌شود. ما در سال‌های قبل برنامه‌هایی را در هیات مدیره انجمن سنگ آهن داشتیم که برای اجرای آنها نیاز به وحدت اعضا داشتیم که اجرا نشد. شاید روزگار بد سنگ آهن و همایش پیشرو فرصتی را برای همدلی بین سنگ آهنی‌ها به وجود آورد. به نظر من قطعا همایش خوبی برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌هایی قرار بود اجرا شود که نشد؟ گفت: آن زمان بحث تشکیل کنسرسیوم بین سنگ آهنی‌ها را مطرح کردیم تا بتوانیم از اجماع علمی، فنی و سرمایه‌ای معدنداران خصوصی نهایت استفاده را ببریم. آن زمان از این پیشنهاد استقبال نشد. در شرایط کنونی برای مقابله با بحران یکی از بهترین راهکارها همین فرمول تشکیل کنسرسیوم است. در دنیا نیز فعالیت‌های معدنی و فولادسازی عمدتا در حال انجام توسط شرکت‌های بزرگ است. به عنوان مثال فقط 20 شرکت در دنیا بالغ بر یک میلیارد تن تولید فولاد دارند و مابقی 400 تا 500 میلیون تن تولید فولاد دنیا مربوط به سایر شرکت‌ها است.

او با بیان اینکه شرکت‌های کوچک و کشورهایی که به خوبی در بخش معدن خود سرمایه‌گذاری نکرده بودند، در اثر شرایط قیمتی به وجود آمده در بازار ضربه‌های سنگینی خورده‌اند، اضافه کرد: شرایط به گونه‌ای شده که حتی شرکت‌های بزرگ دولتی کشور نیز تحت فشار قرار گرفته‌اند. البته هرچه حجم شرکت‌ها کوچکتر باشد به طور طبیعی فشار بیشتری را هم متحمل می‌شوند.

اکبریان با اشاره به اینکه مطالعه تاریخچه دستکم 30 ساله قیمت سنگ آهن نشان می‌دهد که میانگین قیمت سنگ آهن تقریبا همین ارقام کنونی بوده است، اظهار کرد: تنها برای یک مدت بسیار کوتاهی به دلیل ورود شتاب زده چین به بازار قیمت سنگ آهن به شدت افزایش یافت و معادن بزرگ نیز در همان دوره کوتاه فرصت تامین نیاز را پیدا نکردند. اما به مرور زیرساخت‌ها در معادن بزرگ تکمیل شد و به تدریج عرضه بر تقاضا پیشی گرفت تا به سطح قیمتی کنونی رسیدیم. آن دوره کوتاه فرصت استثنایی برای معدودی از کشورها مانند ایران بود. ما بالاترین قیمت سنگ آهن را در ایران حدود 168 دلار تجربه کردیم.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در پاسخ به این سوال که هدف چین از به وجود آوردن چنین شرایطی در بازار سنگ آهن چیست و استرالیا و برزیل نیز در این بین چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟ توضیح داد: چین توسعه کلانی را پشت سر گذاشته و توسعه کلان‌تری را هم پیشرو دارد. این کشور در تلاش است تا جای ممکن بازار سنگ آهن را تحت فشار قرار دهد و ماده خام ارزان وارد کند و حتی‌الامکان از سنگ آهن خود نیز استفاده نکند. از سوی دیگر تولیدکنندگان سنگ آهن در استرالیا و برزیل نیز متاسفانه با این برنامه همراستا شده و به جای اینکه به فکر قیمت باشند تلاش کرده‌اند با رشد تولید جلوی ضرر خود را بگیرند.

اکبریان در ادامه با تاکید بر لزوم حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاون معدنی وی در سومین همایش بین‌المللی سنگ آهن ایران عنوان کرد: مگر در حال حاضر موضوعی مهمتر از مشکلات بخش معدن و فولاد کشور وجود دارد؟ چرا باید وضعیت به گونه‌ای باشد که بعضا اخبار حوزه معدن را دیر متوجه شویم؟ آیا برای وزیر صنعت جایی بهتر از همایش سنگ آهن جهت همدلی با معدنداران وجود دارد؟ وزیر صنعت در این همایش می‌تواند از نزدیک مشکلات بخش معدن را لمس کند و از زبان معدنداران مشکلات را بشنود. پشت درهای بسته صحبت کردن و تصمیم گرفتن دردی را دوا نمی‌کند. قطعا حضور وزیر صنعت در همایش موجب دلگرمی معدنداران می‌شود. الان شرایط عادی بر بخش معدن کشور حاکم نیست و فشارهای متعددی به این حوزه از سوی نهادهای مربوط و نامربوط وارد می‌شود و شرایط به گونه‌ای شده که بعضا ارزش یک معدن دیگر کفاف بدهکاری‌های آن را نمی‌دهد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران تاکید کرد: شرایط امروز، شرایط ضرر است. این را باید قبول کرد. ما اکنون در شرایط سود نیستیم. در این حالت تنها دو کار می‌توان انجام داد. یکی اینکه تا می‌توانیم با یک سری تمهیدات، میزان ضرر معدنداران را کم کنیم. این کار هم بر عهده دولت و هم بر عهده خود معدنداران است. دوم اینکه میزان ضرر را می‌توان بین حلقه‌های زنجیره تولید فولاد تقسیم کرد. الان همه حلقه‌های زنجیره تولید فولاد دچار مشکل هستند. قسیم متناسب این ضرر یک برد است. البته انجمن تولیدکنندگان فولاد در این زمینه طرحی را ارائه کرد اما به نظر من اعداد موجود در این طرح درست نبود.

به گزارش ماین نیوز، سومین همایش بین المللی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران با رویکرد نقشه راه نسل سوم سنگ آهن ایران (چالش ها و امیدها) با حضور مقامات کشوری، فعالان حوزه سنگ آهن اعم از معدنکاران، سرمایه گذاران، شرکتهای پیمانکاری، شرکتهای حمل و نقل و لجستیک، انبارداران، بانکها، شرکتهای بیمه، شرکتهای کارگزاری بورس، تشکلهای صنفی مرتبط و غیره، 9 آذر ماه امسال در مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیما برگزار می شود.

محورهای سومین همایش بین المللی سنگ آهن ایران به شرح زیرند:

1) تحلیل شرایط کسب و کار سنگ آهن در چشم انداز 5 ساله
2) معرفی فرصت های سرمایه گذاری
3) جایگاه معدن و صنایع معدنی در قانون برنامه ششم توسعه
4) بهره وری در معادن با تکیه بر معدنکاری سبز و فناوری های نوین
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا