تک نرخی کردن ارز لازمه سرمایه گذاری خارجی است

تک نرخی کردن ارز لازمه سرمایه گذاری خارجی است

برای جذب منابع خارجی باید سیستم تک نرخی کردن ارز پیش گرفته شود که اگر سرمایه گذاری به کشور ورود کرد با یک سیستم ارزی شفاف و ثبات قیمتی رو به رو باشد. چنانچه این اتفاق نیفتد قطعاً سرمایه گذار به دلیل تحمیل ریسک های غیر متعارف ورود نمی کند.

 

رشد و پویایی یک نظام اقتصادی رو به توسعه در گروی تقویت بازارها است و تقویت بازارها در گروی رفع قوانین دست و پاگیر و موانع تولید است.
سید محمدحسین میرمحمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: برای رفع خلاء ها و موانع باید به گونه ای تدبیر شود که مشکلات بورس و فرابورس در آن برطرف شود، زیرا اگر سیستم بازار سرمایه تقویت شود یک پیام برای افکار عمومی به همراه دارد که بازگشت اعتماد  است.
وی ادامه داد: با تقویت بازار سرمایه بنگاه ها به کسب و کار ورود جدی پیدا می کنند که ورود جدی بنگاه ها می تواند تأمین کننده منابع و در عین حال تحقق اهداف بنگاه های اقتصادی باشد و در نهایت شفافیت لازم در مسایل اقتصادی ایجاد شود.
میرمحمدی در ادامه افزود: در دولت یازدهم اولویت اصلی کنترل تورم و سیاست های انقباضی بود که با کنترل تورم بخش عمده ای از نظام اقتصادی کشور در رکود قرار گرفت و یکی از بازارهایی که از این موضوع متأثر شد بازار سرمایه بود.
این نماینده مجلس گفت: وقتی در یک نظام اقتصادی تولید رونق نداشته باشد و شرکتها سودآوری نداشته باشند، سهامداران بازار سرمایه دچار مشکل می شوند اما نکته اصلی این است که مشکل در بدنه تولید و سهامدار حرکتی دوار و چرخشی دارد بنابراین این رویه به عمق مشکلات برای هر کدام از طرفین می افزاید.
میرمحمدی با بیان اینکه دولت در این راه موظف است چرخه اقتصادی را به حرکت در آورد، گفت: دولت باید در عین کاهش تورم به خروج از رکود نیز توجه داشته باشد و به عبارتی اگر نظام اقتصادی بخواهد تقویت شود یک تورم نسبی ناگزیر است که بعد از ایجاد رونق در یک فرایند دیگر این افزایش را می توان کنترل کرد و اقتصاد را همزمان با کاهش تورم جهت داد که در این مسیر به بازار سرمایه و خروج آن از شرایط فعلی کمک می شود.
وی با بیان اینکه رویکرد دولت یازدهم و مشخصاً وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس، شفافیت هر چه بیشتر بازار و در دسترس قرار گرفتن اطلاعات به طور همزمان برای همگان بوده است، اظهار داشت: با تدابیر صورت گرفته در حوزه هایی که شبهه رانت وجود داشته اقداماتی برای اطلاع رسانی شفاف صورت گرفته است و بدین ترتیب به محض اینکه اطلاعات آماده می شود برای اشخاص حقوقی و حقیقی در سامانه کدال قابل دریافت است و این اقدامی مؤثر در جهت شفاف سازی بازار سرمایه است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره چگونگی تأمین نقدینگی مورد نیاز در کشور گفت: جذب نقدینگی مورد نیاز در دو رویکرد قابل تحقق است یکی توجه به منابع داخلی و دیگری منابع خارجی. برای منابع خارجی باید سیستم تک نرخی کردن ارز پیش گرفته شود که اگر سرمایه گذاری به کشور ورود کرد با یک سیستم ارزی شفاف و ثبات قیمتی رو به رو باشد.
وی تصریح کرد: اگر این اتفاق نیفتد قطعاً سرمایه گذار به دلیل تحمیل ریسک های غیر متعارف ورود نمی کند لذا برای ورود سرمایه گذار خارجی لازم است بسترهای لازم از جمله تک نرخی کردن قیمت ارز به عنوان یک امر لازم ایجاد شود.
میرمحمدی با بیان اینکه چنانچه زمینه جذب سرمایه گذار خارجی فراهم نشد، باید از منابع داخلی استفاده کرد، گفت: باید منابع داخلی را با رفع موانع کسب و کار در نظام اقتصادی و تولیدی کشور فعال کرد در این راستا باید حوزه صادارت فعال تر شود و زمینه تشویق های صادراتی شکل بگیرد.
وی در بخش پایانی گفتگو با سنا خاطر نشان کرد: تکیه به تأمین نیازهای داخلی نمی تواند کمبود نقدینگی بنگاه ها را پوشش بدهد بنابراین اگر در یک جایی کمبود نقدینگی وجود دارد می توان از طریق ارتقاء جایگاه صادرات برای بنگاه ها پشتوانه ایجاد کرد که برای رسیدن به این نقطه وظیفه دولت و مجلس است که راه را باز کنند.
وی با اشاره به اهمیت صادرات گفت: در دسترس ترین و کم هزینه ترین راه برای تأمین مالی در شرایط فعلی ارائه تولیدات و خدمات بنگاه های داخلی به بازارهای کشورهای همسایه است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا