توسط معاون گروه بهمن و مدیرعامل شرکت اعلام شد:

آخرین وضعیت "خدیزل" در آستانه عرضه اولیه و چند خبر جدید

آخرین وضعیت

معاون گروه بهمن و مدیرعامل بهمن دیزل آخرین وضعیت مالی، عملیاتی و مالکیتی این شرکت آماده عرضه اولیه در فردا را اعلام و از قیمت گذاری منصفانه،افزایش سرمایه ۴۰ درصدی، مشتری خارجی خرید سهام، صادرات محصولات و... خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی اعلام عرضه اولیه 10 درصد سهام شرکت بهمن دیزل که فردا با 100 میلیون سهم " خدیزل" در فرابورس انجام می شود، بعد از ظهر امروز معاون اقتصادی گروه بهمن و مدیرعامل این شرکت در جمع خبرنگاران حاضر شدند تا آخرین وضعیت مالی، عملیاتی و مالکیتی این شرکت 100 میلیارد تومانی را اعلام و به سئوالات پاسخ دهند.

شرایط عرضه اولیه یکی از گل های "خبهمن" با قیمت منصفانه

براساس این گزارش، سعید موحدی با اشاره به شرایط اقتصادی و تغییرات مدیریتی ماه های گذشته اظهار داشت: بعد از عرضه اولیه سال گذشته لیزینگ بهمن، اوایل سال جاری شرکت بهمن دیزل نیز نه با هدف تامین مالی بلکه به منظور افزایش شفافیت زیرمجموعه های گروه بهمن ، نرخ گذاری دارایی ها و کمک به شناخت بیشتر زیرمجموعه ها آماده واگذاری و عرضه بود تا یکی از شرکت های گل گروه بهمن وارد بازار سهام شود.

وی ادامه داد: اما به دلایل شرایط اقتصاد کشور، صنعت و بازار سرمایه این عرضه تا به امروز به تعویق افتاد ولی با با نظر مسئولان سازمان بورس مقرر شد سهام بهمن دیزل عرضه اولیه شود. چون با توجه به مشمول زمان بودن دو راه طی فرایند مجدد پذیرش (به دلیل اتمام مهلت قانونی بین پذیرش در فرابورس وعرضه) یا قبول ریسک برای عرضه وجود نداشت.

این مقام مسئول با اشاره به رویدادهای مهم سیاسی و اقتصادی ماه ها گذشته و نامعلوم بودن شرایط بازار سهام تا پایان و ادامه پیگیریها برای تغییر اساسنامه گروه بهمن و تبدیل شدن به یک هلدینگ خاطر نشان کرد: در آینده نیز زیرمجموعه هایی چون سیبا موتور و بهمن موتور وارد بازار سهام خواهند شد.

موحدی با بیان اینکه استراتژی بهمن دیزل تمرکز بر تولید خودروهای تجاری مدنظر مصرف کنندگان با هدف درآمدزایی است، توضیح داد : این شرکت با سابقه 14 ساله جزء شرکت های پرسود و لیدر خودروسازان سنگین و وانت با سهم 60 درصدی بازار است . بطوریکه شریک خارجی آن یعنی ISUZU ژاپن به رغم اعمال تحریم ها از سال 90 روابط تجاری و همکاری را قطع نکرد و حتی برنامه های توسعه ایی را در بهمن دیزل اجرایی کرد.

وی ادامه داد: با توجه به شفاف سازی اخیر مبنی بر پیش بینی سود حدود 70 تومانی هر سهم این شرکت، عرضه اولیه سهام "خدیزل" منصفانه و با در نظر گرفتن منافع سهامداران و بازار انجام خواهد شد و تجربه های قبلی گروه بهمن نیز تایید کننده آن است.

حاشیه سود،افزایش سرمایه ، فروش سهام به خارجی ها، نوسان ارز و قطب سوم

معاون اقتصادی گروه بهمن در پاسخ به سئوالات بورس پرس مبنی بر درصد حاشیه سود تولیدات بهمن دیزل، برنامه افزایش سرمایه ، فروش سهام به متقاضیان خارجی ، دلیل پذیرش در فرابورس "خدیزل" ، اثر نوسان ارز بر آینده شرکت و اعلام راه اندازی قطب سوم خودروسازی توسط مشاور رئیس جمهور ، توضیح داد: درحالی درصد حاشیه سود تولیدات به فراخور شرایط نوسان دارد که قاعدتا" سود خالص محصولات این شرکت از 10 تا 11 درصد کمتر نیست.

موحدی افزود: این شرکت برنامه افزایش سرمایه از 100 به 140 میلیارد تومان و از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران را دارد و انتظار می رود در سال جاری عملیاتی شود. در عرضه اولیه هم به جز 10 درصد، سهام دیگری از این شرکت واگذار نخواهد شد اما مذاکره با دو متقاضی خارجی برای فروش سهام این شرکت در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در شرایط تحریم یک سرمایه گذار خارجی اقدام به خرید 49 درصد سهام یک زیر مجموعه گروه بهمن به نام ایران دوچرخ کرده و بهمن لیزینگ هم نیز دارای مشتری خارجی است ، ادامه داد: علت پذیرش بهمن دیزل در فرابورس نیز ناشی از نظر مسئولان بازار سرمایه مبنی بر پذیرش  در فرابورس و انتقال به بورس بود.

این معاون گروه بهمن درباره اثر نوسان ارز نیز توضیح داد: درحالی با پذیرش بهمن دیزل 2.5 درصد از مالیات کاسته می شود که با توجه به مبادلات ارزی با ین ژاپن و قرار گرفتن این ارز در بهترین شرایط به دلیل تورم منفی ژاپن و برابری 120 این ارز با دلار ،  وضعیت مطلوبی وجود دارد. در این میان برای سال های آینده هم پیش بینی رشد 7 تا 8 درصدی ارز شده که از طریق بهره وری و انضباط و افزایش قیمت ها قابل جبران است.

موحدی درمورد طرح راه اندازی قطب سوم خودرو سازی نیز گفت: با وجود همه احترام به آقای ترکان، باید بگویم طی 10 سال اخیر این موضوع چندبار مطرح شده اما به جایی نرسیده و بعید هم است به جایی برسد.

به گفته وی آثار عرضه اولیه "خدیزل" بر صورت های مالی گروه بهمن بعد از مشخص شدن کشف قیمت هر سهم و میزان فروش سهام معلوم خواهد شد.

آخرین وضعیت عملیاتی "خدیزل" از زبان مدیرعامل

براساس این گزارش، میرحکیم حسینی مدیرعامل بهمن دیزل نیز توضیح داد: به رغم وجود شرایط نامناسب صنعت خودرو و اقتصاد، این شرکت جزء شرکت های موفق در تولید و فروش کامیونت های 5.2 تنی، 6 و 8  و 18 تنی و حتی مینی بوس بوده و شریک خارجی ما در چارچوب قوانین و قرارداد نهایت همکاری را انجام داده است.

وی افزود: به طوریکه طی سال های اخیر و با وجود تحریم ها، طرح های توسعه ای شرکت تعطیل نشده و علاوه بر بروز رسانی محصولات کنونی، مراحل دریافت نمونه و طی آزمایش و استاندارد چند محصول جدید مانند کامیون 26 تن ، کشنده ISUZU و اتوبوس در حال انجام است تا در سال آینده و سال های آتی تولید شوند.

این مقام مسئول با بیان اینکه بهمن دیزل قادر به حفظ جایگاه خود در بازار محصولات شده ، ظرفیت سالانه تولید هر شفیت بلند شرکت را 15 هزار دستگاه و دو شیفت را 25 تا 30 دستگاه اعلام کرد و گفت: طی نیمه اول سال جاری به رغم کاهش تولیدات و عدم تحقق بودجه، سود سهام محقق شده و با فروش دو ماه اخیر محصولات ، بابت پوشش کامل پیش بینی سود حدود 70 تومانی نگرانی وجود ندارد.

حسینی ادامه داد: درحالی حدود 70 محصولات تولیدی به صورت فروش عمده است که 40 تا 50 محصولات به صورت لیزینگ به فروش می رسد. آخرین آمار پیش فروش هم شامل 334 دستگاه است و مذاکراتی برای فروش 100 تا 150 دستگاه دیگر در جریان است.

به گفته وی طی 8 ماه اخیر و در مقایسه با 8 ماه سال گذشته، 13 و 7 درصد از حجم تولید و فروش محصول رشد کرده و 76 و 65 درصد از تولید و بودجه مقداری محقق شده است. همچنین حداقل و حداکثر قیمت محصولات بین 87 تا 244 میلیون تومان و میانگین فروش هر دستگاه 100 میلیون تومان است.

حسینی در پاسخ به این سئوال بورس پرس که با توجه به در پیش رو بودن اجرای برجام، آیا بهمن دیزل برنامه ایی برای صادرات دارد یا خیر ؟ توضیح داد: هر چند ما تابع شرایط عمومی و سیاست های شریک خارجی هستیم اما مذاکراتی برای صادرات و همکاری های مشترک برای بازارهای منطقه و نوسازی ناوگان درحال انجام است.

انتهای پیام 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا