آیا 3 هزار و 200 میلیارد تومان پروژه درچادرملو توجیه اقتصادی دارد؟

آیا 3 هزار و 200 میلیارد تومان پروژه درچادرملو توجیه اقتصادی دارد؟

مدیرامور مالی کارخانه فولاد چادرملو ، آخرین وضعیت طرح های توسعه ای این شرکت را تشریح کرد و گفت : مطالبات مهمترین چالش این شرکت است.

 

در شرایطی که کارخانه فولاد چادرملو بیش از 3 هزار و 200 میلیارد تومان طرح و پروژه توسعه‌ای در حال اجرا دارد، کارشناسان و منتقدان می‌گویند با توجه به نزول مداوم قیمت‌های جهانی در بازارهای جهانی و عدم ترسیم چشم‌انداز مناسب از بهبود قیمت‌ها در آینده به دلیل کاهش رشد اقتصادی در دنیا و از سویی دیگر رکود حاکم بر کل اقتصاد کشور، اجرای این طرح‌ها فعلاً فاقد توجیه اقتصادی بوده و چادرملو باید به اولویت‌بندی این پروژه‌ها بپردازد.
این در حالی است که مدیر امور مالی کارخانه فولاد چادرملو معتقد است: تمام این طرح‌ها از توجیه اقتصادی لازم برخوردار هستند، زیرا پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد از سال 2016 به بعد ورق رکود به رونق برمی‌گردد.
نماد کچاد یا چادرملو هم‌اکنون طرح احداث کارخانه فولاد چادرملو (احیا و ذوب) را در کنار گندله‌سازی اردکان در دست اجرا دارد که ظرفیت این طرح با در نظر گرفتن بخش ذوب و ریخته‌گری، سالیانه یک‌میلیون تن فولاد خام و 1.55 تن آهن اسفنجی است.
قرار است کل سرمایه‌گذاری ریالی و ارزی بر روی این پروژه 12724 میلیارد ریال و 236 میلیون دلار باشد که بر اساس آخرین آمار منتشرشده از سوی این شرکت تا پایان سال گذشته رقمی معادل 11414 میلیارد ریال بوده است.
طرح احداث نیروگاه از دیگر پروژه‌هایی است که کچاد در همکاری مشترک با مپنا به انجام می‌رساند تا بتواند در تولید 500 مگاوات برق در طرح‌های فولادسازی خود به خودکفایی برسد.
برای راه‌اندازی این نیروگاه درمجموع 265 میلیون یورو سرمایه موردنیاز است.
طرح توسعه و افزایش ظرفیت کارخانه گندله‌سازی اردکان نیز تا ظرفیت 4 میلیون تن در سال و افزایش ظرفیت تولید 600 هزار تن با سرمایه‌گذاری 843 میلیارد ریال از دیگر برنامه‌های مهم این شرکت است.
سید محمود سیدی، مدیر امور مالی شرکت چادرملو، دلایل خود را برای توجیه‌پذیر بودن این طرح‌ها این‌چنین بیان می‌کند: اول اینکه تمام منتقدانی که وضعیت کنونی رکود و نزول قیمت‌های جهانی را فاکتور و دلیلی برای اجرا نشدن این طرح‌ها عنوان می‌کنند، باید بدانند از سال 2016 اوضاع بهبود می‌یابد و با توجه به راه‌اندازی همه این طرح‌ها در سال آینده، می‌توانیم بگوییم بازگشت سرمایه یا نرخ بهره‌وری این طرح‌ها امکان‌پذیر است.
او آخرین وضعیت طرح‌های یادشده را چنین گزارش داد: طرح احداث کارخانه فولاد چادرملو سال آینده  نیروگاه واحدهای گازی با 83 درصد پیشرفت فیزیکی سال 95 و کارخانه افزایش ظرفیت گندله‌سازی با 85 درصد در سال جاری راه‌اندازی می‌شوند.
او همچنین گفت: طرح احیاء تولید آهن اسفنجی نیز هم‌اکنون 58 درصد پیش رفته است.
او ارزش این پروژه‌ها را رقمی حدود 3 هزار و 200 میلیارد تومان عنوان کرد و از بازگشت این سرمایه اظهار اطمینان کرد.
وی همچنین مهم‌ترین و اساسی‌ترین چالش شرکت چادرملو مطالبات ناشی از فروش خریداران دانست و گفت: کچاد بیش از 1200 میلیارد تومان از خریداران خود طلب دارد و ازآنجاکه جریان فروش محصول دائمی است درنتیجه به‌طور مستمر به این رقم افزوده می‌شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا