در سه هفته اخیر نسبت به دوره مشابه گذشته رقم خورد؛

رشد 86 درصدی معاملات برق و 68 درصدی بازار فیزیکی

رشد 86 درصدی معاملات برق و 68 درصدی بازار فیزیکی

بورس انرژی شاهد رشد 86 درصدی ارزش معاملات برق و 68 درصدی ارزش معاملات در بازار فیزیکی بورس در سه هفته اخیر نسبت به دوره مشابه گذشته بود.

 

سه هفته معاملاتی منتهی به 29 آبان 94 در حالی به پایان رسید که طی این دوره ارزش تجمعی معاملات در بورس انرژی ایران از ابتدای فعالیت از مرز 42 هزار میلیارد ریال عبور کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، طی سه هفته گذشته معاملات اوراق سلف موازی استاندارد برق با ثبت رشد 86 درصدی نسبت به سه هفته قبل از آن و با ارزشی بالغ بر یک هزار و 120 میلیارد ریال بیشترین سهم از ارزش معاملات بورس انرژی ایران را طی دوره مذکور به خود اختصاص داد.

 طی این دوره 143 هزار و 433 قرارداد سلف موازی استاندارد برق معادل با 3 میلیون و 13 هزار و 676 مگاوات ساعت مورد معامله قرار گرفت.

نکته حائز اهمیت در ارتباط با معاملات برق در بورس انرژی ایران، روند صعودی سهم ارزش این معاملات از مجموع ارزش معاملات بورس انرژی ایران است؛ در حال حاضر 23 درصد از مجموع ارزش معاملات در این بورس به معاملات اوراق سلف موازی استاندارد برق اختصاص یافته است.

طی این دوره بازار فیزیکی بورس انرژی ایران نیز میزبان 154 عرضه از کالاهای آیزوریسایکل، آیزوفید، برش سنگین، بنزول، پروپان، حلال‌های 400، 402، 404، 406 و 410، سوخت کوره سبک، قطران، گاز مایع خام، گاز مایع صنعتی، متانول، میعانات گازی، نفت‌گاز، نفتای سنگین، نفتای سنگین تصفیه نشده و نیتروژن مایع بود که در مجموع معامله بالغ بر 77 هزار تن از کالاهای مذکور منجر به ثبت ارزشی بالغ بر 839 میلیارد ریال در این بازار شد که حکایت از رشد 68 درصدی ارزش معاملات این بازار نسبت به دوره گذشته دارد.

همچنین 3 هزار و 487 قرارداد سلف موازی استاندارد نفت کوره نیز در 89 نوبت و به ارزش بالغ بر 32 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت تا مجموع ارزش معاملات بورس انرژی ایران طی دوره مذکور از یک هزار و 993 میلیارد ریال فراتر رود.

بدین ترتیب مجموع ارزش معاملات بورس انرژی ایران طی دوره مذکور از یک هزار و 993 میلیارد ریال بالغ شد.

از نکات حائز اهمیت این دوره می‌توان به پذیرش کالای «برق نیروگاه سد دز – سازمان آب و برق خوزستان» در تابلوی برق، کالای «نفت‌گاز پالایش نفت لاوان» در تابلوی نفت و گاز و کالاهای «بوتان پالایش نفت لاوان» و «نفتای سبک پالایش نفت شیراز» در تابلوی سایر حامل‌های انرژی بازار فیزیکی اشاره کرد.

همچنین طی این دوره کالاهای «نفتای سبک پالایش نفت شیراز» و «هگزان (عمده) پالایش نفت کرمانشاه» در رینگ داخلی و «نفت‌گاز شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به مقصد افغانستان تحویل مشهد»، «بوتان پالایش نفت لاوان» و «نفت‌گاز پالایش نفت لاوان» در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران برای نخستین بار عرضه گردیدند. نخستین معامله کالاهای «نفتای سبک پالایش نفت شیراز» و «هگزان (عمده) پالایش نفت کرمانشاه» در رینگ داخلی و «نفت‌گاز شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به مقصد افغانستان تحویل ساری»، «بوتان پالایش نفت لاوان» و «نفت‌گاز شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به مقصد افغانستان تحویل مشهد» در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران نیز طی دوره مذکور به ثبت رسید.

شایان ذکر است طی این دوره همچنین در جریان جلسه معاملاتی 24 آبان ماه 94، رکورد ارزش روزانه معاملات در بازار برق بورس انرژی ایران با ثبت ارزش تقریبی 288 میلیارد و 254 میلیون ریال جابجا شد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا