جزئیات پیشنهاد انبوه‌سازان برای طرح خرید قسطی مسکن

جزئیات پیشنهاد انبوه‌سازان برای طرح خرید قسطی مسکن

آنا نوشت:

عضو هیأت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان با اعلام خبر مذاکره با بانک مسکن برای اجرای فروش اقساطی مسکن گفت: متقاضیان خرید واحدهای مسکونی بدون دریافت اعتبارات و وام بانکی می‌توانند از طریق این طرح و به صورت قسطی صاحب خانه شوند.

ایرج رهبر با بیان اینکه طرح خرید اقساطی مسکن برای خروج این بازار از رکود و از سوی انبوه‌سازان پیشنهاد شد، افزود: در این طرح به جای لیزینگ مسکن از طریق موسسات مالی و یا بانک‌ها، انبوه‌سازان بخشی از مبلغ واحد مسکونی را به عنوان پیش‌قسط و باقی را به صورت اقساط از خریدار دریافت می‌کنند.

وی درباره تضمین بازگشت اقساط از سوی خریداران ادامه داد: این خرید و فروش با عاملیت کارگزاری بانک مسکن صورت می‌گیرد.

رهبر اضافه کرد: با توجه به اینکه بانک مسکن تجربه کافی را در زمینه تسهیلات مسکن دارد و از طرفی علاوه بر نیروی انسانی قابلیت انعقاد قرارداد به لحاظ حقوقی را نیز داراست بنابراین می‌تواند کارگزار خوبی برای فروش قسطی مسکن باشد.

عضو هیأت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان با تاکید بر اینکه با توجه به رکود حاکم بر بازار مسکن و نبود قدرت خرید کافی بیش‌تر تقاضاها برای واحدهای مسکونی با متراژ کم و به اصطلاح نقلی است، تاکید کرد: بر همین اساس با این طرح می‌توان تقاضا برای خرید واحدهای با متراژ بالا را هم تحریک کرد.

وی اظهار کرد: با عاملیت کارگزاری بانک مسکن از طرفی خیال خریدار بابت اخذ سند ملکی پس از پرداخت کامل اقساط خود راحت می‌شود و از طرفی دیگر این اطمینان به فروشنده داده خواهد شد که اقساط خود را به موقع دریافت می‌کند.

رهبر درباره میزان اقساط، مدت زمان بازپرداخت و شرایط پرداخت بیان کرد: مدت زمان و میزان بازپرداخت مبلغ باقی‌مانده از بهای مسکن به قدرت مالی خریدار و توافق با فروشنده باز می‌گردد اما پیشنهاد ما بر این بود که بهره و سود مبلغ باقی‌مانده از قیمت نهایی مسکن تا زمان بازپرداخت کامل آن کم‌تر از نرخ بهره بانکی باشد.

وی گفت: بانک مسکن نیز برای کارگزاری خود پیشنهاد کارمزد چهار درصدی را اعلام کرد که از نظر ما دو درصد کارمزد می‌تواند رقم منطقی‌تر و قابل قبول‌تری باشد.

عضو هیأت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان افزود: با توجه به اینکه هیچ اعتباری از سوی بانک برای این طرح در نظر گرفته نمی‌شود بنابراین این میزان کارمزد مناسب است. البته کارگزار این طرح حتی می‌تواند یک بنگاه معاملات و یا موسسه غیرمالی باشد اما با توجه به امکان ارائه تضمین ضمنی از سوی بانک مسکن، این بانک می‌تواند عاملیت مناسبی باشد.

رهبر در پاسخ به این پرسش که تا زمان بازپرداخت کامل اقساط سند ملک در رهن بانک خواهد بود؟ اظهار کرد: فروشنده پولی را از بانک دریافت نمی‌کند که بخواهد سند را در رهن بانک بگذارد بنابراین تا زمان بازپرداخت کامل اقساط سند در رهن فروشنده خواهد بود و پس از آن هم به نام خریدار می‌شود.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا