بورس آتی ارز، پایانی بر تلاطمات ارزی

بورس آتی ارز، پایانی بر تلاطمات ارزی

پوشش ریسک نوسان نرخ ارز همواره دغدغه تجار و سرمایه گذاران کشور بوده و این در حالی است که وجود بازار مشتقه ارزی در کنار بازار فیزیکی ارز ، می تواند ریسک نوسان نرخ ارز را تثبیت کند و وارد کنندگان و صادرکنندگان ایرانی را از بابت تلاطم های قیمتی به وسیله ابزارهای مالی مشتقه از جمله قراردادهای آتی و یا اوراق اختیار معامله ارز به نوعی بیمه کند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» رئیس سازمان بورس از تصویب کلیات راه اندازی بازار آتی ارز در شورای عالی بورس خبر داد و گفت: تامین مالی بخش های مختلف اقتصاد از طریق ابزارهای مختلف در بازار سرمایه به رقم۵۰ هزار میلیارد تومان در سال جاری خواهد رسید.

با اعلام تصویب کلیات راه اندازی بازار مشتقه ارز در آخرین جلسه شورای عالی بورس عنوان کرد: با توجه به پیگیری مفصل موضوع اوراق مشتقه ارز در کمیسیون تخصصی شورای عالی بورس بالاخره در جلسه اخیر این شورا کلیات راه اندازی بازار اوراق مشتقه ارزی با حضور همه اعضا به تصویب رسید.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به نیاز به پوشش ریسک نوسانات ارزی برای فعالان اقتصادی و صادرکنندگان کالا و لزوم ترسیم چشم اندازی روشن از آینده نرخ ارز برای پیشبرد برنامه ریزی ها ؛ گفت: پوشش ریسک نوسان نرخ ارز همواره دغدغه تجار و سرمایه گذاران کشور بوده و این در حالی است که وجود بازار مشتقه ارزی در کنار بازار فیزیکی ارز ، می تواند ریسک نوسان نرخ ارز را تثبیت کند و وارد کنندگان و صادرکنندگان ایرانی را از بابت تلاطم های قیمتی بوسیله ابزارهای مالی مشتقه از جمله قراردادهای آتی و یا اوراق اختیار معامله ارز به نوعی بیمه کند.

وی افزود: سرمایه گذار و یا تاجر ایرانی می تواند از طریق ابزارهای مختلف معاملاتی از جمله معاملات آتی ارز برای یک دوره زمانی سه ماهه و یا شش ماهه با اهرم های مالی اندکی ریسک ناشی از نوسان قیمت ها در آینده را از بین ببرد. به عبارتی بهتر از طریق این ابزار مالی نرخ ارز برای صادر کننده کالا در شش ماه آینده قابل رصد و پیش بینی بوده و امکان سنجش سودآوری را خواهد داشت.

فطانت از اوراق اختیار معامله ارزی به عنوان دیگر ابزارهای مشتقه مالی برای پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز یاد کرد و افزود: خریدار این اوراق با پرداخت پرمیموم و یا حق شرط از طریق این ابزار، ریسک نوسان قیمت ها را پوشش می دهد.

فطانت با تاکید بر اینکه بازار مشتقه ارز با اولویت استفاده از ابزار فیوچرز راه اندازی خواهد شد، عنوان کرد: در این بازار عمده ارزهای خارجی و ریال از طریق معاملات آتی مشابه بازار آتی سکه طلای بورس کالا معامله خواهند شد.

دبیر شورای عالی بورس از راه اندازی بازار مشتقه ارزی به عنوان بزرگترین رویداد بازار سرمایه یاد کرد و افزود: با توجه به تصویب کلیات بازار آتی ارز در شورای عالی بورس مقرر شد زمانبندی برای راه اندازی این بازار و مباحث مربوط به الزامات و مباحث تفصیلی این بازار از طریق کارگروه های خاص در جلسات بعدی شورا به تصویب برسد. این رویداد بزرگ با اجماع کلی همه تصمیم گیران اقتصادی نظام قابلیت انجام و راه اندازی خواهد داشت چراکه در نبود چنین ابزارهایی رغبت سرمایه گذار خارجی برای ورود به حوزه های سرمایه گذاری کشور کم رنگ ترخواهد بود.

به باور وی هر چه امکان پیش بینی ها از طریق ابزارهای مشتقه برای سرمایه گذاران افزایش یابد امکان پاسخ گویی به تقاضا و جذب حداکثری منابع پولی و مالی برای بازار سرمایه فراهم خواهد بود.

رییس سازمان بورس در ادامه به برنامه ریزی برای توسعه بازار صکوک در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: با توجه به نامه اخیر ریاست جمهور به معاون اول خود مبنی بر لزوم ارتقای تامین مالی شرکت ها از طریق افزایش انتشار اوراق صکوک و تجدیدنظر در زمینه قوانین و مقررات کشور به منظور تسهیل فرایند تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی و همچنین استقبال خوب هیات های سرمایه گذاری خارجی از اوراق صکوک و اسناد خزانه اسلامی فرصت مناسبی برای دعوت از همه به منظور بهره گیری از این ابزارها فراهم شده و می تواند زمینه خوبی برای دیپلماسی مالی در زمینه های مختلف باشد.

فطانت از هم افزایی و عزم دولت برای انتشار ۵ هزار میلیارد تومان اوراق خزانه اسلامی تا قبل از پایان سال جاری خبر داد و گفت: بازار ثانویه این اوراق نیز به استناد قانون در بازار سرمایه شکل گرفته است و همسو با اجرای قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر در حال توسعه می باشد.

این مقام مسئول با بیان این که تامین مالی بخش های مختلف اقتصاد از بازار سرمایه از طریق ابزارهای مختلف به عدد ۵۰ هزار میلیارد تومان در سال جاری خواهد رسید، گفت: توسعه بازار معاملات صکوک اسلامی برای هم سنگ شدن با بازار سهام از اهداف اصلی متولیان بازار سرمایه بوده و تلاش می شود تا با تعریف و راه اندازی ابزارهای معاملاتی مختلف امکان پاسخ گویی به همه سلایق سرمایه گذاری در بازار سرمایه وجود داشته باشد.

ارز تک نرخی لازمه جذب سرمایه گذار خارجی

 در همین رابطه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می گوید: رشد و پویایی یک نظام اقتصادی رو به توسعه در گروی تقویت بازارها است و تقویت بازارها در گروی رفع قوانین دست و پاگیر و موانع تولید است.

سید محمدحسین میرمحمدی افزود: برای رفع خلاء ها و موانع باید به گونه ای تدبیر شود که مشکلات بورس و فرابورس در آن برطرف شود، زیرا اگر سیستم بازار سرمایه تقویت شود یک پیام برای افکار عمومی به همراه دارد که بازگشت اعتماد  است.

وی ادامه داد: با تقویت بازار سرمایه بنگاه ها به کسب و کار ورود جدی پیدا می کنند که ورود جدی بنگاه ها می تواند تأمین کننده منابع و در عین حال تحقق اهداف بنگاه های اقتصادی باشد و در نهایت شفافیت لازم در مسایل اقتصادی ایجاد شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره چگونگی تأمین نقدینگی مورد نیاز در کشور گفت: جذب نقدینگی مورد نیاز در دو رویکرد قابل تحقق است یکی توجه به منابع داخلی و دیگری منابع خارجی؛ برای منابع خارجی باید سیستم تک نرخی کردن ارز پیش گرفته شود که اگر سرمایه گذاری به کشور ورود کرد با یک سیستم ارزی شفاف و ثبات قیمتی رو به رو باشد.

وی تصریح کرد: اگر این اتفاق نیفتد قطعاً سرمایه گذار به دلیل تحمیل ریسک های غیر متعارف ورود نمی کند لذا برای ورود سرمایه گذار خارجی لازم است بسترهای لازم از جمله تک نرخی کردن قیمت ارز به عنوان یک امر لازم ایجاد شود.

میرمحمدی با بیان اینکه چنانچه زمینه جذب سرمایه گذار خارجی فراهم نشد، باید از منابع داخلی استفاده کرد، گفت: باید منابع داخلی را با رفع موانع کسب و کار در نظام اقتصادی و تولیدی کشور فعال کرد در این راستا باید حوزه صادارت فعال تر شود و زمینه تشویق های صادراتی شکل بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: تکیه به تأمین نیازهای داخلی نمی تواند کمبود نقدینگی بنگاه ها را پوشش بدهد بنابراین اگر در یک جایی کمبود نقدینگی وجود دارد می توان از طریق ارتقاء جایگاه صادرات برای بنگاه ها پشتوانه ایجاد کرد که برای رسیدن به این نقطه وظیفه دولت و مجلس است که راه را باز کنند.

وی با اشاره به اهمیت صادرات گفت: در دسترس ترین و کم هزینه ترین راه برای تأمین مالی در شرایط فعلی ارائه تولیدات و خدمات بنگاه های داخلی به بازارهای کشورهای همسایه است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا