ته لیوان بورس پیدا شد؟

ته لیوان بورس پیدا شد؟

بازار سهام پس از گذر از افت های سنگین بهاره و تابستانه از ابتدای پائیز وارد فاز جدیدی از سکون و رخوت شده است.

دیگر از سقوط های سنگین خبری نیست و شاخص بورس آهسته و پیوسته حتی رشد کرده است.آمارها نشان می دهد که شاخص بورس تهران از ابتدای فصل پاییز تاکنون 1.8 درصد رشد کرده است؛هر چند این حرکت لاک پشتی رو به بالای بازار سهام چندان قابل توجه نیست اما می توان این رخداد را به عنوان «کف سازی» محکم بورس تلقی کرد،به این معنی که سرمایه گذاران بازار سهام قیمت های شهریور ماه را به عنوان یک کف قابل اعتماد برای سهام شرکت های پذیرفته شده در بازار سهام تلقی کرده و حتی انتشار گزارش‌های 6 ماهه نه چندان مطلوب بنگاه‌های بورسی و فرابورسی نتوانسته این کف مستحکم را بشکند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از عصر ایران، در واقع اگر سرمایه گذاری در روزهای نخست پائیز وارد بازار سهام شده باشد،در حال حاضر هر چند سود چنان قابل توجهی را به خانه نبرده اما زیانی هم شناسایی نکرده است.

بررسی روند 22 ماه اخیر بورس تهران که به عنوان دوران سقوط های سهمگین بازار سهام از آن یاد می شود،نشان می دهد که کف سازی دو ماه و چند روزه بازار سهام(از ابتدای پاییز تاکنون) در این مدت سابقه نداشته و صعودها و سقوط های این بازار ظرف 22 ماه گذشته معمولا در دوره های زمانی کمتر از یک ماه اتفاق افتاده است و سکون بازار در یک مدار مشخص در واقع یک رخداد تکرار نشده در این دوره است.

آگاهان بازار سهام این کف سازی را به نامه 4 وزیر به روحانی درباره بحرانی شدن وضعیت بورس نسبت می دهند و از قضا شروع کف سازی بازار سهام به اواخر شهریورماه برمی‌گردد یعنی درست زمانی که نامه وزرا به رئیس جمهوری نگاشته شده و چندی بعد هم رسانه ای شده است.برخی از تحلیل گران معتقدند که در روزهای پاییزی بازار با دست های نامرئی حمایت شده و این حمایت ها سبب شده سرمایه گذاران آغشته به داد و ستد سهام بعد از 22 ماه زیان به این باور برسند که اصطلاحا «زیر بازار سفت» است.

اما اگر بتوان از نامه 4 وزیر به عنوان رهیافتی برای پایان زیان های پی در پی اهالی بازار سهام یاد کرد این نکته را هم می توان یادآور شد که بازار سرمایه در 65 روز اخیر با شوک سیاسی یا اقتصادی خاصی هم مواجه نشده و حتی اجرای بسته جدید خروج از رکود دولت هم توانسته انتظار تحرک در برخی صنایع مهم بورس از جمله خودروسازی را ایجاد کند.در مجموع شاید الان بتوان مقتدرانه گفت،اینجا بورس تهران است،کف بازار بعد از 22 ماه زیان شناسایی شد!

نمودارها چه می گویند؟


بررسی وضعیت شاخص کل بورس تهران به لحاظ تکنیکی حاکی از آن است،دماسنج بازار سهام در یک ماه و نیم تا دو ماه پیش ، پس از ثبت کف 61060 واحد (علیرغم این که قیمت به تراز 100 درصد app برخورد نکرد) با توجه به ورود به ناحیه PRZ می توان گفت که آرایش هارمونیک ab=cd را تکمیل کرد و یک رشد نصف و نیمه را تجربه کرده است.

 در حال حاضر نماگر بازار بورس پس از یک دوره نوسان به نظر می رسد یک عقب نشینی مختصر را تجربه خواهد کرد. با این حال شرایط اسیلاتور DT در پارامتر بهینه به گونه‌ای است که احتمال شکست کف قبلی بسیار پایین است.

به نظر می رسد در هفته های پیش رو (احتمالا هفته پایانی آذر) بازار وارد یک روند رو به رشد با شیب ملایم خواهد شد و به مرور خود را به سطح 66500 تا 67000 واحد خواهد رساند.

به تعبیری واضح تر ابزارهای تکنیکال یا همان علم نمودارها نیز از پایان دوران رکود در بورس خبر می دهند.
«کف سازی» بعد از 22 ماه زیان/ته لیوان بورس پیدا شد؟

بورس تهران در معاملات آخرین روز کاری هفته کمی پر عرضه تر از روز های اخیر ظاهر شد. تصمیم سازمان بورس و اوراق بهادار برای عرضه اولیه نماد بهمن دیزل ، ابهامات در بازار های جهانی و برخی از درگیری ها در منطقه از مهمترین دلایل فشار نسبی عرضه ها در معاملات روز چهارشنبه بود. در بازار های جهانی ، قیمت نفت و فلزات پایه همچنان در حال نزول هستند و افق روشنی از صعود قیمت‌ ها وجود ندارد.

اکثر قریب به اتفاق کارشناسان معتقدند با ورود ایران به بازارهای جهانی قیمت نفت باری دیگر آهنگ نزولی خواهد گرفت. در نتیجه این تحولات، قیمت جهانی کالاها و مواد اولیه نیز قطعا شرایط خوبی را تجربه نخواهند کرد و طبیعی است در چنین فضایی که بازار از ابهامات زیادی رنج می برد ، به سمت صنایعی که اثر منفی از ریزش قیمت ها می پذیرند ، کمتر حرکت کرد.

به نظر نزدیک‌ ترین رویدادی که می ‌تواند بازار سرمایه را نجات دهد و به‌ صورت مقطعی دستخوش تغییرات مثبت نماید، مهلت گزارش پی.‌ام.‌دی آمانو است که قرار است 24 آذر ماه قرائت شود و در آن برهه شاید بازار رونقی را در کوتاه‌ مدت تجربه کند.

از طرف دیگر چشم ‌انداز صعودی نرخ ارز می ‌تواند آثار افت قیمت ها در بازار های جهانی را تا حدودی جبران کند. هرچند باید در نظر داشت که نزدیک شدن برجام به فاز اجرایی و همچنین کنترل نسبی که بانک مرکزی بر بازار ارز دارد نیز احتمال روند صعودی پرشتاب نرخ ارز را کاهش می ‌دهد و کماکان معتقدیم دلار نهایتا تا پایان سال در سطوحی مابین 3.700 تا 3.800 تومان خواهد ایستاد و خبری از رشد های نجومی نخواهد بود.

به زبان ساده‌تر می‌توان گفت که به اذعان تحلیل گران رشد نرخ دلار در سال جاری برابر با میزان تورم خواهد بود که البته به دلیل سقوط نفت این رشد می تواند کمی هم بیشتر باشد.

بنابراین در شرایط فعلی باید امیدوار بود که بازار در همین محدوده نوسان کند و شاهد ریزش قیمت های مجدد نباشیم. عواملی همچون اعلام برنامه بودجه سال 95 طی ماه جاری، تعیین تکلیف نرخ سود بانکی، اجرای عملی برجام طبق موعد بیان شده، سیاست ‌های انبساطی دولت و تغییر در قیمت ‌های جهانی کالاها از مواردی است که می تواند بازار را دستخوش تغییرات مثبتی نماید.

ضمن این که در ‌هم ‌تنیده شدن متغیرهای اقتصادی و سیاسی این احتمال را قوت می‌ بخشد که یک پارامتر بتواند بر دیگر پارامتر‌ها تاثیر بگذارد و شرایط جدیدی را در آینده نه چندان دور رقم بزند.
«کف سازی» بعد از 22 ماه زیان/ته لیوان بورس پیدا شد؟

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 37 صنعت ریز و درشت بازار ، 16 صنعت با روند نزولی و سایر صنایع نیز با روند صعودی و یا عدم تغییر سطح قیمت ها و شاخص ها روبرو شدند. در معاملات روز چهارشنبه مثبت گروه رایانه و گروه قند و شکر قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای هفته آتی احتمالا روندی مشابه با هفته ای که گذشت را داشته باشیم. با این تفاسیر که بحث عرضه اولیه و وضعیت قیمت ها در بازار جهانی می تواند روند معاملات بورس تهران در نیمه نخست هفته را تحت تاثیر قرار دهد. در هفته پیش رو ، جلسه شورای پول و اعتبار را هم خواهیم داشت و خبر های این جلسه نیز از اهمیت بالایی برای بازار برخوردار خواهد بود.

در نتیجه معاملات چهارمین روز کاری از آذر ماه سال 94 ، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با رشد مصنوعی 13 واحدی در محدوده ای مابین کانال 63.000 و میانه های کانال 62.000 واحدی قرار گرفت. همچنین شاخص قیمت در معاملات روز چهارشنبه با رشد حدود 5 واحدی تا ارتفاع 24.427 واحدی پیشروی کرد. در نگاهی به نمودار یک ساعته ، شاهد روند نزولی شاخص از ابتدا تا انتهای ساعت معاملات بودیم که به لطف معاملات بلوکی بر روی برخی از نماد ها ، شاخص را به نقطه سر به سر بازگشت.


لازم به ذکر است کلیه نماد های اثرگذار بر رشد شاخص با معاملات بلوکی همراه بودند. در فرابورس هم وضع به همین گونه بود و شاخص این بازار با رشد بیش از 2 واحدی ناشی از بازارسازی بر روی نماد پتروشیمی مارون در محدوده 692 واحدی قرار گرفت و اثرات منفی نماد هایی همچون ذوب و پترول را خنثی نمود. در پایان معاملات آخرین روز کاری هفته ، شاهد ثبت 233 میلیارد تومان خرید و فروش در دو بازار بورس و فرابورس بودیم که اگر معاملات بلوکی را از دل آن در بیاوریم به رقم 63 میلیارد تومانی می رسیم که سهم جمعیت بورسیان 45 میلیارد تومان و حصه فرابورسیان در حدود 18 میلیارد تومان بود. ارزش معاملات روز چهارشنبه نسبت به معاملات روز ماقبل آن افت حدود 10 درصدی را نشان می دهد.

ارزش معاملات کل هفته در دو بازار بورس و فرابورس معادل 1.215 میلیارد تومان بود و ارزش معاملات خرد ( بدون معاملات بلوکی و اوراق مشارکت ) در بازار سهام برابر با 311 میلیارد تومان رقم خورد.

شاخص بورس نیز در هفته سپری شده 0.22درصد افت داشت و افت شاخص فرابورس از ابتدای هفته تا انتهای هفته (از 702 تا 692 واحد ) معادل 1.42 درصد بود.
«کف سازی» بعد از 22 ماه زیان/ته لیوان بورس پیدا شد؟

خبر مهم مامور ویژه فطانت برای 8 درصد بورس

در حالی بودجه 95 تا حداکثر دو ماه دیگر در خانه ملت تعیین تکلیف می شود و احتمالا مثل هر سال دریافت بهره مالکانه سنگین از معادن سنگ آهن در بودجه سال آینده نیز گنجانده شده است،یک عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار از طرح دعوی حقوقی پروانه بهره برداری معادن گل گهر و چادرملو و قضایی شده پرونده بهره مالکانه سنگ آهنی ها به عنوان دارندگان 8 درصد از ارزش بورس خبر داد.

حسین فهیمی جانشین رئیس سازمان بورس در امور ویژه که با خبرنگاران رسانه های گروهی سخن می گفت، با اعلام قضایی شدن پرونده ابطال پروانه بهره برداری معادن گل گهر و چادرملو پس از عرضه سهام در بورس، موضع سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد ابطال پروانه بهره برداری از معادن شرکت های سنگ آهنی را مورد اشاره قرار داد و گفت:سهام شرکت های سنگ آهنی در بازار سرمایه به موجب برخورداری آن ها از معادن،عرضه و قیمت گذاری شده است. براین اساس سازمان بورس هیچ گاه اقدام دولت مبنی بر بازپس گیری این پروانه ها را به رسمیت نشناخته و هیچ ترتیب اثری نیز به آن نداده است.این مقام مسئول در سازمان بورس و اوراق بهادار تشخیص دستگاه اجرایی ذی ربط در خصوص شمولیت مصوبه بودجه دولتی برای دو شرکت سنگ آهنی را تشخیص درستی ندانست.

فهیمی با توجه به اقدام دولت مبنی بر اعلام بدهی به دو شرکت سنگ آهنی بورسی کشور، از پیگیری قضایی سازمان بورس در این خصوص سخن گفت و اظهار داشت:با توجه به این که قاضی پرونده بر اساس ابعاد این موضوع به صدور حکم می پردازد، لذا به صورت بدیهی پرونده های قضایی زمان بر می شوند.

معاون سابق حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار با اظهار نگرانی از تبدیل موضوع سنگ آهنی ها به یک پرونده قضایی، جریان ابطال پروانه بهره برداری دوقلوهای سنگ آهنی را غیر قانونی خواند که از دیدگاه سازمان بورس سلب حق انتفاع شامل حال شرکت های بزرگ که در جریان خصوصی سازی به مردم واگذار شده بود، نمی شود.

وی با انتقاد از دستگاه های دولتی مسئول در این زمینه گفت: نمی بایست آن ها اجازه می‌دادند که چنین رابطه بسیار پایداری به یک پروسه و پرونده قضایی تبدیل شود.

جانشین رئیس سازمان بورس در امور ویژه با توجه به عدم رسمیت این تصمیم از سوی سازمان بورس، گفت:با این مصوبه دولتی یک ابهام مالی بزرگ در صورت های مالی این شرکت ها در دو- سه سال اخیر ایجاد شده است. این در حالی است که بزرگترین آسیبی که اتخاذ این گونه تصمیمات به بازار سرمایه وارد می سازد، ابهام اطلاعاتی برای سرمایه گذارانی است که قصد ورود و خروج به سهام این شرکت ها را دارند.

در صورتی که پروانه بهره برداری معادن به سنگ آهنی ها برگردد یا موضوع بهره مالکانه از بودجه سالانه خارج شود می توان آن را به عنوان سیگنالی مهم در راستای به رسمیت شناختن حقوق سهامدار در کشور ارزیابی کرد،اقدامی که می تواند اعتمادها را به این بازار بی پشتوانه برگرداند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا