از نرخ دلار گرفته تا قیمت بنزین و روند تورم

همه پیش‌بینی‌های اقتصادی نماینده‌های مجلس

همه پیش‌بینی‌های اقتصادی نماینده‌های مجلس

شماری از نمایندگان مجلس در گفت‌وگوهایی جداگانه، پیش‌بینی‌های خود درباره به میزان نرخ رشد اقتصادی، دلار، تورم، نفت و بنزین تا پایان سال بیان کردند.

سعید زمانیان‌دهکردی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص پیش بینی خود نسبت به نرخ بنزین در بودجه سال 95 می‌گوید: دولت هنوز نرخی برای بنزین تعیین نکرده‌است اما باید نرخ بنزین برای همیشه مشخص شود. اگر ما فوب خلیج فارس را مدنظر قرار دهیم باید در ابتدا ببینیم که در حال حاضر در آن بازه هستیم یا نه و اینکه پایین‌تر از آن هستیم یا بالاتر؟ در ارتباط با این قضیه دولت باید مبنای قانون را لحاظ کند تا قیمت واقعی بنزین در کشور اجرا شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، زمانیان‌دهکردی خاطر نشان می‌کند: با توجه به قیمت جهانی به احتمال زیاد همان لیتری هزار تومان خواهد ماند و باید یک مرتبه برای همیشه قیمت بنزین مشخص و روشن شود تا مردم تکلیف خودشان را بدانند و از طرفی رانت و فساد ایجاد نشود.

همچنین غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه در این باره می‌گوید: تک‌نرخی کردن بنزین کار خوبی است و از رانت و فساد و قاچاق جلوگیری می‌کند. تجربه نشان داده که دونرخی بودن در هر کالایی فساد به همرا دارد.

جعفرزاده ایمن‌آبادی تاکید می‌کند: اما کسی نگفته‌است که تک نرخی یعنی هزار تومان، تک نرخی 500 تومان هم می‌تواند تک نرخی باشد. عدد را باید دولت تعیین کند و از طرفی برای تعیین نرخ مجلس را قانع کند که البته مجلس در تک نرخی کردن موافق است. چند نرخی در هرکالایی به خصوص در نفت نمی‌تواند مناسب باشد، به نوعی چند نرخی یعنی گسترش فساد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پایان سخنانش بیان می‌کند: به عقیده بنده نرخ بنزین در بودجه سال 95 باید همان لیتری هزار تومان بماند. با توجه به رکود حاکم در کشور امکان افزایش رقم وجود ندارد و طبیعی است که در همین رقم ثابت بماند و تصویب شود.

در این میان ناصر موسوی‌لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی در خصوص میزان نرخ تورم تا پایان امسال می‌گوید: از نظر 350 اقلامی که در تورم محاسبه و برای نرخ تورم میانگین گرفته می‌شود احتمال کاهش تورم وجود دارد اما بنده بعید می‌دانم نرخ تورم تک رقمی شود. یکی از دلایل کاهش نرخ تورم رکود در بازار است و اگر این رکود رفع شود قطعا ما یک جهش تورمی خواهیم داشت و نرخ تورم افزایش پیدا می‌کند.

او خاطر نشان می‌کند: در حال حاضر با رکودی که در جامعه حکم‌فرماست و از طرفی قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده‌است به تبع ما کاهش نرخ تورم را به همراه داریم. نمونه آن ماجرای خرید خودرو بود که درست است کمپینی برای نخریدن خودرو تشکیل شد، اما در اصل مردم پولی ندارند که خودرو بخرند.

عضو کمیسیون اقتصادی عنوان می‌کند: به عقیده بنده اگر تحولی در رفع رکود ایجاد شود بعید است کاهشی پیش رو داشته باشیم اما اگر این وضعیت رکود ادامه پیدا کند احتمال کاهش نرخ تورم وجود دارد اما تک رقمی شدن آن بعید است.

همچنین عبدالکریم رجبی، دیگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره می‌گوید: در این دو سال اخیری که دولت یازدهم مسوولیت اداره کشور را برعهده گرفته‌است، با برنامه‌ریزی‌های انجام شده موفق به کنترل تورم شده، اما این به این معنا نیست که شرایط اقتصادی کشور در شرایط خوبی قرار گرفته است، زیرا از آن طرف دچار رکود بی‌سابقه‌ای شدیم.

او ادامه می‌دهد: اما اینکه بخواهیم پیش‌بینی در جهت نرخ تورم داشته‌باشیم در حال حاضر قابل پیش‌بینی نخواهد بود و با توجه به اینکه دولت قدم‌های مثبتی در رابطه با مبادلات تجاری و رونق تولید و اشتغال برداشته‌، قطعا افزایش تورم دو تا سه درصدی خواهیم‌داشت که این طبیعی است.

رجبی تاکید می‌کند: دولت باید تلاش کند که تورم مانند سال 91 کنترل‌نشده و آشفته بالا نرود. تورمی که به صورت منطقی همراه با رونق اقتصادی و رشد اقتصادی و در جهت تولید باشد تورمی است که مدنظر اقتصاددانان و دولت و مجلس و تمام دستگاه‌هاست. امیدواریم بعد از قدمی که دولت در جهت رونق اقتصادی برمی‌دارد شاهد نرخ تورم تک رقمی باشیم.

در این میان محمدعلی مددی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم می‌گوید: تورم عامل‌های متعددی دارد؛ یکی از این عامل‌ها نقدینگی است، دومین عامل قدرت خرید مردم است، سومین عامل اثرات روانی که در افکار و اندیشه افراد و در آخر عملکرد دولت است. اینها دست به دست هم داده‌ و تورم را به وجود آورده‌است.

مددی ادامه می‌دهد: دولت تاکنون برای تک رقمی کردن تورم بسته‌ای معرفی کرده، آن هم در رابطه با چند گروه از اقلام؛ اما تا زمانی که قدرت خرید مردم در آیتم‌های مختلف بالا نرود هیچ‌گاه تورم کاهش پیدا نمی‌کند.

مددی در پایان سخنانش بیان می‌کند: این بسته می‌تواند در راستای چرخه تولید و اقتصاد موثر باشد اما قدرت خرید مردم پایین آمده و در اثرات روانی در دوران پسا‌تحریم تاثیر گذاشته‌، غیر ممکن است تورم با این رویه کاهش پیدا کند.

اما در این میان دیگر نمایندگان مجلس پیش‌بینی‌های خود را نسبت به نرخ رشد اقتصادی در نیمه دوم سال بیان کردند.

ناصر موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: بحث‌هایی که رئیس جمهور و برخی از مسوولان اقتصادی کشور در رابطه با رشد اقتصادی داشتند قابل قبول نبود. نه اینکه بنده یا همکاران مجلس این را بگوییم حتی برای عامه مردم نیز این موضوع قابل پذیرش نیست.

او ادامه می‌دهد: یکی از مباحث مهمی که مسوولان در اوایل دولت یازدهم مطرح می‌کردند ایرادها و مشکلات نرخ رشد اقتصادی بود. دولت یازدهم زمانی روی کار آمد که ما 6.8 درصد رشد منفی داشتیم اما پارسال 6.8 رشد اقتصادی منفی به سه درصد مثبت رشد اقتصادی رسیده است؛ یعنی حدود 9 درصد رشد اقتصادی داشتیم.

موسوی تصریح می‌کند: این 9 درصد رشد اقتصادی یعنی تحولی بزرگ در اقتصاد کشور رخ داده‌است اما این رشد خیلی برای مردم چه مردم عامی چه مردم صنعتگرا و تولید کنندگان قابل لمس نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی اظهار می‌کند: در جلساتی که با صنعتگران گذاشته می‌شود همه بر این باورند که هیچ سالی به غیر از امسال با مشکلات رو‌به‌رو نبودیم، رکودی که در اقتصاد حاکم شده‌است باعث شده تا اکثر واحدهای تولیدی یا تعطیل شوند یا نیمه تعطیل و با ظرفیت پایین به کارشان ادامه دهند.

او تاکید می‌کند: در حال حاضر با توجه به اینکه بحث برجام نیز مطرح شده‌است، خود مسوولان وزارت خارجه و اقتصاد بر این باورند که در این مدت باقی مانده از سال 94 بعید است دگرگونی خاصی در اقتصاد کشور ایجاد شود.

موسوی در پایان سخنانش بیان می‌کند: حتی اگر دو ماه دیگر برجام اجرایی شود اجرایی شدن آن بلافاصله تاثیرگذار نخواهد‌بود. اگر با عملی شدن برجام رشد اقتصادی نیز داشته‌باشیم، این رشد برای سال آینده محقق می‌شود و بنده بعید می‌دانم تا پایان سال تحولی در رشد اقتصادی داشته باشیم.

همچنین ابراهیم نکو، دبیر دوم کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره می‌گوید: بنده معتقدم تغییر اساسی در رشد اقتصادی نخواهیم داشت. با توجه به رکودی که در اقتصاد حاکم شده اگر رشدی حاصل شود تازه به همان رشد اول خود برمی‌گردد که همان رشد یک درصدی است و بعید است بیشتر از این رشد اقتصادی داشته باشیم.

نکو عنوان می‌کند: اگر ما بتوانیم تا پایان سال مدیریت صحیح بر اساس معیارهای درست و به دور از تصمیمات اشتباه داشته باشیم می‌توانیم رشد یک درصدی را حفظ کنیم.

در این میان برخی از نمایندگان مجلس پیش‌بینی‌های خود را نسبت به نرخ دلار تا پایان سال بیان کردند.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص پیش‌بینی خود از نرخ دلار تا پایان سال جاری می‌گوید: به اعتقاد بنده نرخ دلار کاهش پیدا نمی‌کند و از طرفی افزایش آن نیز بعید است.

او خاطر نشان می‌‌کند: کاهش نرخ دلار در صورتی انجام می‌شود که دولت دلار را به بخش خصوصی تزریق کند که محال است این کار را انجام دهد. از طرفی دلار در انحصار است و دولت برنامه‌ای برای افزایش نرخ دلار ندارد.

یوسفیان‌ملا تصریح می‌کند: دولت برای بخش درمان و معالجات نیز برنامه‌ای ندارد و به اعتقاد بنده با توجه به افزایش تولید و دلار در داخل کشور نرخ دلار در همین حد کنونی خواهد ماند.

همچنین ناصر موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره می‌گوید: پیش‌بینی‌هایی که درارتباط با نرخ دلار از قبل شده نشان می‌دهد که نرخ دلار تا بالای چهار هزار تومان نیز افزایش پیدا می‌کند اما با توجه به توافقی که صورت گرفت که البته هنوز رسمی انجام نشده‌است افزایش جزئی سه هزار و 700 تومان را پیش‌بینی می‌کنیم اما اینکه بالای چهار هزار تومان برود بعید به نظر است.

امیرعباس سلطانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص پیش‌بینی خود از قیمت نقت تا پایان سال جاری می‌گوید: به نظر می‌رسد قیمت نفت تا پایان امسال تغییر آن‌چنانی نکند، قیمت نفت با تغییر فصل و زمستانی که در پیش داریم دچار نوسان و مقداری تولید نفت بیشتر می‌شود اما افزایش قیمتی پیدا نخواهد کرد.

او ادامه می‌دهد:ایران می‌خواهد بازار نفت را به سمت خود بکشاند و به عقیده من قیمت نفت به همین صورت باقی خواهد ماند. از طرفی آمریکا و عربستان به دلیل کاهش قیمت و عرضه نفت با مشکلاتی زیادی روبه رو شده‌اند.

سلطانی خاطرنشان می‌کند: پیش‌بینی بنده از قیمت نفت بین 40 تا 50 دلار است و بیشتر از این تغییر محسوسی نخواهد کرد. نهایت و سقف میزان تولید و فروش نفت ما 2.5 میلیون بشکه بیشتر از میزان فعلی یعنی سه میلیون و 700 هزار بشکه در روز خواهد بود.

سلطانی در پایان سخنانش بیان می‌کند: با شروع فصل زمستان ممکن است مصرف نفت ما افزایش پیدا کند و تعادل برقرار شود و قیمت نفت نه ارزان و نه گران خواهد شد.

موسی احمدی، دبیر دوم کمیسیون انرژی مجلس هم در این باره می‌گوید: قیمت نفت از طرفی به اعضای اوپک مانند عربستان که در قیمت نفت تاثیر گذار بستگی دارد و از طرفی افزایش تولید نفت نزدیک به 500 میلیون بشکه در روز با مجوز اوپک که وزیر نفت ایران اعلام کرده است. با وجود این،‌بنده نسبت به افزایش قیمت نفت تا پایان سال جاری خوشبین نیستم.

او اظهار می‌کند: به عقیده من قیمت نفت با همین کیفیت ثابت خواهد ماند و تا پایان امسال بعید می‌دانم افزایشی پیدا کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا