برنامه‌های تجاری و بازرگانی کشور به صورت پایلوت در گیلان اجرا می‌شود

برنامه‌های تجاری و بازرگانی کشور به صورت پایلوت در گیلان اجرا می‌شود

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تدوین راهبردها و برنامه‌های زیرساختی نظام تجاری و بازرگانی کشور در 12 اولویت، گفت: راهبرد زیرساخت‌های نظام تجاری و بازرگانی کشور به صورت پایلوت در گیلان اجرایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا در گیلان، کاظم سلیمی، مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست با مدیران دستگاه‌های دولتی و اجرایی استان گیلان اظهار کرد: باید در حوزه‌های مختلف مدیریتی از نگاه سلیقه‌ای و بخشی نگری پرهیز کنیم.

وی افزود: برای توسعه بخش تجارت می‌بایست در مباحثی مانند برندسازی، استانداردسازی کالا، توزیع مناسب بیش از پیش پرداخته شود.

سلیمی کسب درآمدهای کلان و ایجاد اشتغال در کشورهای ثروتمند را اهمیت بخشی به درآمدهای ناشی از فروش و توزیع کالا و خدمات عنوان کرد و افزود: این بخش از فعالیت‌های اقتصادی بیشترین سهم را در تولید ناخالص داخلی این کشورها بر عهده دارند.

وی با اشاره به فضای حاکم در عرصه تولید و تجارت گفت: اگر بتوانیم فضای فعلی را به نفع تولید کننده، توزیع کننده و مصرف کننده تغییر دهیم در واقع توانسته‌ایم نقطه عطفی در این راستا ایجاد کنیم.

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گیلان را استانی توانمند در تولید و تجارت عنوان و بیان کرد: با توجه به وجود منطقه آزاد انزلی، فرودگاه بین‌المللی در مرکز استان، وجود بنادر بزرگ و فعال و نیز وجود واحدهای صنعتی و تولیدی و غنی بودن گیلان در تولید انواع محصولات کشاورزی و ... لازم است آماده سازی زیرساخت‌های مورد نیاز برای خدمات بازرگانی در گیلان بیشتر از گذشته صورت گیرد.

سلیمی با اشاره به تدوین راهبردها و برنامه‌های زیرساختی نظام تجاری و بازرگانی کشور در 12 اولویت، تصریح کرد: تدوین لایحه جامع نظام توزیع کالا و خدمات، توسعه و نوسازی شبکه‌های توزیع، استانداردسازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور، تهیه شناسنامه‌ای از زیرساخت‌های تجاری موجود در کشور، توسعه نهادهای غیر دولتی به منظور گسترش بازاریابی، تقویت و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و ذخیره کالا، ساز و کارهای مناسب برای افزایش خودکنترلی و ایجاد اعتماد بین دولت و بخش غیر دولتی، تدوین سند کاهش هزینه‌های مبادله در نظام توزیع، اولویت‌بندی به منظور سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های تجاری و تعیین نیازهای اولویت‌دار در استان‌های محروم برای ایجاد زیرساخت‌های ذخیره‌سازی سرفصل‌های اساسی این راهبرد بشمار می‌روند.

وی با اشاره به اجرای طرح پایلوت این برنامه راهبردی در استان گیلان خاطرنشان کرد: راهبرد زیرساخت‌های نظام تجاری و بازرگانی کشور علاوه بر گیلان در استان‌های خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، فارس و هرمزگان اجرایی می‌شود.

سلیمی با تاکید بر آماده سازی و تدوین لایحه پیشنهادی زیرساخت‌های نظام تجاری کشور خواستار همراهی و همفکری مدیران بخش دولتی و خصوصی برای غنی سازی آن به منظور ارائه به مجلس شورای اسلامی شد.

در ادامه محمدحسین اصغریان، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری گیلان بر اهمیت نظام بازرگانی و تولید و خدمات تاکید کرد و افزود: سهم بزرگی از درآمدزایی و اشتغال در کشورهای پیشرفته دنیا از طریق سیستم‌های نوین عرضه و توزیع کالا و خدمات مانند IT و ICT و سایر روش‌ها بدست می‌آید.

وی افزود: پرداختن به نظام بازرگانی تولید و خدمات می‌تواند متضمن ارزش افزوده فراوان و بیش از سایر فعالیت‌های اقتصادی باشد.

اصغریان جهش از ساختارهای سنتی به ساختارهای نوین در تجارت را از الزامات اساسی در نیل به ایجاد نظام بازرگانی تولید و خدمات عنوان کرد و گفت: فرسودگی شدید ناوگان حمل و نقل، ضعف برخی قوانین در نظام تامین تا توزیع کالا و خدمات، کمبودهای زیرساختی در حمل و نقل از مهم‌ترین نواقص موجود در عرصه تجارت است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری گیلان خاطر نشان کرد: در این راستا تکمیل زیرساخت‌ها و اصلاح برخی از قوانین ناکارآمد از مهم‌ترین اموری است که باید با جدیت به آن پرداخته شود.

اصغریان با اشاره به موقعیت منحصر به فرد گیلان و دارا بودن مرزهای آبی، خاکی و هوایی با کشورهای حاشیه دریای خزر تصریح کرد: همجواری با کشور روسیه با دارا بودن 300 میلیون نفر جمعیت، تحریم‌های اخیر غرب بر علیه این کشور و از سوی دیگر وجود مناسبات دوستانه بین ایران و این کشور و نیاز روسیه به تامین اقلام و محصولات کشاورزی و صنعتی، می‌تواند نقطه عطفی در توسعه تجارت و بازرگانی خارجی برای استان باشد.

وی بیان کرد: امیدواریم با اصلاح قوانین و مقررات در برنامه ششم توسعه و دوری از بخشی نگری و اولویت بخشی به منافع کشور شاهد رشد و بالندگی تولید و تجارت باشیم.

در ادامه این نشست علی منتظری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از فعالیت دو هزار و 600 واحد صنعتی با ایجاد اشتغال برای بیش از 87 هزار نفر خبرداد و اظهار کرد: هم اکنون استان گیلان دارای 34 شهرک و نواحی صنعتی و یک شهر صنعتی می‌باشد.

همچنین از اجرای احداث یک هزار و 100 طرح صنعتی در استان خبرداد و افزود: نیمی از این طرح‌ها دارای پیشرفت فیزیکی بالای 50 درصد هستند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های تولیدی و صنعتی گیلان از ظرفیت 4 میلیون تنی تولید فولاد و 800 هزار تنی ظرفیت تولید فولاد خام در گیلان خبرداد و بیان کرد: ظرفیت تولید سیمان در گیلان 2 میلیون و 250 هزار تن و ظرفیت تولید کاشی و سرامیک 9 میلیون مترمربع است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از افزایش ظرفیت تولید صنایع سلولزی خبرداد و تصریح کرد: تا سال آینده ظرفیت تولید این محصولات به یک میلیون مترمکعب خواهد رسید.

منتظری همچنین تولید محصولات غذایی و دارویی در استان را یکی از مهم‌ترین توانمندی‌های گیلان در عرصه سلامت و بهداشت عنوان کرد.

وی در ادامه از فعالیت 110 واحد معدنی در گیلان خبرداد و گفت: گیلان دارای معادن غنی غیرفلزی مانند میکا، سیلیس، شن و ماسه کوهی می‌باشد که بیش از یک هزار و 700 نفر نیز در بخش فعالیت‌های معدنی در استان مشغول به فعالیت می‌باشند.

منتظری از فعالیت بیش از 100 هزار واحد صنفی و 150 شرکت پخش سراسری و استانی در گیلان خبرداد و خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های صنعتی و معدنی استان می‌بایست در نظام توزیع کالا به عنوان حلقه اتصال تولید و مصرف تحول نوینی ایجاد کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان اظهار کرد: اجرای مطالعات کاربردی و عملی ساختن آنها در ارتقاء زیرساخت‌های لازم برای تجارت و بازرگانی مهم‌ترین نیاز استان در توسعه تجارت است.

به گزارش ایسنا، مدیرکل خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت و هیات همراه از 3 واحد صنعتی، دو شرکت پخش کالا و تجهیزات بنادر استان نیز بازدید کردند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا