زنگنه در گفتگو با مهر اعلام کرد:

شرط کاهش سقف تولید نفت اوپک/ نشانه‌های جدید افزایش قیمت نفت

شرط کاهش سقف تولید نفت اوپک/ نشانه‌های جدید افزایش قیمت نفت

وزیر نفت ایران با اشاره به افزایش تقاضا و افزایش آرام قیمت نفت خام در بازار، گفت: بازگشت اندونزی به اوپک اگرچه تاثیری در قیمت‌ها ندارد اما در مجموع خوب و مطلوب ارزیابی می شود.

بیژن زنگنه در گفتگو با مهر درباره اعلام آمادگی اندونزی به منظور پیوستن به کشورهای عضو اوپک، گفت: در مجموع بازگشت اندونزی به اوپک خوب و مطلوب ارزیابی می شود.

وزیر نفت در پاسخ به این پرسش مهر که هم اکنون اندونزی یکی از کشورهای واردکننده نفت خام است تا صادرکننده؛ آیا عضویت این کشور اعتبار اوپک را زیر سئوال نمی برد؟ اظهار داشت: عضویت اندونزی ضرری ندارد؛ اگر چه تاثیر تعیین کننده هم ندارد ولی در مجموع خوب است که یک عضو قدیمی به جمع کشورهای عضو اوپک اضافه می شود.

وزیر نفت مهرماه در حاشیه دیدار و گفتگو با سودیرمان سعید وزیر انرژی و منابع معدنی اندونزی در تهران با اعلام اینکه امیدواریم که با حمایت ایران، اندونزی به سازمان اوپک بازگردد، تاکید کرده بود: در چارچوب عضویت دو کشور در سازمان اوپک پیش بینی می‌شود همکاری‌های ایران و اندونزی در صنایع نفت و انرژی ادامه یابد.

به گزارش مهر، اندونزی سال ۲۰۰۹ میلادی از عضویت سازمان اوپک خارج شد اما این کشور آسیایی اخیرا به منظور بازگشت به اوپک اظهار تمایل کرده است.

شرط کاهش سقف تولید نفت اوپک

زنگنه همچنین درباره چشم انداز قیمت نفت خام در بازار جهانی گفت: برآوردها از افزایش تقاضا در بازار نفت حکایت دارد که قطعا این افزایش تقاضا منجر به افزایش آرام قیمت نفت خام خواهد شد.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه با وجود افزایش نسبی تقاضا اما کماکان عرضه از تقاضا در بازار نفت پیشی گرفته است، اظهار داشت: در شرایط فعلی عرضه نفت توسط کشورهای مختلف در بازار به مراتب بالاتر از تقاضا است.

زنگنه در خصوص افزایش عرضه برخی از کشورهای عضو اوپک هم بیان کرد: در مجموع سقف تعیین شده برای تولید نفت توسط اعضای اوپک رعایت نمی‌شود اما هیچ اجباری در این سازمان برای کاهش تکلیفی تولید نفت خام کشورهای عضو وجود ندارد.

وزیر نفت با اعلام اینکه تمامی تصمیمات در اوپک براساس اجماع نظرات گرفته می شود، یادآور شد: بر این اساس به منظور کاهش سقف تولید نفت اوپک باید اجماع نظرات کل کشورهای عضو اوپک حاصل شود.

این مقام مسئول همچنین در حاشیه برگزاری سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا اوپک در نشست یکصد و شصت و هشتم خود تغییری در سهمیه ها اعمال خواهد کرد؟ عنوان کرده بود: تمایلی از سایر اعضای اوپک در خصوص تغییر سقف تولید کنونی و کاهش آن دیده نمی شود.

به گزارش مهر، نشست یکصد و شصت و هشتمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت "اوپک" چهارم دسامبر ( ۱۳ آذرماه) سال جاری به میزبانی وین برگزار خواهد شد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا