صنعت فولاد، اشتهای خارجی‌ها را باز کرد

صنعت فولاد، اشتهای خارجی‌ها را باز کرد

گروه صنایع معدنی >فولاد - ایران ظرفیت‌های خوبی در همه حوزه‌ها به‌ویژه در بخش معدن، سنگ‌آهن، زغال‌سنگ، طلا، نیکل و مس دارد. با توجه به اکتشاف‌های انجام‌شده فعلی در کشور از نظر ظرفیت‌های معدنی در رتبه پانزدهم جهان قرار داریم.

به گزارش ماین نیوز، البته با عملیاتی شدن طرح‌های اکتشاف و ذخایر جدید معدنی، این رتبه به‌طور قابل‌توجهی ارتقا خواهد یافت. حال با توجه به سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، جلوگیری از خام فروشی، رسیدن به نرخ مناسب رشد اقتصادی و قدرت برتر اقتصادی در سال ۱۴۰۴ باید به دو نکته مهم توجه کنیم؛ یکی آنکه نیاز به منابع مالی جدید برای سرمایه‌گذاری داریم و دوم اینکه باید از فناوری‌های روز استفاده کنیم. به غیراز موارد عنوان شده در بخش معدن زیرساخت‌ها کم و بیش پیشرفت خوبی کرده که برای رسیدن به اهداف یادشده باید برنامه‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی دنبال شود. حوزه معدن با توجه به ظرفیت و سودآوری که دارد می‌تواند در جذب سرمایه‌گذاران موفق عمل کند. درحال‌حاضر نیز شرکت‌های خارجی متعددی به ایران آمده‌اند تا بتوانند همکاری‌های خود را شروع کنند. هفته گذشته هیات‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف معدن و صنایع معدنی درخواست‌هایی برای تولید انواع کوره‌های ذوب، تولید شمش بیلت فولاد ساده کربنی کم آلیاژی و بریکت آهن اسفنجی ارائه کرده‌اند. همچنین طرح‌هایی درباره افزایش سرمایه‌گذاری خارجی، طرح تولید، تمدید مجوز سرمایه‌گذاری خارجی، طرح احداث کارخانه فولاد و تولید گندله آهن و حق‌لیسانس طرح تولید انواع مواد افزودنی مورد استفاده در صنایع فولاد، به تصویب هیات سرمایه‌گذاری خارجی رسیده است.

علاقه‌مندی هیات‌های سرمایه‌گذاری به فولاد

در همین زمینه احمد دنیانور، مدیرعامل فولاد جنوب درباره اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران در طرح‌های معدنی می‌گوید: در طرح تولید و تامین مواد افزودنی مورد نیاز در فولادسازی، موادی مانند آهک، زغال‌سنگ و فروسیلیس‌ها مطرح است که تمامی این مواد در ایران وجود دارد و تنها بحث سرمایه‌گذاری در معادن و تولید این مواد در دستور کار هیات‌های خارجی قرار گرفته است.

وی خاطرنشان می‌کند: هیات‌های خارجی به سرمایه‌گذاری در معدن و استخراج ماده معدنی دعوت شده‌اند زیرا بیشتر در این بخش بحث شده است. تعدادی از معادن استان یزد، همدان و مازندران مدنظر سرمایه‌گذاران قرار گرفته است اما قرار بر این شد که وزارت صنعت، معدن و تجارت اطلاعاتی را در قالب طرح ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد در اختیار هیات‌های سرمایه‌گذاری قرار دهد که هنوز این اتفاق نیفتاده است. وی درباره اینکه آیا این طرح و حضور سرمایه‌گذاران در بخش فولاد امکان عملیاتی شدن دارد، بیان می‌کند: ما خوشبین هستیم که هیات‌های یادشده در صنعت فولاد سرمایه‌گذاری انجام دهند چرا که کشور به‌دلیل داشتن ظرفیت‌های بالقوه ازجمله مواد اولیه، سنگ‌آهن و انرژی تبدیل شدنی در صنایع معدنی ازجمله فولاد از مزیت‌های سرمایه‌گذاری واقعی برخوردار است به همین دلیل سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به این حوزه‌ها هستند. دنیانور عنوان می‌کند: با توجه به رکود قیمت فولاد در کشور، قیمت‌های داخلی تابعی از قیمت‌های خارجی هستند به این ترتیب روند نزولی قیمت را طی می‌کنند اما با توجه به اینکه برخی از فولادهای پرکربن و آلیاژی را از خارج وارد کشور می‌کنیم قراربر این شد که در این بخش نیز سرمایه‌گذاری‌ها افزایش پیدا کند تا فولادهای خام، بیلت و اسلب به فولادهای آلیاژی دسترسی پیدا کنند. وی می‌افزاید: بیشتر کشورهای اروپایی در قالب هیات‌های خارجی تمایل دارند در بخش فولاد ایران سرمایه‌گذاری کنند البته چین و هند از قبل هم در این حوزه سرمایه‌گذاری‌هایی انجام داده‌اند اما هیات‌هایی که به تازگی به ایران اعزام شده‌اند از کشورهای اروپایی هستند. مدیرعامل فولاد جنوب بیان می‌کند: درحال‌حاضر شرایط برای حضور هیات‌های خارجی فراهم است فقط باید زیرساخت‌های آن مهیا شود و امید است با ورود سرمایه‌گذاران خارجی این زیرساخت‌ها هم آماده شده و پاسخگوی نیاز آنها باشد.
به گفته وی، به دلیل نبود یک استراتژی منظم در حوزه سرمایه‌گذاری فولاد و صنایع معدنی بسیاری از حلقه‌های چرخه فولاد ناقص شده و نیمه‌کاره مانده‌اند و درحال‌حاضر آن حلقه‌های گمشده می‌تواند به‌وسیله دولت جایگزین شده و سرمایه‌گذاری‌ها به این مسیر سوق داده شود تا حلقه‌های گمشده در این زنجیره تامین و خلأهای موجود برطرف شوند. دنیانور می‌گوید: باید خواسته ما از دولت این باشد که حلقه‌های گمشده را درسرمایه‌گذاری‌های جدید پیدا کرده و به یک ثبات در تولید متناسب، در قسمت‌های مختلف فولاد دسترسی پیدا کند.

حضور سرمایه‌گذاران در فولادسازی

محمدرضا ایزدیان، رییس واحد بهبود فرآیندهای فولاد خوزستان می‌گوید: به دلیل اهمیت و جایگاه فولادسازی، این بخش نیاز دارد در قسمت‌های مختلف از حضور سرمایه‌گذاران خارجی بهره جوید به‌ویژه در حوزه مواد افزودنی که در صنعت فولاد از اهمیت زیادی برخوردار است. وی می‌افزاید: بخشی از مواد افزودنی در فولادسازی در ایران موجود است و بخش دیگری هم از سایر کشورها وارد می‌شود. این مواد افزودنی شامل آلومینیوم، مس و سیلیس است که مس و آلومینیوم در ایران وجود دارد اما بیشترین میزان سیلیس مورد نیاز وارد می‌شود. وی خاطرنشان می‌کند: نوع مواد افزودنی به سبب اینکه در درجه‌های متفاوتی به کار می‌رود، فرق می‌کند. این مواد در مرحله ذوب به فولاد اضافه می‌شود و به‌طور تقریبی در انتهای ذوب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معادن ایران برای خارجی‌ها اشتهاآور است

سیدمحمد بیاتیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این‌باره می‌گوید: در صورت توافق بین ایران و ۱+۵ مراوده و رفت‌وآمد سرمایه‌گذاران در گروه‌های سیاسی و اقتصادی به کشور ایران شدت گرفته تا به کشور وارد شده و در بخش معدن و صنایع معدنی سرمایه‌گذاری کنند. وی می‌افزاید: گام نخست برای حضور سرمایه‌گذاران رفع کامل تحریم‌هاست که در این صورت مراودات تجاری، صنعتی و معدنی بین ایران و سایر کشورها انجام خواهد شد. وی خاطرنشان می‌کند: مباحث مربوط به معدن به سبب ارزش‌افزوده‌ای که ایجاد می‌کند، به‌طور قطع جذابیت فراوانی برای سایر کشورها دارد به‌ویژه در بخش سنگ‌آهن، فولاد و معادن طلا که از ظرفیت‌های خوبی برخوردار هستیم و با مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی زمینه‌های فعالیت در این حوزه‌ها گسترش می‌یابد. بیاتیان عنوان می‌کند: سرمایه‌گذاری در معدن بیشتر از سایر حوزه‌ها می‌تواند در جذب سرمایه‌گذاران خارجی موفق باشد. این حوزه برای سرمایه‌گذاران بسیار اشتهاآور است به همین دلیل امید می‌رود حضور هیات‌های خارجی در این حوزه بیش از سایر حوزه‌ها باشد.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا