مشوق جدید سرمایه‌گذاران صنعتی

مشوق جدید سرمایه‌گذاران صنعتی
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مشوق‌های ویژه برای سرمایه‌گذاری در مناطق روستایی اعلام کرد: واگذاری زمین‌ به سرمایه‌گذاران در مناطق روستایی با 50 درصد تخفیف صورت می‌گیرد و این در حالی است که این زمین‌ها عمدتا دارای برق، آب و گاز هستند.

سیدمحمدعلی سیدابریشمی، مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه با معاونت روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور در نهاد ریاست‌‌جمهوری که به منظور توسعه نواحی صنعتی در مناطق روستایی برگزار شده بود، اظهار کرد: این تفاهم‌نامه به منظور ایجاد زمینه‌هایی برای راه‌اندازی صنایع مورد نیاز به نواحی روستایی منعقد شده است، زیرا با چنین راه‌حل‌هایی می‌توان از مهاجرت روستاییان به شهرها و افزایش آمار حاشیه‌نشینی در کشور جلوگیری کرد. وی درخصوص خوشه‌های صنعتی اظهار کرد: شناسایی صنعت، نحوه سرمایه‌گذاری و همچنین معرفی سرمایه‌گذاری‌های صحیح و صنعت‌های موفق به مردم در هر منطقه از اقداماتی است که عاملان خوشه‌های صنعتی به انجام می‌رسانند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص وام‌های کم‌بهره به سرمایه‌گذاران در نواحی روستایی گفت: ارائه‌ چنین وام‌هایی زمینه‌ فعالیت و سرمایه‌گذاری بیشتر مردم را در مناطق روستایی ایجاد می‌کند. این در حالی است که زمین‌های واگذار شده در این مناطق به سرمایه‌گذاران عمدتا دارای آب، برق، گاز و تلفن بوده و با 50 درصد تخفیف به سرمایه‌گذاران واگذار می‌شود.


سیدابریشمی روستاها را متفاوت و با ویژگی‌های خاص دانست و اظهار کرد: روستاها دارای مشخصه‌های متفاوتی هستند به همین دلیل نوع خوشه‌های صنعتی در اماکن مختلف متفاوت است که این مساله نشان‌دهنده لزوم برنامه‌ریزی متناسب با هر منطقه در جهت توسعه صنعت ساخت در آن نواحی است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: علت عمده مهاجرت روستاییان به شهرها نبود اشتغال پایدار و درآمد کافی است؛ به همین ترتیب باید توسعه صنعت در مناطق روستایی در دستور کار قرار گیرد. وی دستیابی به اشتغال پایدار را در کشور دارای منافع بسیار زیادی دانست و گفت: با ایجاد اشتغال پایدار در روستاها می‌توان از مهاجرت این افراد به شهرها جلوگیری کرد و سطح رفاه و معیشت آنان را افزایش داد؛ همچنین با توجه به آنکه اکثر مناطق مرزی کشور را روستاها تشکیل می‌دهند حضور آنها در فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی و افزایش سطح زندگی‌شان می‌تواند عاملی برای تحکیم و تقویت مرزهای کشور باشد.


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در حال حاضر شاهد آن هستیم که درآمد خانوار شهری به‌طور میانگین 24 میلیون تومان در سال بوده و این در حالی است که درآمد خانواده روستایی به‌طور میانگین 14 میلیون تومان در سال است و اگر ما بخواهیم مردم در روستاها بمانند و حافظ خاک کشور باشند باید به روستاها به‌عنوان خاستگاه اولیه تمدن توجه بیشتری کرده و قسمت‌های اصلی تولید و اشتغال پایدار را در آنها ایجاد کنیم تا خانوار روستایی درآمد داشته باشند و مجبور به مهاجرت و ترک محل زندگی خود نشوند. سیدابریشمی تصریح کرد: وظیفه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی به‌عنوان یک سازمان توسعه‌ای ایجاد شهرک‌های صنعتی در کشور است و به همین منظور در حال حاضر 945 شهرک صنعتی در کشور وجود دارد که از این تعداد 760 شهرک به بهره‌برداری رسیده و در حال واگذاری زمین آنها به سرمایه‌گذاران هستیم. وی افزود: برنامه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی این است که بتوانیم برنامه توسعه مناطق صنعتی را در روستاهای کشور به انجام برسانیم و تولیدات کشاورزی و دامی روستاها را قابل تبدیل برای ورود به بازار کنیم.


سیدابریشمی در ادامه ضمن بیان آنکه اکثر روستاهای کشور در جوار معادن هستند، عنوان کرد: به رغم آنکه بیشتر روستاها در جوار معادن قرار گرفته‌اند، اما شاهد آن هستیم اکثر صنایعی که در روستاها وجود دارند به برداشت از معدن خلاصه می‌شود، به این ترتیب باید با ایجاد را‌ه‌حل‌هایی شرایط را در روستاها به گونه‌ای رقم بزنیم که زمینه‌ توسعه پایدار و گسترش و توسعه صنعت در آنها فراهم شود. وی در ادامه به مشکل کم‌آبی در برخی روستاهای کشور اشاره کرد و گفت: در چنین شرایطی که برخی از روستاهای کشور با مشکل کم‌آبی مواجه شده‌اند نیاز است با ایجاد راه‌حل‌های جایگزین برای درآمد آنها برنامه‌ریزی‌هایی داشته و از سرمایه‌های ملی و طبیعی در روستاها به نحو احسن استفاده و آنها را به بهره‌برداری و فرآوری برسانیم. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در برخی مواقع با وجود تولید محصولی خاص در مناطق روستایی بستر تولید سایر محصولات نیز فراهم است، اظهار کرد: روستاییان اگر ببینند که در منطقه خودشان امکان رشد و تولید وجود دارد هیچ‌گاه به شهرها مهاجرت نمی‌کنند به همین دلیل معتقدم توسعه روستاها عامل توسعه پایدار و عدالت اجتماعی و اقتصادی است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در حال حاضر 2040 واحد صنعتی در کشور به بهره‌برداری رسیده است، اما به علت مشکلاتی که در دولت قبل ایجاد شد و شاهد رشد منفی اقتصادی در کشور بودیم در حال حاضر تنها 1400 مرکز صنعتی فعال در کشور وجود دارد.


سیدابریشمی در ادامه علت رکود و تعطیلی 640 واحد صنعتی کشور را وجود کالاهای رقیب در کشور و عدم توانایی مقابله تولید‌کنندگان داخلی با این کالاها دانست. وی در ادامه تاکید کرد: نیاز است میان معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی همکاری‌ بیشتری صورت گیرد تا بتوانیم از منابع کشور حداقل استفاده را داشته باشیم. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: نوع همکاری‌ها باید به گونه‌ای باشد که مشکلاتی که در گذشته به‌عنوان موانع اقتصادی کشور وجود داشتند مجددا تکرار نشود و این بار بتوانیم منابع را در جهت توسعه خوشه‌های اقتصادی و تعاونی‌ها به کارگیریم. سیدابریشمی در پایان اظهار امیدواری کرد این تفاهم‌نامه در جهت توسعه روستاها و افزایش درآمد روستاییان و جلوگیری از مهاجرت آنها به شهرها باشد، زیرا روستاییان حافظان مرزهای کشور هستند و مهاجرت آنها به شهرها خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به بدنه کشور وارد خواهد کرد.



منبع:دنیای اقتصاد

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا