حرکت نرم دلار در کانال جدید

حرکت نرم دلار در کانال جدید

روند افزایش دلار در روز چهارشنبه ادامه یافت تا این ارز به بالاترین قیمت خود در 29 ماه گذشته برسد. در پنجمین روز هفته،‌ شاخص بازار ارز با ...

روند افزایش دلار در روز چهارشنبه ادامه یافت تا این ارز به بالاترین قیمت خود در 29 ماه گذشته برسد. در پنجمین روز هفته،‌ شاخص بازار ارز با 17 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 615 تومان رسید. این بالاترین نرخ فروش دلار از 25 خرداد 92 بود. 

به گفته فعالان، خروج ارز به سوی کشورهای همسایه مانند ترکیه، افزایش تقاضای ارزی زوار عتبات عالیات در آستانه اربعین و تحرکات معامله‌گران فردایی 3عاملی بودند که به تحریک قیمت کمک کردند. این رکورد قیمتی در حالی ثبت شد که تعداد زیادی از معامله‌گران برای خریدهای سنگین در این کانال قیمتی تردید و اعتقاد داشتند که شاخص بازار ارز به زودی در محدوده‌ای از این کانال گیر خواهد کرد. رشد آرام و گام به گام دلار یکی از دلایلی است که آنها برای تایید گفته خود از آن استفاده می‌کنند؛ بنابراین در شرایطی که عده‌ای در بازار از حرکت دلار به سمت مرز 4 هزار تومانی سخن گفته‌اند،‌ عمده معامله‌گران از ثبت این قیمت‌های توهمی در هراس هستند و حداقل فعلا حاضر نیستند که خرید‌های سنگینی را انجام دهند. همسو با رشد دلار، روز چهارشنبه قیمت سکه نیز 2 هزار تومان رشد را تجربه کرد و به قیمت 910 هزار تومان رسید، ‌رقمی که بالاترین قیمت این فلز گرانبها از تاریخ 27 آبان بود و موجب فاصله گیری آن از کف کانال 900 هزار تومانی شد.

شروع در مرز جدید

در ابتدای پنجمین روز هفته، شاخص بازار ارز کار خود را در کانال 3 هزار و 600 تومان آغاز کرد. چهارشنبه 4 آذر، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 601 تومان آغاز کرد که 3 تومان بالاتر از نرخ بسته شده روز سه‌شنبه بود. به گفته فعالان، پس از پایان کار فعالیت رسمی بازار در روز سه‌شنبه و تعطیلی بانک‌ها، معامله‌گران غیررسمی وارد بازار شدند و با معاملات پشت خطی تلاش کردند، این ارز را به محدوده بالاتری وارد کنند. تلاش‌های آنها در افزایش ابتدایی روز چهارشنبه تاثیر مستقیمی داشت و موجب شد که این ارز در کانال 3 هزار و 600 تومان معاملات خود را آغاز کند. پس از این شروع افزایشی، دلار به آرامی به رشد خود ادامه داد و تا ساعت 3 بعدازظهر به قیمت 3 هزار و 615 رسید،‌رقمی که 17 تومان بالاتر از قیمت بسته شده روز پیشین بود. 

ثبت قیمت یاد شده دلار را به بالاترین نرخ فروش خود از تاریخ 25 خرداد 92 رساند؛ آخرین بار در تاریخ 24 خرداد سال 92 قیمت دلار 3 هزار و 630 تومان بود، ‌اما با اعلام نتایج ریاست‌جمهوری و بهبود انتظارات، ‌قیمت این ارز در یک روز 160 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 470 تومان رسید. حال پس از 2 سال، شاخص بازار ارز با رشد ملایم و آرام به محدوده قیمتی 2 سال و نیم پیش نزدیک شده است. افزایشی که از یکسو با توجه به کاهش درآمدهای نفتی و تورم دور از ذهن نبوده است و ازسوی دیگر از شوک‌های گاه و بیگاه ارزی جلوگیری خواهد کرد. آنچه براي اقتصاد كشور مخرب است جهش ناگهاني نرخ ارز است كه اتفاقا موتور اصلي آن، تثبيت نرخ اسمي ارز در شرايط تورمي است.

جمع کردن دلار

گفته‌های فعالان حاکی از آن است که یکی از عوامل اصلی رشد دلار در روز چهارشنبه خروج این ارز از بازار داخلی به سمت کشور ترکیه و عراق بوده است.

بررسی‌های «دنیای اقتصاد» با توجه به نرخ‌های برابری نشان‌دهنده آن است که آربیتراژ ارز به سوی عراق برای معامله‌گران سودی به همراه نداشته است، حال آنکه خروج دلار به سمت ترکیه با سود همراه بوده است. با این وجود به نظر می‌رسد شایعه خروج ارز به سوی عراق و جوسازی‌های معامله‌گران پیرامون آن به تنهایی در نوسانات قیمتی روز چهارشنبه تاثیر داشته است. در بازار این شایعه وجود داشت که افزایش تقاضا برای دینار عراق در بازار داخلی موجب شده است که برخی معامله‌گران دلار خود را ترجیح دهند از بازار داخلی خارج و به جای آن از بازار کشور همسایه دینار عراقی وارد کنند، اما روز‌ چهارشنبه به‌طور واقعی ارزش دلار در بازار تهران پایین‌تر از بازار ترکیه بود تا معامله‌گران تلاش کنند با آربیتراژ ارز از تفاوت قیمتی دو بازار کسب سود کنند. این سخنان نشان‌دهنده آن است که روز چهارشنبه ارز از بازار داخلی جمع شده و به سوی بازار کشور همسایه حرکت کرده است

عامل دومی که به رشد دلار در این روز کمک کرد، افزایش تقاضای زوار عتبات عالیات در آستانه اربعین بود؛ چراکه برخی از زائران ترجیح می‌دهند به‌جای دینار، دلار خریداری کنند. در این وضعیت که تقاضا برای خرید ارز در بازار داخلی بالا رفته است، حجم عرضه نیز به اندازه‌ای نبوده است که از رشد قیمت جلوگیری کند. در واقع عرضه ارز در روزهای جاری تنها به مدیریت نوسانات کمک کرده و موجب شده که دلار نوسان بالای 20 تومان را تجربه نکند. عامل آخر موثر در نوسانات روز چهارشنبه، افزایش تحرکات بازیگران آتی بود. به گفته حاضران در بازار، حضور دلار در کانال 3 هزار و 600 تومان موجب افزایش معاملات بازیگران آتی شد، البته به گفته آنها،‌ جدا از عبور دلار از کانال 3500 تومان، به‌طور سنتی در روزهای چهارشنبه تحرکات معامله‌گران آتی بالا می‌رود؛ چراکه اکثر این معاملات به جای روز پنج‌شنبه قرار است روز شنبه تسویه شود. به عبارت دیگر، تعطیلی نسبی معاملات در روزهای پنج‌شنبه و جمعه موجب می‌شود که معامله‌گران تمام تلاش خود برای نوسان‌گیری را در روز چهارشنبه انجام دهند. 

 
 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا