در هشت ماه گذشته؛

ترانزیت یک میلیاردو 309 میلیون دلار کالا از گمرک اینچه برون گلستان

ترانزیت یک میلیاردو 309 میلیون دلار کالا از گمرک اینچه برون گلستان

گنبدکاووس - مدیرکل گمرکات گلستان از ترانزیت 128 هزار تن انواع کالا به ارزش یک میلیارد و 309 میلیون دلار از گمرک اینچه برون این استان به مقصد ترکمنستان در هشت ماه گذشته خبر داد.

علی اکبر شامانی روز چهارشنبه در نشست دستگاه های متولی گمرگ و صادرات و واردات این استان با حبیب الله حقیقی رئیس ستاد مرکزی مبارزه به قاچاق کالا و ارز کشور درمحل ایستگاه راه آهن اینچه برون، گفت: میزان ترانزیت کالا (کارنه تیر) در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 20 درصد کاهش داشته است.
کارنه تیر سندی است گمرکی که برای ترانزیت بین المللی کالا در چارچوب کنوانسیون تیر(TIR) در کشور مبدا صادر می شود و به موجب آن کالا در وسیله نقلیه جاده ای به طور پلمپ شده از خاک کشورهای بین راه عبور می کند و تا مقصد نیازی به انجام تشریفات گمرکی مربوط به ترانزیت در مرزهای ورودی و خروجی این کشورها طبق قوانین داخلی آنها نخواهد بود.
مدیرکل گمرکات گلستان گفت: علاوه بر این میزان تزانریت کارنه تیر، مقدار 181 هزار تن کالای دیگر به ارزش 509 میلیون دلار در هشت ماه گذشته از گمرک اینچه برون ترانزیت شده است که دراین بخش با افزایش 132 درصدی مواجه بوده ایم.
شامانی همچنین درخصوص میزان کالای ترانزیت شده از کشور ترکمنستان به داخل کشور ایران ازطریق گمرک اینچه برون، اضافه کرد: در هشت ماه گذشته افزون بر 31 هزار تن کالا به ارزش تقریبی 140 میلیون دلار وارد شده که 13 درصد درمقایسه بامدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.
وی تصریح کرد: دراین مدت همچنین 28 هزار تن کالای کارنه تیر به ارزش تقریبی 166 میلیون دلار وارد کشور شده که درمقایسه با مدت مشابه سال قبل 19 درصد رشد داشته است.
به گفته وی، عمده کالاهای ترانزیت شده 'مصالح ساختمانی، اتومبیل سواری، ماشین آلات صنعتی، انواع پروفیل، در و پنجره، ایزوگام، پانل های فلزی و گچی، تایر خودرو، انواع لامپ و لوزام خانگی' بوده است.
اینچه برون تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان با جمهوری ترکمنستان است که در فاصله 80 کیلومتری شمال مرکز شهرستان 325 هزار نفری گنبدکاووس قرار دارد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا