رئیس گروه مطالعات انرژی وین در گفت‌وگو با ایسنا:

GECF می‌تواند نقشی مانند اوپک پیدا کند

GECF می‌تواند نقشی مانند اوپک پیدا کند

رئیس گروه مطالعات انرژی وین با بیان اینکه بحث قیمت گاز اصلی‌ترین دغدغه اعضای GECF در سومین اجلاس بود، تاکید کرد با مطرح شدن بحث قیمت گاز می‌توان امیدوار بود که GECF به اوپک گازی تبدیل شود.

فریدون برکشلی، رئیس گروه مطالعات انرژی وین در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به دستاوردهای سومین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز اظهار کرد: مهمترین دستاورد این اجلاس حضور سران قدرتمند گاز دنیا مانند رئیس‌جمهور روسیه و ایران بود. همچنین ریاست اجلاس وزرا که برعهده وزیر نفت کشورمان و دبیرکلی مجمع که مجدداً به ایران رسید از امتیازاتی بود که در این اجلاس می‌توان به آن اشاره کرد.

نماینده اسبق ایران در هیات عامل اوپک با مثبت ارزیابی کردن سومین اجلاس GECF در تهران گفت: این اجلاس بهترین اجلاسی بود که تاکنون در مجمع کشورهای صادرکننده گاز برگزار شده است؛ چراکه در اجلاس قبل بسیاری از سران کشورهای اصلی حضور نداشتند. با وجود اهمیت این اجلاس امیدواریم نقطه عطفی برای انرژی گاز باشد تا این انرژی بتواند موقعیت جهانی خودش را به دست آورد.

رئیس گروه مطالعات انرژی وین GECF با اوپک مقایسه کرد و گفت: در سال 1960 که اوپک تاسیس شد در ابتدا یک سازمان مشورتی بود و در دهه دوم فعالیتش به یک سازمان موثر و تاثیرگذار در بازار نفت تبدیل شد. در حال حاضر نیز GECF دهه دوم فعالیتش را سپری می‌کند که در این اجلاس نشان داد که می‌خواهد به موضوعات اساسی گاز مانند بحث قیمت بپردازد.

وی افزود: با توجه به تاکید اعضا بر روی قیمت گاز امیدواریم نظام قیمت‌گذاری مستمری برای گاز طراحی شود تا این سازمان همانند اوپک بتواند در حوزه گاز تاثیرگذار باشد. بخصوص اینکه نائب‌رئیس اجلاس وزرا و دبیرکل از جمهوری اسلامی ایران هستند، امیدواریم تا حدود یکسال آینده این طرح موفق شود که اگر این مهم محقق شود می‌توانیم ادعا کنیم گاز که موقعیت ممتازی در حوزه انرژی دارد را وارد بازار جهانی کرده‌ایم.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا