تفاهمنامه همکاری بین اتاقهای ایران و ترکیه امضا شد

تفاهمنامه همکاری بین اتاقهای ایران و ترکیه امضا شد

آنکارا – ایرنا – تفاهم نامه شکل دادن کمیته کاری جهت توسعه ترسیم نقشه راه همکاری و نقش آفرینی اتاقهای ایران و ترکیه در توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور همسایه، در آنکارا بین رئیس اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتحادیه اتاق های بازرگانی و بورس های کالایی ترکیه (TOBB) به امضا رسید.

این تفاهم نامه در خاتمه مذاکرات دو جانبه روسای اتاق های ایران و ترکیه، با حضور علی رضا بیکدلی سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا و حمید زادبوم رایزنی بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی، توسط محسن جلال پور و رفعت حصارجیکلی اوغلو امضا شد.
جلال پور طی سخنانی در این گفت و گوها با اشاره به اینکه دوران جدیدی در ایران شروع شده و فضای بسیار مناسبی برای سرمایه گذاریها و فعالیتهای اقتصادی در ایران فراهم آمده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران در دوران جدید به دنبال اقتصاد بدون نفت خواهد بود و بخش خصوصی را تقویت خواهد کرد.
او با اشاره به فعالیت شرکتهای ترکیه ای در ایران گفت: هرچند که سرمایه گذاری شرکتهای ترکیه ای در ایران از نظر رقمی چندان زیاد نیست، ولی سرمایه گذاری موفقی را دارند و ایران آماده است در دوره جدید فضای کار را برای همکاریهای مشترک باز و هموار کرده و روابط کاری موفق و پایداری را در سطح بالاتری طراحی کنیم.
جلال پور تصریح کرد: فضای اقتصادی جدید در ایران فضایی است که نباید غفلت شود و با توسعه روابط بین اتاقها و تبادل تجربیات بین آنها می توان، فصل نوینی را در روابط رقم زد.
حصارجیکلی اوغلو نیز با تبیین جایگاه اتحادیه اتاقها و بورسهای ترکیه و رابطه تنگاتنگ این اتحادیه به عنوان بزرگترین تشکل بخش خصوصی ترکیه با نهادهای بین المللی و نقش آفرینی آن در این نهادها تصریح کرد: در سطح جهان برخورداری از بخش خصوصی قوی نیازمند داشتن اتاق بازرگانی قوی است و اتحادیه متبوع وی آماده انتقال تجربیات و همکاری بیشتر با اتاق ایران می باشد.
وی گفت: اتحادیه اتاقها و بورسهای ترکیه با الگو گرفتن از اتاقهای فکری در آمریکا، بنیادی به نام بنیاد پژوهشهای اقتصادی و سیاسی و یک دانشگاهی به نام دانشگاه اقتصاد و فناوری تاسیس کرده است که برغم پیشینه کوتاه 10 ساله، این دانشگاه اکنون در ردیف سومین دانشگاه مهم ترکیه قرار دارد.
او با تاکید بر اینکه ایران با انتخاب دکتر حسن روحانی مسیر جدیدی را در مناسبات خود با دنیا رقم زده است، به تشریح تجربیات ترکیه در گذار به نظام اقتصاد آزاد و الحاق گمرکی به اتحادیه گمرکی اروپا پرداخت و افزود: اول هر کاری دشواریهای جدی دارد.
حصارجیکلی اوغلو با اشاره به اینکه ترکیه اکنون بیش از 50 درصد صادرات خودرا به اتحادیه اروپا انجام می دهد و بیش از 90 درصد صادراتش را صادرات صنعتی تشکیل می دهد، گفت: بیش از 75 درصد سرمایه گذاری خارجی جذب شده در ترکیه نیز سرمایه اروپایی است.
وی با تاکید بر روح کارآفرینی در ایران نیز افزود: بر این باورم که اگر راه پیش روی کارآفرینان در ایران نیز هموار شود، اقتصاد ایران بیش از پیش شکوفا خواهد شد.
رئیس اتحادیه اتاقها و بورسهای ترکیه با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا بیش از 50 درصد تجارت خودرا با همسایگان انجام می دهد، تصریح کرد: اگر ملت های ایران و ترکیه به عنوان دو کشور قدرتمند منطقه می خواهند ثروتمند شوند باید تجارت فی مابین را به سرعت ولی بطور پایدار افزایش داده و در این راستا اتاقهای دو کشور با قدرت در نزد دولتهای خود باشند.
او گفت: با تعریف خوب و سازمان یافته ای از همکاریها می توان بعد سومی هم به این همکاری داد و در کشورهای منطقه کارآفرینی کرد.
هیات ایرانی متشکل از رییسان اتاق های بازرگانی ایران و استان های جمهوری اسلامی ایران روز گذشته (سه شنبه) به سرپرستی «محسن جلال پور» رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران وارد آنکارا شدند.
این هیات با هدف توسعه روابط اتاق های بازرگانی ایران و ترکیه و آشنایی با ساختار تشکیلاتی اتحادیه اتاق های بازرگانی و بورس های کالایی ترکیه (TOBB)، همچنین به منظور بررسی زمینه های سرمایه گذاری مشترک میان دستگاه ها و فعالان اقتصادی در دو کشور، به ترکیه سفر کرده است.
هیات امروز از قسمتهای مختلف اتحادیه اتاق های بازرگانی و بورس های کالایی ترکیه (TOBB) و دانشگاه فنی و اقتصادی اتحادیه اتاق های بازرگانی و بورس های کالایی ترکیه، شرکت های گردشگری و گمرک (GTI) متعلق به این اتحادیه و منطقه صنعتی اوستیم بازدید خواهد کرد.
هیات ایران در ادامه سفر به ترکیه، به استانبول عزیمت و با «واردان» رییس شورای روابط اقتصاد خارجی ترکیه (DEIK) ، روسای اتاق های بازرگانی (ITO) و مقام های صنایع استانبول (ISO) دیدار می کند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا