جزئیات تازه از توافق زنگنه - نواک؛

پیشنهادجدید گازی ایران به روسیه/روس‌ها درایران گاز ذخیره‌ می‌کنند

پیشنهادجدید گازی ایران به روسیه/روس‌ها درایران گاز ذخیره‌ می‌کنند

ایران با ارائه پیشنهادی به شرکت گازپروم روسیه خواستار مشارکت این شرکت بزرگ گازی جهان برای اجرای طرح‌های جدید ذخیره سازی گاز طبیعی در کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دور جدید مذاکرات نفت و گازی جمهوری اسلامی ایران و روسیه توسط بیژن زنگنه و الکساندر نواک وزرای نفت و انرژی دو کشور هفته جاری در حاشیه برگزاری سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در تهران برگزار شد.

بر این اساس در این دور از گفتگوها، ایران با ارائه پیشنهادی به شرکت گازپروم روسیه خواستار مشارکت این شرکت بزرگ گازی جهان به منظور اجرای طرح‌های جدید ذخیره سازی گاز طبیعی در کشور شده است.

بیژن زنگنه وزیر نفت با بیان اینکه روسیه یکی از شرکای صنایع نفت و گاز ایران در دوران پساتحریم است، گفت: از شرکت‌های روس به منظور سرمایه گذاری در طرح‌های ذخیره سازی زیر زمینی گاز طبیعی کرده ایم.

وزیر نفت با اعلام اینکه به این منظور قرار شده شرکت گازپروم برای همکاری در این حوزه و دیگر حوزه‌ها با ایران مذاکراتی داشته باشد، تصریح کرد: ایران آماده همکاری با شرکت‌های روسی به منظور اجرای طرح های زیر زمینی ذخیره سازی گاز طبیعی است.

به گزارش مهر، ایران تاکنون با مشارکت شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی گاز، دو طرح عظیم ذخیره سازی گاز طبیعی در دو مخزن زیر زمینی سراجه قم و شوریجه خراسان رضوی را در مدار بهره برداری قرار داده است.

از سوی دیگر از ابتدای سال‌جاری تاکنون با افزایش ظرفیت تولید گاز ایران در میدان پارس جنوبی، حجم ذخیره سازی گاز طبیعی در مخازن زیرزمینی به ویژه شوریجه خراسان به میران قابل توجهی افزایش یافته و حتی رکورد جدیدی هم در ذخیره سازی گاز ترش در این مخزن زیر زمینی در شمال شرق کشور به ثبت رسیده است.

از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۹۰۰ میلیون مترمکعب گاز در این مخازن زیر زمینی ذخیره سازی شده که از رشدی حدود ۱۰۶ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته برخوردار بوده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا