تنش‌های ژئوپلیتیکی روی قیمت نفت تأثیر گذاشت

افزایش قیمت نفت به دنبال تنش‌های روسیه و ترکیه

افزایش قیمت نفت به دنبال تنش‌های روسیه و ترکیه

نیکول فریدمن/گزارشگر

روز سه‌شنبه به دنبال ترس و وحشتی که از حمله نظامی ترکیه به هواپیمای جنگی روسیه در مرز سوریه حاصل شد، بهای نفت افزایش یافت.

قیمت بنزین حدود 6درصد افزایش یافت چرا که عرضه به دلیل جشن شکرگزاری پیش رو، با محدودیت مواجه شده‌است.

قیمت نفت خام ایالات متحده امریکا در فاصله نیم‌روز بیش از 4درصد افزایش یافت. این افزایش به دنبال خبرهای تنش ترکیه و روسیه حاصل شد. نفت بعد از این ماجرا افزایش قیمت داشت.

این افزایش قیمت نشان می‌دهد که خطرات ژئوپلیتیکی هنوز می‌تواند پایه‌های بازار نفت را متزلزل کند حتی اگر این بازار در حال غرق شدن در عرضه باشد.

شاخص نفتی دبلیوتی‌آی یا نفت خام وست تگزاس اینترمدیت به 42.87 دلار در ازای هر بشکه رسیده‌است. نفت برنت حوزه دریای شمال نیز به 46.12 دلار در ازای هر بشکه رسیده‌است.

 

با وجود این افزایش قیمت، باز هم قیمت نفت خام در پایین‌ترین میزان خود است و همچنان انتظار می‌رود میزان تولید برای سال 2016 افزایش پیدا کند. از طرفی پیش‌بینی می‌شود تقاضا با تغییر چشمگیری مواجه نشود.

خشونت‌هایی که در منطقه خاورمیانه وجود دارد می‌تواند تأثیر مثبتی روی قیمت نفت داشته باشد چرا که عرضه را تهدید می‌کند. اکنون سوریه کمتر از هر زمانی نفت تولید می‌کند.

اما تحلیل‌گران هشدار می‌دهند که این احتمال وجود دارد که سرمایه‌گذاران برای عرضه واقعی آماده نباشند.

بازار نفت به کوچک‌ترین مسئله‌ای واکنش نشان می‌دهد. سرمایه‌گذاران شرط بسته‌اند که طی چند هفته آتی قیمت نفت سقوط خواهد کرد.

اکنون معامله‌گران نفتی در انتظار آمار و ارقام تولید نفت ایالات متحده امریکا در روز چهارشنبه هستند. تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده‌اند که عرضه نفت خام در ایالات متحده امریکا برای نهمین هفته متوالی افزایش پیدا کند.

منبع: وال‌استریت ژورنال

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا