سود کلانی که به جیب دلالان خودرو می‌رود

سود کلانی که به جیب دلالان خودرو می‌رود

معاون شرکت خودروسازی سایپا در رابطه با زمان یک ماهه تحویل خودروهای فروش رفته با تسهیلات 25 میلیون تومانی می گوید زمانی که پول کامل به حساب خودرو ساز وارد و تامین مالی بانکها انجام شود از آن تاریخ یکماه فرصت داریم که خودرو را تحویل دهیم.

در شرایطی بازار خودرو در دو سال گذشته در رکود به سر می برد تیم اقتصادی دولت یازدهم به منظور مقابله با این رکود سیاست تحریک تقاضا را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از نامه نیوز، بر همین اساس در یکماه اخیر طرح فروش خودروهای تولید داخل با تسهیلات 25 میلیون تومان در دستور کار خودروسازان قرار گرفت که با استقبال قابل توجه متقاضیان مواجه شد و همین موضوع باعث شد تا بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار اعلام کنند بازار خودرو به زودی از رکود خارج می شود.

اما در شرایطی که 110 هزار خودرو در این طرح به فروش رفته است اما به نظر می رسد موضوع تامین منابع مالی این طرح از سوی بانک مرکزی با مشکلاتی همراه است. در همین رابطه معاون شرکت خودروسازی سایپا گفته است این خودروها تا زمانی که فاکتور نشود قابل تحویل نیست که فاکتور آن هم منوط به دریافت مبلغ آن یعنی تامین اعتبار از سوی بانک مرکزی است. چراکه باید ابتدا فاکتور، صدور سند و پلاک بگیرد بعد تحویل شود.

وی در رابطه با زمان یک ماهه تحویل خودروهای فروش رفته با تسهیلات 25 میلیون تومانی نیز این گونه توضیح داد که زمانی که پول کامل به حساب خودرو ساز وارد و تامین مالی بانکها انجام شود از آن تاریخ یکماه فرصت داریم که خودرو را تحویل دهیم.

اما در شرایطی که بیش از 10 روز از پایان ثبت نام خرید خودرو با وام 25 میلیون تومانی سپری می شود به نظر می رسد موضوع تامین منابع مالی و اختلاف میان بانک مرکزی و خودروسازان وارد فاز جدیدی شده است و در شرایطی که در موعد مقرر خودروهای فروخته شده به مشتریان تحویل داده نشود رکود در بازار خودرو ادامه خواهد یافت.

اگرچه این طرح موافقان زیادی دارد اما در مقابل نیز بسیاری از فعالان بازار اجرای چنین طرحی را برای خروج بازار از رکود مناسب نمی دانسته و معتقد بودند این طرح مسکن کوتاه مدت برای بازار است.

بر همین اساس برخی فعالان بازار معتقدند این طرح هیچ دردی از بازار خودرو دوا نخواهد کرد و فقط در این میان منافع خودروساز تأمین شده است.

به اعتقاد فعالان بازار در طرح خرید خودرو با وام 25 میلیون تومانی علاوه بر مردم دلال ها نیز اقدام به خرید خودرو کرده اند به نحوی که برخی از انبارهای این افراد مملو از خودرو شده است.

فعالان بازار می گویند دلالان در آینده با مشارکت لیزینگ‌ها خودروهای خود را با سود سالانه 36 درصد به فروش می رسانند و در این میان فقط منافع خریداران است که رعایت نمی‌شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا