سی‌ان‌ان مانی بررسی کرد

افزایش شغل و دستمزد برابر با افزایش نگرانی در امریکا

افزایش شغل و دستمزد برابر با افزایش نگرانی در امریکا

پاتریک گیلپسی/گزارشگر سی ان ان مانی

امریکا روز جمعه مملو از خبرهای خوب بود.

بسیاری از افراد صاحب شغل شدند و کارگران افزایش دستمزد داشتند.

همه اینها علائم سلامت اقتصاد ایالات متحده امریکاست که به ما نشان می‌دهد فدرال رزرو به زودی و به احتمال زیاد نرخ بهره را افزایش خواهد داد.

برآورد می‌شود که دلار قوی‌تر شود چرا که کالاهایی که با ارز دلار معامله می‌شوند با نرخ بهره بالاتر، جذاب‌تر به نظر خواهند آمد.

اما وال‌استریت این را نمی‌خواهد.

پیتر بوکوار رئیس موسسه لیندزی گروپ می‌گوید: «هر آنچه برای مین‌استریت خوب باشد برای وال‌استریت آشوب به شمار می‌رود.»

این مسئله می‌تواند مشکلی بزرگ باشد به ویژه در شرایطی که سرمایه‌گذاران به بازار هجوم آورده‌اند. شاخص ترس و ریسک‌پذیری پایگاه خبری-تحلیلی سی‌ان‌ان مانی نیز نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران از محدوده ترس وارد محدوده خطرپذیری شده‌اند.

همه این موارد –رشد دستمزد، افزایش نرخ بهره، دلار قوی- نشان می‌دهد که به زودی درآمدها رشد خواهد کرد.

اد یاردنی رئیس موسسه تحقیقاتی یاردنی گفته‌است: «خبر خوب این است که دستمزدها افزایش یافته‌است؛ خبر بد نیز این است که دستمزدها افزایش یافته‌است!»

دستمزدها در ماه اکتبر رشد 2.5 درصدی داشته‌اند. این بهترین رشد دستمزد از جولای سال 2009 تا کنون بوده‌است. این خبر بسیار خوبی برای امریکایی‌هاست.

البته یک نکته نباید از نظر دور بماند: افزایش دستمزد در ایالات متحده به معنای افزایش هزینه است. به همین خاطر است که اد یاردنی رئیس موسسه تحقیقاتی یاردنی گفته‌است: «خبر خوب این است که دستمزدها افزایش یافته‌است؛ خبر بد نیز این است که دستمزدها افزایش یافته‌است!»

دلار قوی نیز هر چند برای مسافران امریکایی خیلی خوب است اما برای شرکت‌های چندملیتی مشکل ایجاد می‌کند. در حقیقت محصولات شرکت‌های امریکایی که در خارج از این کشور به فروش می‌رسد با افزایش دلار، افزایش قیمت پیدا  می‌کنند و این برای خریداران خارجی بسیار مهم است. علاوه بر آن افزایش ارزش دلار همراه با کاهش ارزش ارزهای رایج اقتصادهای نوظهوری نظیر برزیل، ترکیه و مکزیک است.

طی یک سال گذشته نیز شرکت‌های بسیار معروفی نظیر مایکروسافت و کاترپیلار اعلام کرده‌اند که افزایش قدرت دلار به فروش خارجی آنها آسیب وارد کرده‌است.

یاردنی گفته‌است: «دلار قوی، باری به روی دوش درآمدها بوده‌است.»

و اکنون چه چیزی می‌تواند دلار را از این هم قوی‌تر و باارزش‌تر کند؟ فدرال رزرو.

روز جمعه بالاخره گزارش ماهانه کار ایالات متحده امریکا منتشر شد. اکنون همه منتظرند ببینند آیا فدرال نرخ بهره را در ماه دسامبر افزایش خواهد داد یا خیر. اگر چنین تصمیمی گرفته شود، نرخ بهره برای نخستین بار در یک دهه گذشته افزایش خواهد یافت. از دسامبر 2008 تا کنون، نرخ بهره نزدیک به صفر بوده‌است و اکنون بسیاری از کارشناسان بر این باورند که دیگر نباید در این محدوده باقی بماند.

به هر حال اکنون سرمایه‌گذاران باید بیش از هر زمان دیگری هشیار باشند.

منبع: سی‌ان‌ان مانی

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا