جمع‌آوری معتادان متجاهر تا پایان سال

جمع‌آوری معتادان متجاهر تا پایان سال

وزیر کشور در ادامه نشست‌های خود با فعالان اجتماعی و با هدف اجتماعی شدن مقابله با اعتیاد، روز گذشته هم نشستی با نیکوکاران فعال در حوزه اعتیاد داشت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اعتماد ، عبدالرضا رحمانی‌فضلی از ابتدای حضور خود در وزارت کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر، با برگزاری نشست‌های مشترک با مداحان، ورزشکاران، رسانه‌های جمعی، هنرمندان و گروه‌هایی که تاثیر‌گذاری بیشتری در جامعه عمومی دارند، تلاش کرد تاثیرگذاری مثبت رویکرد اجتماعی در مقابله با اعتیاد به جای نگرش صرف انتظامی و امنیتی و سلبی را در جامعه سالم تزریق کند. این گروه‌ها هم درخواست وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر را بی‌جواب نگذاشتند و ساخت فیلم‌های سینمایی با موضوع آسیب‌های ناشی از اعتیاد، پخش تبلیغات هشدار‌دهنده درباره اعتیاد در صدا و سیما و آگاه‌سازی جوانان در مجالس عزاداری و نمازجماعت از جمله اقداماتی بوده که طی دو سال گذشته و در حمایت از این درخواست و با هدف مشترک اطلاع‌رسانی و مصون‌سازی جامعه سالم انجام شده است. رحمانی‌فضلی در عین حال در پیام‌های خود خطاب به بهبودیافتگان اعتیاد به عنوان بازوهای قدرتمندی برای جلب اعتماد سایر بیماران و تشویق آنها به عرصه درمان، همواره اعلام کرده که حمایت از این گروه فعالان، یکی از اولویت‌های وزارت کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر است. در حال حاضر هم تعداد انجمن‌های غیر دولتی فعال در عرصه درمان اعتیاد نسبت به دولت دهم، نه تنها رو به افزایش بوده بلکه به دلیل حمایت‌های وسیع‌تر و حذف محدودیت‌های بی‌دلیل از پیش پای این نهادهای غیر دولتی، انگیزه آنها در کمک‌رسانی به جامعه هدف هم تقویت شده است.

هرچند طی سال‌های گذشته، نیکوکاران کمتر رغبتی به حمایت از درمان اعتیاد و معتادان بهبود یافته داشته‌اند و رغبت غالب، متوجه حمایت از خانواده‌های بی‌بضاعت و ایتام بوده، برگزاری چنین نشستی می‌تواند امید به تغییر نگاه در فعالان امور خیریه را پررنگ کند و در حالی که نماینده نیکوکاران فعال در حوزه مواد مخدر هم در حاشیه این نشست از استقبال این گروه از نیکوکاران از آسیب‌دیدگان اعتیاد خبر داده، به نظر می‌رسد که صبر دو ساله رحمانی‌فضلی برای به ثمر نشستن درخواست به تغییر نگاه جامعه سالم نسبت به اعتیاد و اجتماعی شدن رویکرد مقابله به نتیجه رسیده است. در حالی که نشست عبدالرضا رحمانی‌فضلی با نیکوکاران فعال در حوزه اعتیاد مصادف شد با جلسه علنی شورای شهر تهران برای پیگیری و به سرانجام رساندن هرچه سریع‌تر طرح محله هرندی و ساماندهی معتادان متجاهر، وی در حاشیه این نشست از جمع‌آوری وسیع معتادان متجاهر در سطح کشور به ویژه تهران خبر داد و گفت: «در حال حاضر جمع‌آوری این معتادان آغاز شده و شهرداری و سازمان بهزیستی کشور قول داده‌اند تا پایان سال جاری اقدامات جدی در این زمینه انجام دهند. ما هم با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی ظرفیت جمع‌آوری این افراد را به ٦ هزار نفر افزایش داده‌ایم و اکنون نیز جمع‌آوری وسیع آنها آغاز شده است.»وزیر کشور در توضیح علت برگزاری این نشست گفت: «موضوعاتی چون پیشگیری، درمان و صیانت از معتادان بهبودیافته با فعالیت مشترک با خیران اثربخشی بیشتری دارد، به همین منظور نمایندگانی از خیران و نمایندگانی از ستاد مبارزه با مواد مخدر به صورت مشترک جلساتی داشتند که قرار است در آینده‌ای نزدیک در اتاق بازرگانی جلسه مشترک دیگری برگزار شود تا در این زمینه مصوباتی داشته و به تصویب برسانیم تا مراحل اجرایی آن نیز پیگیری شود. امیدواریم با نیت خیرخواهانه و مصلحت جویانه که خیران در حوزه درمان، آموزش، مسکن و دیه داشته‌اند، در حوزه آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد نیز نقش ویژه‌ای داشته باشند.»

محسن رفیقدوست، نماینده خیران فعال در حوزه مواد مخدر نیز در حاشیه این نشست به خبرنگاران گفت: «دولت اهتمام جدی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی را دارد و جلسه‌ای برای موضوع پیشگیری، درمان و صیانت از اعتیاد تشکیل شده چرا که ثابت شده با حضور مردم این معضل اجتماعی نیز حل خواهد شد. حضور مردم در حوزه آسیب‌های اجتماعی موثر است و اگر برخی با این نیت به عرصه بیایند حتما کار انجام خواهد شد. اما ما از رسانه‌ها هم برای فرهنگ‌سازی درخصوص کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک می‌خواهیم.»

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا