براساس توافق 250 میلیون دلاری اکتشاف آب‌های ژرف

روسیه در اعماق کویر ایران آب جستجو می‌کند

روسیه در اعماق کویر ایران آب جستجو می‌کند

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: قرار است با سرمایه‌گذاری 250 میلیون دلاری روس‌ها، پس از انجام مطالعات عملیاتی ژئوفیزیک برای شناسایی آب‌های ژرف در عمق بیش از هزار متری زمین، عملیات حفاری در جستجوی منابع تجدیدپذیر آب در مناطق اولویت‌بندی شده کشور صورت بگیرد.

رحیم میدانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص جزییات تفاهم‌نامه همکاری امضا شده میان ایران با روسیه گفت: قرار است که روس‌ها در زمینه‌ی شناسایی آب‌های ژرف همکاری تنگاتنگی با ایران داشته باشند.

وی ادامه داد: البته نمی‌توان در ابتدای امر به دنبال حفاری رفت، چرا که کار حفاری یک امر پرهزینه است و باید برای انجام آن مطالعات کافی و وافی انجام بگیرد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان این‌که برای انجام این کار متخصصین خوبی در داخل کشور حضور دارند، گفت: تیم‌های خبره و متخصصی در داخل کشور برای انجام این کار شناسایی شده‌اند، اما برای انجام عملیات ژئوفیزیک عمیق نیازمند تجربه کشورهای دیگر هستیم.

به گفته میدانی، عقل سلیم حکم می‌کند که کار را از صفر شروع نکنیم و برای انجام آن از تجربه کشورهایی که برای شناسایی آب ژرف موفق بوده‌اند همچون روسیه استفاده کنیم.

وی با بیان این‌که روس‌ها تجربه خوبی در این زمینه داشته‌اند، اظهار کرد: با ابراز تمایل آنها ما نیز برای انجام این کار توافق کرده‌ایم به‌طوری که اگر مطالعات ژئوفیزیک نتیجه‌دار شود، عملیات حفاری را آغاز می‌کنیم.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به وجود تجهیزات لازم برای انجام این طرح اضافه کرد: علی‌رغم این که ایران تجهیزات خوبی برای انجام ژئوفیزیک سطحی دارد، اما برای انجام عملیات ژئوفیزیک عمیق تجهیزات کافی در کشور موجود نیست.

میدانی با بیان این‌که روسیه برای انجام عملیات ژئوفیزیک عمیق مجهز به تجهیزات کافی است، تصریح کرد: اگر بخواهیم در مدت زمان کوتاهی به نتیجه برسیم، قطعا باید همکاری تنگاتنگی با روس‌ها داشته باشیم.

وی در خصوص میزان سرمایه‌گذاری این طرح ادامه داد: روس‌ها خط اعتباری امتیازی با مبلغ 250 میلیون دلار در اختیار ما قرار داده‌اند و قرار است که بعد از انجام مطالعات ژئوفیزیک کار حفاری را آغاز کنیم.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان این‌که آب ژرف استحصالی باید مورد استفاده باشد، اظهار کرد: برخی از آب‌های ژرف به دلیل داشتن آلودگی ازجمله آلودگی‌های اتمی و یا شوری بیش از حد قابل استفاده نیستند و با توجه به این‌که مباحث اقتصادی در استحصال آب مهم است، لذا باید پس از ارزیابی تمامی موارد کار حفاری را آغاز کنیم.

میدانی در خصوص مدت زمان اجرای این طرح گفت: با توجه به این‌که این کار در بلوک‌های مختلف انجام می‌شود می‌توان گفت که در برخی از بلوک‌ها بعد از گذشت یکسال و در برخی بلوک‌های دیگر بعد از گذشت دو سال به مرحله‌ی حفاری می‌رسیم.

وی با بیان این‌که برای انجام این کار اولویت‌بندی صورت گرفته است، عنوان کرد: در مناطقی مانند خراسان جنوبی، کرمان، سیستان و بلوچستان اولویت حفاری برای رسیدن به آب ژرف وجود دارد.

میدانی در پاسخ به این سئوال که پیش‌بینی می‌شود چه حجمی از آب‌های ژرف در کشور مورد ااکتشاف قرار گیرد؟ با بیان این‌که به نظر نمی‌رسد که میزان آب ژرف کشور زیاد باشد، پیش‌بینی کرد: براساس برآوردهای صورت گرفته حداکثر 1.5 تا 2 میلیارد آب ژرف تجدید‌پذیر در کشور وجود دارد.

وی با بیان این‌که ما به دنبال کشف آب ژرف تجدید‌پذیر هستیم، اظهار کرد: هدف این است که بعد از انجام هزینه‌های بسیار بتوان مجدد نیز از این آب استفاده کرد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به تجربه کشور‌هایی که از آب ژرف استفاده کرده‌اند، افزود: به دلیل این‌که به دست آوردن آب ژرف کار پرهزینه‌ای است، لذا باید این آب به مصارف شرب و صنعت در بیاید و در حال حاضر نیز کشورهای عربی در این زمینه موفق‌اند.

به گزارش ایسنا، جمهوری اسلامی ایران و روسیه در حاشیه اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز و در راستای تعمیق و تحکیم همکاری‌های مشترک، ٧ سند و یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند.

در این مراسم یادداشت تفاهم زمینه مطالعه، اکتشاف و ارزیابی ذخایر آب‌های زیرزمینی ژرف توسط معاون وزیر نیروی ایران و رییس شرکت روس گئولوگیای روسیه به امضا رسید.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا