در گفت وگو با ایرنا اعلام شد:

ارتباطات در صدر جدول بهره وری کشور/ادامه روند صعودی شاخص بهره روی در سال جاری

ارتباطات در صدر جدول بهره وری کشور/ادامه روند صعودی شاخص بهره روی در سال جاری

تهران- تهران- رئیس سازمان ملی بهره وری گفت: بخش ارتباطات در چند سال اخیر در میان سایر بخش ها در کشور از نظر بهره وری وضعیت مناسب تری دارد و امسال نیز روند صعودی خود را ادامه داده که دلیل آن خصلت این بخش و بهره گیری از فناوری های روز است.

رویا طباطبایی یزدی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، به مثبت شدن شاخص های بهره وری در کشور در دو سال اخیر اشاره کرد و افزود: بهره وری کل عوامل تولید در سال گذشته به 2،2 درصد افزایش یافت.
وی گفت: این شاخص در سال های 91 و 92 به شدت منفی و به ترتیب منهای 8.6 و 3.7 دهم درصد بود اما با ارتقای بهره وری کل عوامل تولید، می توان ادعا کرد براساس آمار بانک مرکزی و مرکز آمار، سهم بهره وری از رشد اقتصادی مثبت سه درصدی سال گذشته، دو درصد بوده است.
وی با بیان اینکه، بخش های صنعت و نفت و گاز در شرایط تحریم بیشترین آسیب را دیدند، افزود: به همین دلیل بهره وری در این دو حوزه بیش از سایر بخش ها کاهش داشته و امیدواریم با رفع تحریم ها این دو بخش به جایگاه خود بازگردند.
طباطبایی یزدی با بیان اینکه امید ایجاد شده از سال گذشته، تحرک در بخش های اقتصادی کشور را بیشتر کرده است، ابراز امیدواری کرد سال آینده که نخستین سال اجرای برنامه ششم توسعه است، با تحول جدی در رشد اقتصادی و ارتقای بهره وری همراه شود.

** رتبه ایران در میان اعضای سازمان بهره وری آسیایی
رئیس سازمان ملی بهره وری اضافه کرد: شاخص های بهره وری نیروی کار و بهره وری سرمایه که در سال های 91 و 92 منفی بود، سال گذشته به ترتیب به 3.2 دهم و 1.9 درصد رسید.
وی ادامه داد: بخش ارتباطات در میان بخش های کشور از نظر بهره وری وضعیت مناسب تری دارد و دلیل آن نیز خصلت این بخش و بهره گیری از فناوری های روز است.
به گفته طباطبایی، بخش ارتباطات در سال های 91 تا 93 نسبت به 9 بخش دیگر اقتصادی موفق تر عمل کرد ضمن اینکه بخش معدن نیز به دلیل اصلاحاتی که 10 سال قبل در این بخش انجام شد بهره وری خوبی داشته است.
وی افزود: بخش خدمات نیز در صنعت نفت، آب و برق و همچنین گاز رتبه مطلوبی در بهره وری داشته است.
وی، درباره رتبه بهره وری ایران در میان اعضای سازمان بهره وری آسیایی نیز گفت: رتبه بهره وری ایران با 19 کشور عضو این سازمان سنجیده می شود، بنابراین از نظر بهره وری نیروی کار تقریبا بین 19 کشور عضو سازمان بهره وری آسیایی که شامل ژاپن، کره جنوبی، مالزی، اندونزی، تایوان، تایلند، فیلیپین، هند و پاکستان است رتبه وسط رو به بالاست.

** سهم بهره وری از رشد اقتصادی به یک سوم می رسد
رئیس سازمان ملی بهره وری همچنین با یادآوری ابلاغ برنامه جامع بهره وری کشور از سوی معاون اول رئیس جمهوری گفت: در این برنامه در افق 10 ساله سهم یک سوم بهره وری از رشد اقتصادی یعنی 33.3 درصد ثبیت خواهد شد.
طباطبایی یزدی تاکید کرد: در برنامه جامع بهره وری جهتگیری و راهبردهای همه بخش های اجرایی و اقتصادی کشور برای ارتقای بهره وری پیش بینی شده است و دستگاه ها مکلف به همکاری با این سازمان و اجرای برنامه های ارتقای بهره وری هستند.
طباطبایی یزدی افزود: ارتقاء سبز، بهره وری نظام اداری، بهره وری انرژی، برنامه ارتقاء بهره وری متکی بر رقابت پذیری و نوآوری، بهره وری آب، بهره وری نظام آموزشی و نقش آن در عوامل تولید و برنامه ارتقاء بهره وری نظام برنامه ریزی و بودجه ریزی، از برنامه های راهبردی در جهت اجرای برنامه جامع بهره وری کشور است.
رئیس سازمان ملی بهره وری، بر ضرورت توجه به موضوع حفاظت از محیط زیست و موضوع آب در کشور تاکید کرد و گفت: کیفیت آموزش ها در این زمینه ها از سطح ابتدایی تا سطوح بالاتر در دستور کار قرار دارد.
طباطبایی یزدی افزود: در سیاست های کلی برنامه ششم که رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ کردند، رشد اقتصادی سالانه هشت درصد پیش بینی شده که سهم بهره وری از این رشد یک سوم خواهد بود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا