معاون سازمان جنگل‌ها خبر داد

توسعه همکاری ایران و چین در زراعت چوب و جنگل

توسعه همکاری ایران و چین در زراعت چوب و جنگل

معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: سفر هیات ایرانی برای تبادل نظر علمی از طرح‌های زراعت چوب و توسعه جنگل و جنگل‌داری اقتصادی اجتماعی و در راستای سفر متقابل نمایندگان کشور چین به ایران انجام شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا در مازندران، بهزاد انگورج تقوی ‌در نشستی خبری، به سفر هیات ایرانی سازمان جنگل ها به کشور چین اشاره و اظهار کرد:‌ این سفر به منظور بازدید و تبادل نظر علمی از طرح‌های زراعت چوب و توسعه جنگل و جنگلداری اقتصادی اجتماعی و در راستای سفر متقابل نمایندگان کشور چین به ایران انجام شد.

وی با تاکید بر اینکه تغییر از مدیریت وابسته به چوب به مدیریت چند منظوره در راستای اجرای پروژه مدیریت چند منظوره هیرکانی ضروری است، افزود: مهم‌ترین موضوع در چارچوب این سفر بررسی و اجرای زمینه های همکاری موضوع یادداشت تفاهم بین دو کشور بود.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها تصریح کرد: در مورد دو بند از زمینه همکاری شامل جنگل‌کاری، حفاظت و مدیریت پایدار جنگل- صنایع جنگل و توسعه و تجارت محصولات چوبی و غیرچوبی مورد بحث در این سفر کاری بود که در ارتباط با شیوه همکاری و نیز استفاده از ظرفیت‌های دو کشور بحث و تبادل نظر انجام شد.

انگورج ضمن تاکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری و انگیزه به بازدید از استان شاندونگ در کشور چین اشاره کرد و یادآور شد: در این استان احداث پارک، توسعه زراعت چوبی و تلفیق زراعت چوب با تولید قارچ بدون مصرف انرژی، تولید قارچ با مصرف انرژی، مدیریت حریم رودخانه، مدیریت جاده‌ها بین شهری و حریم راه‌ها و توسعه جنگل و غنی‌سازی جنگل های طبیعی به طور گسترده کار شده و سرمایه‌گذاری قابل توجهی اختصاص یافته است.

وی خاطرنشان کرد: در کشور ما دانش کار ایجاد پارک وجود دارد اما نحوه سرمایه‌گذاری و مدیریت دو کشور متفاوت است و پارک‌های با درآمد درون‌زا اداره می کنیم ولی در کشور چین دولت سرمایه‌گذاری کرده و پارک‌ها ایجاد شده‌اند.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه اراده ملی برای دست‌یابی به هدف‌گذاری در احداث پارک و توسعه فضای سبز محسوس و ملموس است، تصریح کرد: با توجه به اینکه در احداث پارک به جای کاشت نهال، درخت کاشته می‌شود و طبعاً هزینه بیشتری صرف می گردد، اما مردم زودتر از خدمات پارک بهره‌مند می‌شوند و نتیجه بهتری دارد.

انگورج‌ با بیان اینکه مشاغل در چین مولد است و ما برای جا انداختن این موضوع در حوزه مدیریتی باید تلاش کنیم، ابراز کرد:‌ در چین در زمینه مدیریت حریم جاده‌ها و رودخانه یک روش و دستورکار و قانون حاکم است، شاید بر اساس سند آمایش عمل می‌کنند و برنامه‌ریزی و مدیریت سرزمینی در آنجا به شکل بارز نمایان شده است و در اراضی حریم هیچ ‌یک از این جاده‌ها مغازه‌ و رستوران‌ و تعمیرگاه و دکه وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه حفاظت از منابع طبیعی در موضوع فرصت‌های شغلی مولد است، اظهار کرد: مردم چین پرکار بوده و نقش عوامل تولید در این کشور به ترتیب به مدیریت، نیروی کار و سرمایه تعلق دارد و زمین نقش کم‌رنگی دارد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: رعایت نوار حریم سبز در کشور چین و آزاد بودن حدود 250 متر از حریم رودخانه در محدوده شهری و نیز در دسترس بودن رودخانه‌ها از دیگر مواردی بود که در شهرهای مورد بازدید درکشور چین وجه تمایز محسوب می شود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا