دو برابر کردن قیمت بلیط برای جلوگیری از گرانفروشی!

دو برابر کردن قیمت بلیط برای جلوگیری از گرانفروشی!

در شرایطی که مرزهای زمینی کشور آماده می‌شوند تا روزهای آینده جمعیتی بیش از یک میلیون و 500 هزار نفری را از خود عبور داده و به سمت کربلا بفرستند، بار دیگر بحث نحوه‌ی انتقال زائران به مرزها و عبورشان به عنوان یک سوال مهم در این حوزه مطرح شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، سال گذشته نیز هرچند اعلام شد تعداد قابل توجهی اتوبوس و خودروهای نقل و انتقال عمومی برای جابه‌جایی زائران بسیج شده و قصد دارند با تمام قوا مسافران را جابه‌جا کنند، اما بالا‌بودن قابل توجه تعداد مسافران در قیاس با امکانات موجود به خصوص در روزهای منتهی به اربعین بازار سیاه گسترده‌ای به راه انداخت.

از افزایش قابل توجه نرخ بلیت هواپیما برای سفر به نجف گرفته تا کرایه بسیار بالای اتوبوس و سواری‌های فعال در این مسیر عملا نظم و انضباط در بازار بلیت‌های اربعین را برهم ریخت.

در سال جاری نیز هرچند رییس سازمان راهداری چند هفته قبل رسما اذعان کرد که امکانات موجود کفاف میزان تقاضا را نمی‌دهد، اما باز هم طرح‌هایی برای مدیریت بازار در روزهای پرترافیک مرزهای غربی مطرح شد.

یکی از آخرین طرح‌های مطرح شده در این زمینه بحث افزایش دو برابری نرخ کرایه اتوبوس‌ها در مسیر شهرهای مختلف کشور به سمت مرزهای غربی است به‌طوری که عطرچیان – مدیر کل پایانه‌های مرزی سازمان راهداری – در این زمینه اعلام کرده برای مثال هزینه سفر تا مرز مهران در صورتی که تا حال حاضر 45 هزار تومان بوده می‌تواند در این ایام به 90 هزار تومان افزایش پیدا کند.

اصلی‌ترین دلیل سازمان راهداری برای اعمال این نرخ‌های جدید همان‌طور که رییس این سازمان نیز اعلام کرده مقابله با گرانفروشی و افزایش بی‌رویه قیمت‌هاست.

طبق اعلام کشاورزیان در صورتی که نرخ‌ها دو برابر نمی‌شدند، احتمال این‌که به شکلی مخفیانه از مردم پول بیشتری طلب می‌شد و بازار سیاه‌های عجیب شکل می‌گرفت بسیار زیاد بود.

هرچند مشخص نیست در نظر گرفتن این نرخ‌های جدید و افزایش دو برابری کرایه‌ها دقیقا برچه مبنایی صورت گرفته، اما شاید اصلی‌ترین سوال موجود در این زمینه چگونگی تاثیر‌گذاری این نرخ‌ها در کاهش بازار سیاه و گرانفروشی خواهد بود. به خصوص این‌که بخش قابل توجهی از بازار اربعین به سفرهای خارج از ظرفیت اختصاص پیدا می‌کند و باید نوع خاصی از اهرم‌های نظارتی را نیز به وجود آورد که امکان افزایش قیمت‌ها بیش از آنچه تاکنون اعمال می‌شده، وجود نداشته باشد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا