صادرات نفت ایران به چین کاهش یافت

صادرات نفت ایران به چین کاهش یافت

واردات نفت خام چین از ایران در ماه اکتبر نسبت به دوره مشابه سال قبل کمی کاهش یافت.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، آمار رسمی گمرک چین نشان می‌دهد: واردات نفت خام چین از ایران در ماه اکتبر نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح 14 ماه اخیر رسید که تا حدودی به دلیل توقف فعالیت یکی از پالایشگاههای چین به دلیل آتش‌سوزی در فصل بهار است.

چین همچنان بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران محسوب می‌شود و در ماه گذشته یک میلیون و 440 هزار تن (338 میلیون و 300 هزار بشکه در روز) نفت از ایران خریداری کرد که نسبت به سال قبل 0.1 درصد و نسبت به سپتامبر 18.8 درصد کاهش یافته است.

این کمترین مقدار نفت صادر‌ شده از ایران به چین از اوت 2014 و کمتر از برآورد رویترز مبنی بر صادرات 407 هزار و 400 بشکه‌ای ایران به چین در ماه اکتبر می‌باشد. این گروه تحقیقاتی همچنین پیش‌بینی کرده که صادرات نفت ایران به چین در ماه نوامبر روزانه 444 هزار و 100 بشکه باشد.

آمارهای گمرکی نشان می‌دهد، چین در 10 ماه نخست امسال بیش از 22 میلیون و 300 هزار تن نفت (روزانه حدود 536 هزار و 500 بشکه) نفت از ایران خریداری کرده که 1.9 درصد کمتر دوره مشابه سال قبل است.

کاهش واردات نفت چین از ایران در 10 ماه اخیر عمدتا به دلیل آتش‌سوزی ماه آوریل در پالایشگاه دراگون آروماتیک یکی از خریداران اصلی میعانات گازی ایران است.

گمرک چین میعانات گازی وارداتی از ایران را به عنوان نفت خام محاسبه می‌کند.

همچنین در ماه اکتبر واردات نفت چین از عربستان با 12.5 درصد کاهش نسبت به سال قبل به 938 هزار و 400 بشکه در روز رسید. اگرچه عربستان عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده نفت به چین را که ماه گذشته به روسیه واگذار کرده بود پس گرفته است.

صادرات روسیه به چین با 23.9 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 803 هزار و 500 بشکه در روز رسیده است.

ایران که زمانی دومین تولید‌کننده بزرگ نفت در اوپک پس از عربستان بود امیدوار است صادرات نفت خام خود را ظرف چند ماه پس از لغو تحریم‌ها روزانه یک میلیون بشکه افزایش دهد.

وزیر نفت ایران در روزهای گذشته اعلام کرد که ایران نیازی به کسب اجازه از اوپک برای افزایش تولید نمی‌بیند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا