در دیدار وزرای دو کشور

همکاری‌های جدید ایران و هلند در زمینه کشاورزی و دامی اعلام شد

همکاری‌های جدید ایران و هلند در زمینه کشاورزی و دامی اعلام شد

وزیر جهاد کشاورزی گفت: سند گسترش همکاری ایران و هلند بستری مناسب است و می‌تواند در ارتباط با انتقال تکنولوژی، همکاری‌های علمی و فنی موثر باشد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، امرو - سه شنبه - نشستی با حضور وزیر علوم اقتصادی هلند و هیات‌های خصوصی این کشور در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد و در پایان این نشست، سند گسترش همکاری ایران و هلند در زمینه کشاورزی و دامداری امضاء شد.

محمود حجتی - وزیر جهاد کشاورزی - با بیان این‌که بعد از توافق مایل به افزایش همکاری خود با هلند هستیم، افزود: با وجود اینکه هلند، یک کشور توسعه‌یافته صنعتی است، ما آن را بیشتر در زمینه‌ مسائل مربوط به کشاورزی و آب و خاک می‌شناسیم. خصوصا در ارتباط با مسائل مربوط به تولید و صادرات گل.

وی با اشاره به ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و محدودیت‌ها در توسعه کشاورزی و گلخانه‌ای ادامه داد: سند گسترش همکاری ایران و هلند یک بستر مناسب و همکاری متقابل به اشکال متفاوت است و می‌تواند در ارتباط با انتقال تکنولوژی، همکاری‌های علمی و فنی موثر باشند.

حجتی، به خاورمیانه، بازار‌های داخلی در ایران و کشورهای مجاور اشاره و خاطر نشان کرد: همکاری ایران و هلند می‌تواند در تولید، فرآوری و عرضه به بازارهای مشترک باشد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این‌که در گذشته همکاری‌های آموزشی خصوصا در زمینه‌ تجهیز آب و خاک داشتیم، اظهار امیدواری کرد با برنامه‌های مناسب در کشور بتوانیم توسعه منابع آب و خاک وچگونگی بهره‌وری و همکاری خود را گسترش دهیم و سرمایه‌گذاری خوبی از محل صندوق توسعه ملی داشته باشیم.

حجتی سند همکاری ایران و هلند را زمینه‌ احصای همکاری‌های این دو کشور دانست و افزود: ایران کشوری گرم و خشک است. همچنین مناطق کوهستانی دارد و امیدواریم نشست‌هایی که پیش از این برگزار شده بود، ادامه یابد و با توجه به حضور نمایندگان IFOM و ظرفیت‌های مناسب در زمینه‌ کشت محصولات ارگانیک همکاری در تولید و کشت محصولات ارگانیک ادامه یابد.

وی به محصولات کشاورزی منحصر به فرد در ایران اشاره کرد و ادامه داد: بعضی محصولات باغی در ایران مانند زعفران و پسته منحصر به فرد بوده و بعضی محصولات در ایران تولید عمده دارد مثل خرما و انار که امیدواریم بتوانیم در فرآوری و بازاریابی محصولات در راستای رساندن به بازار‌های هدف همکاری مناسب داشته باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی زمینه‌ دیگر همکاری را ارتباط با بخش خصوصی دانست و اظهار کرد: در زمینه تولید و تکثیر بذر قارچ خوراکی در حال انجام سرمایه‌گذاری‌هایی هستیم و همچنین آموزش‌هایی در این زمینه داده می‌شود.

حجتی با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه با توجه به موقعیت توپوگرافی کشور گفت: از دیگر بستر‌هایی که پیش از این نیز به آن توجه داشتیم بحث گیاهان دارویی، چگونگی کشت، برداشت، فرآوری و کنستانتره کردن آنهاست و امیدواریم در بخش خصوصی به این موضوع نیز توجه شود.

وزیر جهاد کشاورزی به موقعیت ایران همچنین به موضوع دامداری اشاره کرد و افزود: سیاست‌هایی در پیش گرفته‌ایم که تغییر جهتی در بهره‌برداری از مراتع طبیعی داشته باشیم و با توجه به تقاضای جهانی امیدواریم در زمینه‌ی فرآوری و بازار هدف بتوانیم کار مشترکی انجام دهیم.

وی با تاکید بر حضور دانش‌آموختگان ایرانی در دانشگاه کشاورزی در هلند اظهار کرد: در گذشته در زمینه‌های آموزشی همکاری‌هایی بوده است و خیلی از مدیران ما فارغ‌التحصیل دانشگاه هلند هستند و امیدواریم این موضوع در آینده ادامه پیدا کند.

حجتی در ادامه به محدودیت منابع آبی در کشور اشاره و خاطر نشان کرد: به دلیل محدودیت آب، در ارتباط با مصرف آب حساسیت جدی وجود دارد و ما نیز از طرفی باید نیاز غذایی مردم را تامین کنیم بنابراین امیدواریم بستر مشترک همکاری در این زمینه فراهم شود.

وزیر جهاد کشاورزی به موقعیت ایران در ادامه بیان کرد: در زمینه‌ی مربوط به گلخانه‌ها و تولید گل با توجه به تنوع اقلیمی و این‌که گاهی بین گرم‌ترین نقطه و سردترین نقطه در کشور 50 درجه اختلاف وجود دارد و با توجه به سازگاری‌های فصلی کشور ایران می‌توانیم اقداماتی صورت دهیم.

در ادامه، وزیر علوم اقتصادی هلند با بیان این‌که ایران نه تنها به صورت بالقوه بلکه یک قدرت کشاورزی در منطقه شناخته می‌شود، اظهار کرد: منابع طبیعی ایران، زمین‌های زراعی و جوانان تحصیلکرده ایران را به یکی از قدرت‌های کشاورزی تبدیل کرده است.

هنک کامپ به اولویت‌های ایران در زمینه‌ی کشاورزی اشاره و بیان کرد: از اولویت‌های ایران ایجاد امنیت غذایی و خودکفایی در این زمینه و همچنین افزایش کاربری پایدار در استفاده بهینه از آب است، زیرا 80 درصد آب ایران در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

وی استاندارد‌های کشاورزی ایران را در سطح قابل قبولی دانست و اظهار کرد: با توجه به تخصص‌های ما در زمینه‌ی مصرف منابع آب ایران و هلند می‌توانند در این زمینه همکاری مناسبی داشته باشند. آقای لوک هرمانس که از جوان‌ترین اعضای پارلمان هلند است و دستاورد‌هایی در زمینه بهره‌وری منابع آب دارد و مصرف 50 لیتری آب برای کاشت گوجه‌فرنگی در هلند را به چهار لیتر را کاهش داده است.

وزیر علوم اقتصادی هلند با بیان این‌که بهینه‌سازی تولید و بهره‌وری در اروپا بالاست اما هلند پنج برابر بهره‌وری بیشتری دارد، افزود: هلند دومین صادر‌کننده محصولات کشاورزی و جزو بزرگ‌ترین صادر‌کنندگان بذر گل در دنیاست.

کامپ همچنین به زمینه آموزشی کشاورزی در هلند اشاره و بیان کرد: کشور هلند دانشگاهی در زمینه کشاورزی دارد که زبانزد اروپاست وبرای ما باعث افتخار است که اعلام کنیم بیش از 40 دانشجوی ایرانی در سطح دکترا در این دانشگاه در حال تحصیل هستند و امیدواریم در آینده نیز این روند ادامه یابد.

وی زمینه‌های همکاری ایران و هلند را در سه بخش صادرات، واردات و سرمایه‌گذاری دانست و افزود: هلند هفتمین سرمایه‌گذار بزرگ در دنیاست و امکان همکاری در زمینه‌های سبزیجات، سیب‌زمینی، گل، بذر و گوشت ماکیان و شیلات برای دو کشور وجود دارد.

وزیر علوم اقتصادی هلند با بیان این‌که بخش کشاورزی هلند نه تنها به عنوان بخش صنعتی بلکه به عنوان یک مرکز دانش‌محور نیز فعالیت می‌کند، تصریح کرد: همکاری ما علاوه بر کسب‌وکارهای مختلف می‌تواند در خصوص مراکز دانشگاهی نیز باشد.

کامپ به همکاری بخش خصوصی با ایران اشاره کرد و گفت: هیاتی از هلند برای موقعیت‌یابی و بررسی امکان سرمایه‌گذاری در ایران آمده و ما نیز مایل به همکاری بخش خصوصی هستیم و به عنوان دولت از آن حمایت می‌کنیم.

وی با بیان این که ما مایلیم از ایران بیاموزیم و ایران از ما بیاموزد، اظهار کرد: مایلیم همکاری‌های دراز‌مدت با پایه‌های مستقر وجود داشته باشد، بنابراین تصمیم گرفتیم سندی به صورت مشترک به امضاء برسانیم.

وزیر علوم اقتصادی هلند همچنین به این کشور به عنوان بستر مناسب محصولات لبنیاتی اشاره و اظهار کرد: هلند شرکتی پیشرو در این زمینه دارد و ایران هم به این بخش علاقه‌مند است و هر دوی این کشورها در زمینه‌ی رسیدگی از دام‌ها استاندارد‌هایی را رعایت می‌کنند.

کامپ افزود: یک گواهینامه از طرف رییس متبوع دامداری کل کشور هلند وجود دارد که با نگاه به آن می‌توانیم ظرفیت‌های موجود در آن را بیابیم و اگر موافق باشید ما می‌توانیم دام‌های خود را برای پرورش به ایران بفرستیم و در این زمینه نیز همکاری‌هایی را داشته باشیم.

در ادامه لوک هرمانس - یکی از اعضای پارلمان هلند - با بیان این‌که وزارت اقتصاد کشور هلند اهمیت زیادی به بخش کشاورزی می‌دهد، افزود: نشستی در ایران برگزار شد و در آن درباره نحوه استفاده از منابع آب و مواد معدنی اعلام همکاری کردیم و شعار ما محصول بیشتر با قطره آب کمتر است.

وی افزود: ایران از نظر جغرافیایی و اقلیمی متفاوت است و همکاری ایران و هلند می‌تواند در این زمینه مثمرثمر باشد و ما می‌توانیم با توجه به دانش ایران در زمینه‌های کشاورزی، تکنولوژی خود را در اختیار شما قرار دهیم.

اسکندر زند - رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی - نیز در ادامه با بیان این‌که سوابق همکاری آموزشی درخشانی بین ایران و هلند وجود دارد، ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی مجموعه تحقیقاتی قوی با سابقه طولانی در دوره‌های مختلف دارد و بعضی از محققان بخش کشاورزی از دانشگاه هلند فارغ‌التحصیل شده‌اند.

وی با بیان این‌که مایل به ادامه همکاری با دانشگاه هلند هستیم، گفت: باغبانی، گل و گلخانه، صنعت بذر و مباحث مصرف آب از موضوعاتی هستند که می‌توانند زمینه‌ی همکاری بین دو کشور باشند.

وی گفت: همچنین در زمینه واکسن نیز مجموعه‌ای با قدمت 90 سال و 60 نوع محصولات بیولوژیک داریم که در این زمینه هم می‌تواند همکاری صورت گیرد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا