چشم انداز بازار خودرو پس از معاملات کاغذی

چشم انداز بازار خودرو پس از معاملات کاغذی

در ۲۵ آبان مدير عامل بورس کالای ایران اعلام کرد که معاملات حواله‌هاي پيش‌فروش خودرو در قالب اوراق سلف موازي تا پايان سال در بورس کالا کليد خواهد خورد اما اين معاملات از جنبه ديگري نيز مي‌تواند مورد توجه قرار گيرد و آن فتح باب قيمت‌گذاري خودرو در بورس کالا است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» همچنین از حدود يک سال پيش، وزارت صنعت، معدن و تجارت بحث آزادسازي قيمت خودروهاي داخلي را به راه انداخت و مصوبه خروج غيرتورمي از رکود نيز بر کشف نرخ کالاهاي غيراساسي و غيرانحصاري توسط بورس کالاي ايران تأکيد کرده است. البته اين موضوع کماکان با مخالفت شوراي رقابت روبه‌رو است که به‌عنوان يک نهاد فراقوه‌اي و تصميم‌گير در مورد قيمت‌گذاري کالاهاي انحصاري و غيررقابتي، قيمت‌گذاري خودرو را در حيطه وظايف خود مي‌داند.

با اين تفاسير مهدي مير شاه محمد، مدير عامل کارگزاري پگاه ياوران نوين در خصوص مزيت هاي ايجاد حواله پيش فروش خودرو در بورس کالا گفت: صنعت خودرو به دليل تعداد بالاي توليدات از حالت انحصاري خارج شده و قيمت گذاري توسط شوراي رقابت در شرايط فعلي منطقي به نظر نمي رسد.

وي در اين باره تاکيد کرد: بحث اوراق سلف حواله هاي پيش فروشي خودرو شرايط را براي شروع بورس پايدار و بورس حرفه اي خودرو فراهم مي کند و اگر مورد حمايت قرار گيرد مي تواند در نهايت منجر به قيمت گذاري خودرو در بورس شود.

مدير عامل کارگزاري پگاه ياوران نوين در توضيح ميزان عملياتي شدن اين طرح بيان کرد: بورس کالا توانسته ساز و کار مناسبي براي ايجاد حواله هاي پيش فروش خودروايجاد کند ولي ميزان موفقيت و اجرايي شدن اين طرح براي خروج از قيمت گذاري دولتي به موافقت مديران صنعت و شوراي رقابت بستگي دارد و از عهده بورس کالا خارج است.

مير شاه محمد با بيان مزيت ايجاد اوراق سلف موازي اظهار داشت: اوراق ايجاد شده در بورس کالا ابزار مناسبي براي جلوگيري از سفته بازي در معاملات است و سرمايه گذاران حقيقي به وسيله اين اوراق مي توانند کالاهاي خود را در بورس کالا داد و ستد کنند و به علاوه اين طرح مي تواند به گونه اي تامين مالي براي صنعت خودرو داشته باشد و ثبت نام اين اوراق در بورس و دريافت حواله منجر به سود دهي براي سرمايه گذاران و تامين مالي براي خودرو سازان خواهد شد.

وي با اشاره به تاثير حواله هاي پيش فروش خودرو بر قيمت اين کالا تصريح کرد: ايجاد اين حواله مي تواند قيمت خودرو را متعادل کند و با اين راهکار مي توان قيمت گذاري خودرو را نظامند کرده و با ايجاد اين بورس و افزايش تعداد حواله ها نوسانات قيمت خودرو در بازار به مرور کمتر خواهد شد و با اين شرايط مي توان انتظار ايجاد بازار شفاف تر و کم ريسک تري را با اين ساز و کار داشت.

منبع: خبرگزاری موج

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا