در نشست با خبرنگاران اعلام شد:

دغدغه های پارلمان بخش خصوصی در کردستان/توسعه با شعار عملی نمی شود

دغدغه های پارلمان بخش خصوصی در کردستان/توسعه با شعار عملی نمی شود

سنندج – سید کمال حسینی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن سنندج با اشاره به لزوم تعامل دولت و بخش خصوصی برای توسعه کردستان، به بیان بخشی از دغدغه های و مطالبات فعالان اقتصادی این استان پرداخت.

نشست خبری رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن سنندج با خبرنگاران در شرایطی امروز برگزار شد که حداقل طی یک دهه اخیر  روسای قبلی این اتاق معمولا روی خوشی به رسانه ها نداشتند و خبری از برگزاری نشست های خبری نبود.

سید کمال حسینی که در دوره جدید فعالیت اتاق سنندج به عنوان رئیس انتخاب شده و همزمان نیز عضو شورای اسلامی شهر سنندج است، در این نشست خبری به بیان دیدگاه های خود در ارتباط رسانه و اتاق پرداخت و از تغییر رویکرد اتاق سنندج در نحوه مواجهه و همکاری با خبرنگاران خبر داد و گفت: انتظار می رود که با ارتباط بین رسانه ها و اتاق زمینه برای توسعه هر چه بهتر کردستان به ویژه در حوزه اقتصادی فراهم شود.

بیان دغدغه های فعالان اقتصادی و بازرگانی استان کردستان و همچنین گلایه از نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی به دلیل نداشتن ارتباط و تعامل با اتاق سنندج از جمله مهمترین محور صحبت های رئیس اتاق سنندج در نشست خبری امروز با رسانه ها بود که البته در میان صحبت های رئیس اتاق سنندج شماری از خبرنگاران علاوه بر مطرح کردن سوالاتی به بیان دیدگاه های خود در حوزه های تجاری و اقتصادی پرداختند.

رئیس اتاق سنندج در ابتدا به موضوع تغییر دیدگاه ها نسبت به فعالیت ها و برنامه های مهمترین پارلمان بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: در طی چند سال اخیر اقدامات و فعالیت های خوبی برای ارتقاء جایگاه اتاق سنندج صورت گرفته است و به همین دلیل امروز قوانین خوبی برای حمایت از اتاق برای توسعه برنامه های آن تصویب شده است.

تشکیل انجمن ها و کمیسیون های تخصصی در اتاق سنندج

سید کمال حسینی همچنین به شکل گیری کمیسیون ها و انجمن های تخصصی در حوزه های مختلف و تحت مسئولیت و نظارت اتاق سنندج اشاره کرد و افزود: در این راستا نیز اتاق سعی می کند که با تشکیل این انجمن ها و کمیسیون های تخصصی زمینه را برای حضور افراد متولی کار برای برنامه ریزی و مدیریت بهتر فراهم کند.

موضوع اختلافات حقوقی و مالی تجار کردستان و اقلیم نیز از دیگر مباحثی بود که رئیس اتاق سنندج در واکنش به آن اعلام کرد: در همین راستا اتاق سنندج واحد حقوقی خود را فعال کرده است و سعی می کنیم که در آینده این واحد حقوقی به صورت مشترک با اتاق سلیمانیه عراق تشکیل شود تا دعاوی حقوقی و قضایی دو طرف به بهترین شکگل ممکن رسیدگی شود.

موضوع پرداخت مالیات از سوی صنوف مختلف در استان کردستان طی چند سال اخیر همواره در صدر اخبار قرار داشته و فعالان حوزه های مختلف به ویژه اقتصادی در کردستان اعتقاد دارند که رقمی بیش از آنکه در قانون پیش بینی شده است را باید پرداخت کنند که این مسئله هم دور از چشم رئیس اتاق سنندج قرار نگرفت و وی به آن هم واکنش نشان داد.

به کارگیری چهار مشاور مجرب مالیاتی برای رسیدگی به مطالبات و نیازهای فعالان اقتصادی و تجاری از سوی اتاق سنندج از جمله اقدامانی بود که از سوی سید کمال حسینی و برای رفع این مشکل اعلام شد و البته وی در توضیح بیشتر این اقدام گفت: تلاش می کنیم که در این بخش ضمن رایزنی با مسئولان استانی و کشوری به خروجی بهتری برای حمایت از افراد تحت پوشش اتاق و سایر فعالان اقتصادی استان کردستان برسیم.

کردستان در شاخص های توسعه جرو استانهای آخر کشور است

موضوع ظرفیت های بالای استان کردستان و عقب افتادگی آن هم در شاخص های توسعه از دیگر مسائل مورد ادعای رئیس اتاق سنندج بود که وی در توضیح این مهم بیان کرد: ما در تمامی حوزه ها در استان کردستان ظرفیت های خوبی در اختیار داریم ولی متاسفانه از این ظرفیت ها به خوبی بهره برداری نمی شود.

رئیس اتاق سنندج در توضیح این مسئله اعلام کرد: بر اساس آمارهای اعلام شده کردستان در شاخص های مختلف توسعه همواره جرو استانهای آخر کشور است و این مهم نشان می دهد که همه ما باید با تعامل و همدلی بهتر به فکر ارائه خدمت به مردم استان باشیم که البته در این بخش نیز اتاق سنندج آمادگی خود را برای ارتباط بیشتر با سایر ادارات و سازمان های دولتی اعلام می کند.

موضوع گلایه رئیس اتاق سنندج از مسئولان قضایی و نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی نیز مورد استقبال خبرنگاران قرار گرفت به گونه ای که بعد اعلام این جمله از سوی حسینی، بعضی از خبرنگاران گفتند که نزدیک انتخابات مجلس است و نمایندگان برای حضور در جلسات گفتگوی دولت و بخش خصوصی وقت ندارند و آنها باید به فکر تبلیغات برای دوره بعدی باشند.

رئیس اتاق سنندج گفت: ما هم اکنون با استانداری و سایر دستگاه های دولتی ارتباط خوبی داریم و چه در قالب جلسات گفتگوی دولت و بخش خصوصی و یا سایر کارگروه ها از نظرات اتاق استفاده می شود ولی متاسفانه نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و دستگاه قضایی این ارتباط و تعامل را ندارند که ما از طریق شما خبرنگاران امادگی خود را برای ارتباط با دستگاه قضایی استان و نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی اعلام می کنیم.

منطقه آزاد تجاری بانه فرصتی برای توسعه کردستان است

منطقه آزاد تجاری بانه – مریوان که روز گذشته در جلسه هیات دولت در تهران به تصویب رسید جمله اولین سوالهای مطرح شده از سوی خبرنگاران در این جلسه بود که وی در واکنش به این سوال گفت: منطقه آزاد در بانه – مریوان یکی از مطالبات جدی فعالان اقتصادی استان بود و به همین دلیل در جلسات مختلف استانی و کشوری ما این مورد را مطرح می کردیم و بسیار خوشحالیم که این مهم از سوی دولت تدبی و امید اجرایی و عملیاتی شود.

یکی از خبرنگاران در خصوص این منطقه آزاد تجاری در کردستان اعلام کرد که ضمانت اجرایی برای عملیاتی شدن ای پروژه چیست که رئس اتاق در پاسخ به این سوال اعلام کرد: به هر حال این مصوبه دولت دارد و انتظار می رود که با همکاری و تعامل بین مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی این مهم هر چه سریعتر اجرایی و عملیاتی شود و در همین راستا لازم است که با مدیریت مناسب و برنامه ریزی زمینه برای اجرایی هر چه بهتر منطقه آزاد تجاری بانه - مریوان فراهم شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیان ظرفیت ها و زیرساخت های لازم برای عملیاتی شدن این منطقه آزاد در استان کردستان وجود دارد یا خیر، افزود: در واقع در حال حاضر زیرساختی وجود ندارد ولی ما انتظار داریم که با توجه یه این وعده دولت زمینه برای ارتقاء زیرساخت های کردستان فراهم شود که البته بدون شک شمار زیادی از ادارات و سازمان های دولتی باید سرمایه گذاری بهتری در استان کردستان داشته باشند.

حسینی از آمادگی اتاق سنندج و فعالان اقتصادی و تجاری این استان برای کمک به دولت در این زمینه اشاره کرد و افزود: ما قبلا نیز اعلام کرده و بار دیگر هم از طریق رسانه ها اعلام می کنیم که اتاق سنندج آمادگی دارد تا از تمامی ظرفیت و توان خود برای کمک به اجرایی شدن مصوبه منطقه آزاد تجاری بانه - مریوان استفاده کند و در همین راستا باید از تجربیات موفق و خوب کشور در این زمینه نیز استفاده شود.

وی با بیان اینکه توسعه با شعار به دست نمی آید، افزود: به هر حال برای رسیدن به توسعه باید برنامه ریزی داشت و از ظرفیت های در اختیار نیز بهره برداری کرد و به همین دلیل اتاق سنندج آمادگی دارند تا مسئولان دولتی را نیز در راستای توسعه کردستان یاری دهد چرا که در حال حاضر تمامی فعالان حوزه های صنعت، معدن، کشاورزی و تولید با اتاق ارتباط دارند.

بازار اقلیم هدف اصلی توسعه صادرات در استان کردستان است

سفر هیات اقتصادی استان کردستان به سلیمانیه عراق دیگر موضوع مطرح شده در این جلسه از سوی خبرنگاران بود که رئیس اتاق سنندج در واکنش به این سوال گفت: هم اکنون ما دو مرز رسمی با اقلیم کردستان عراق داریم و در همین راستا باید از تمامی ظرفیت های در اختیار با هدف بهبود مبادلات تجاری با طرح عراقی استفاده کنیم که این سفر نیز در راستای تسهیل بهتر صادرات کالا به اقلیم کردستان عراق صورت گرفت.

وی به برگزاری نشست ها و جلسات متعدد کاری با طرف های عراقی در جریان این سفر سه روزه اشاره کرد و گفت: خوشبختانه هماهنگی های بسیار خوبی صورت گرفت و مدیران دولتی و بخش خصوصی سلیمانیه عراق نیز قول دادند تا تسهیلات لازم برای بهبود روابط با استان کردستان را فراهم کنند و به همین دلیل انتظار می رود که با برگزاری نشست ها و جلسات مستمر زمینه برای تسهیل در روابط بین دو طرف فراهم شود.

وی رسمی کردن مرز سیرانبند بانه از سوی طرف عراقی، فراهم کردن زمینه برای صادرات محصولات کشاورزی و نشست با متولیان این بخش در اقلیم کردستان عراق، تسهیل در تردد تجار و بازرگانان بین دو طرف و همچنین برگزاری نمایشگاه های مشترک را از دیگر توافقات صورت گرفته در جریان برگزاری این نشست خبری عنوان کرد و افزود: بازار اقلیم فرصت خوبی برای توسعه صادرات در استان کردستان است که باید ما در حوزه های مختلف به ویژه ارتقاء کیفیت و بهبود بسته بندی توانمندی های خود را افزایش دهیم تا از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

در جریان برگزاری این نشست خبری همچنین پیمان اسراری دبیر اجرایی اتاق بارزگانی سنندج به همراه دو تن از اعضای هیات نمایندگان اتاق نیز سید کمال حسینی را همراهی می کردند و در بحث های مختلف وی را همراهی می کردند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا