بررسی ظرفیت های معدنی استان مرکزی با حضور سرمایه گذاران چینی

بررسی ظرفیت های معدنی استان مرکزی با حضور سرمایه گذاران چینی

اراک - ذخایر و ظرفیت های معدنی استان مرکزی از لحاظ زمین شناسی، نوع و مقدار، تجهیزات مورد استفاده و میزان استخراج روز سه شنبه در نشستی با حضور هیاتی از سرمایه گذاران چینی و فعالان بخش معدن و صنایع معدنی این خطه در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بررسی شد.

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان مرکزی در این نشست گفت: این استان قطب چهارم صنعت و از نظر استقرار صنایع بزرگ قطب دوم کشور است و در این استان سه هزار واحد صنعتی و 500 واحد معدنی وجود دارد که از 56 نوع ماده معدنی قابل استخراج ، 43 ماده معدنی از جمله سولفات سدیم، سرب و روی، آهن، مصالح ساختمانی ، فلدسپات و طلا قابل برداشت است.
محمدرضا حاجی پور، میزان ذخایر کشف شده در بخش معدن استان مرکزی را حدود دو میلیارد تن عنوان کرد و گفت: پارسال از مجموع 13 میلیون تن ماده معدنی استخراج شده در این استان 200 هزار تن آن سرب و روی بوده است.
وی افزود: در بخش معدن استان مرکزی تاکنون 140 فقره گواهی کشف صادر شده است ، اما نیاز به کشفیات جدید مطابق با استاندارد روز بشدت احساس می شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران و به ویژه استان مرکزی قابلیت و ظرفیت سرمایه گذاری زیادی دارد و امنیت مناسب ایران در منطقه، سرزمین ما را با توجه به برداشته شدن تحریم ها برای سرمایه گذاری های مشترک با سایر کشورها آماده کرده است.
حاجی پور اظهارکرد:حمایت های دولتی در خصوص سرمایه گذاری و تسریع در انتقال فناوری می تواند زمینه حضور سرمایه گذاران خارجی را فراهم کند.
وی گفت: 15 معدن آهن استان مرکزی با عیارهای متفاوت، یک معدن طلای منگنزدار در منطقه شمس آباد و دو محدوده معدنی اکتشافی طلا در خمین ، آمادگی لازم برای انتقال و به کارگیری فناوری جدید و اکتشافات تکمیلی و نیز نفوذ به عمق معادن را دارند.
عضو هیات مدیره انجمن معدنکاران سرب و روی ایران نیز گفت: استان مرکزی مقادیر قابل توجهی ذخایر معدنی قابل استخراج دارد و با وجود اکتشافات پرهزینه ، اما برای استخراج و برداشت همچنان در سطح حداکثر 70 متری مانده ایم و هنوز به عمق معادن نفوذی صورت نگرفته است.
سید چنگیز خضری افزود: در سفر به چین و بازدید از معادن آن کشور، برداشت مواد معدنی در عمق 750 متری انجام می شد و تلاش می کردند تا عمق یک هزار متری نفوذ کنند.
وی با بیان اینکه از مجموع 13،3 میلیون تن شمش روی در جهان ، سهم چین پنج میلیون تن یعنی معادل 38 درصد بوده است، گفت: دلیل انتخاب کشور چین برای سرمایه گذاری و انتقال فناوری به بخش معادن ایران همین قابلیت و تلاش های این کشور در حوزه معادن است.
وی اظهارکرد: پنج استان در کشور چین ظرفیت خوبی در زمینه معدن دارد و شهر «شیان» در استان معدنی «شان شای» ، از مناطق تاریخی و مهم این کشور با معادن متعدد و شرکت های فراوان تحقیقاتی و معدنی است .
وی بیان کرد: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب که سرمایه گذاری های خارجی در حوزه معادن انجام شود، سفر این هیات چینی جهت سرمایه گذاری، انتقال فناوری و استخراج مشترک برای نخستین بار به استان مرکزی به دلیل داشتن قابلیت و ذخایر سرشار مواد معدنی صورت گرفت.
فنگ یو هو آی ( Feng Yu - huai) مدیرعامل شرکت اکتشافات و معدن کاری شمال غرب چین هم در این نشست گفت: شرکت ما با عنوان NWME ؛ تاکنون در استرالیا و کانادا سرمایه گذاری کرده است و در سفر به ایران و استان مرکزی به دلیل داشتن امنیت، مردمی مهربان، ظرفیت های خوب و ذخایر سرشار مواد معدنی ، به سرمایه گذاری در این حوزه فکر می کنیم.
وی افزود: این شرکت با شش هزار پرسنل دفتری و دو هزار پرسنل مهندسی و حرفه ای که 30 نفر آنها درجه ملی دارند ، دارای 50 سال سابقه زمین شناسی و فعالیت های معدنی در چین، استرالیا و کانادا است.
وی بیان کرد: شرکت NWME همچنین دارای 13 معدن فعال در زمینه های آلومینیوم، طلا، سرب و روی و مولیبدن است که سالانه سه میلیون تن ماده معدنی از آنها تولید می شود.
هیات چینی در سفر به استان مرکزی ضمن بازدید از چندین معدن سرب و روی ، در آیین افتتاحیه نمایشگاه تخصصی صنعت و معدن استان مرکزی که قرار است عصر سه شنبه انجام شود، شرکت می کند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا