تحقق 25 میلیارد دلار درآمد نفتی در بودجه/ کسری بودجه پنهان در طرح‌های نیمه تمام

تحقق 25 میلیارد دلار درآمد نفتی در بودجه/ کسری بودجه پنهان در طرح‌های نیمه تمام

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: از ۵۶ هزار میلیارد تومان درآمد ریالی نفتی در قانون بودجه سال ۹۴ حدود ۲۵ میلیارد دلار (با احتساب سهم صندوق توسعه ملی و وزارت نفت) محقق می‌شود.

به گزارش نامه نیوز، هادی قوامی با اشاره به تأثیر کاهش قیمت نفت در قانون بودجه سال جاری و راه پایدارسازی درآمدها در بودجه اظهار داشت: طی سال‌های اخیر با شروع تحریم‌ها دو تکانه شدید به اقتصاد وارد شد؛ یکی از سال 91 شروع و منجر به کاهش درآمد 119 میلیارد دلاری نفت و میعانات نفتی شد و دیگری ریزش قیمت نفت به زیر 50 دلار از سال 93 بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به پیش‌بینی بودجه سال جاری تصریح کرد: در بودجه سال جاری دو رقم 50 و 70 دلار برای قیمت نفت متصور شد، تا اگر درآمدها بیش از رقم 70 دلار بود، تکلیف آن در بودجه مشخص باشد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد تا پایان سال جاری 25 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی در بودجه محقق شود.

قوامی نماینده اسفراین در مجلس ابراز امیدواری کر، با اجرای برجام در آذرماه شاهد جریان افزایش درآمدها و آزاد شدن پول‌های نفتی باشیم که از 7 میلیارد دلار فروش نفت پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی و وزارت نفت، حدود 3 میلیارد دلار آن به دولت برسد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سؤال که امسال دولت چه میزان کسری بودجه دارد، تصریح کرد: بودجه برآورد هزینه و درآمد است و هر عددی که ذکر شود، ملاک عمل و اجرا بوده و این ارقام به منزله وصول درآمدها نیست، بلکه به تناسب درآمد، دولت هزینه می‌کند، بنابراین کسری ندارد.

وی تأکید کرد: کسری بودجه زمانی متصور است که هزینه‌ها بیش از درآمد باشد، اما در حال حاضر رویکرد دولت تخصیص برمبنای درآمد است.

قوامی با بیان اینکه البته کسری پنهان در بودجه وجود دارد، گفت:‌ برای مثال در صورتی که یک طرح باید در بودجه 4 ساله به بهره‌برداری برسد، با توجه به کاهش درآمدها، مدت زمان بهره‌برداری افزایش می‌یابد و از منابع سال‌های آینده استفاده خواهد شد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه تاکنون 20 هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی پرداخت شده است، یادآور شد: این رقم با احتساب منابع اختصاص‌یافته از صندوق توسعه ملی به آب‌های مرزی و 500 میلیون دلار از محل همین صندوق به منظور توسعه آب روستایی بوده است.

قوامی به لایحه بودجه سال 95 کشور اشاره کرد و یادآور شد: در کوتاه‌مدت نمی‌توان منابع پایدار برای بودجه ایجاد کرد و این موضوع نیاز به تجدید ساختار نظام بانکی، ارزی، اداری، مالیاتی دارد.

وی ادامه داد: هر سال کسری‌های پنهان و آشکار به مشکلات بودجه و پروژه‌های عمرانی می‌افزاید. اکنون 450 هزار میلیارد تومان طرح نیمه‌تمام روی دست دولت باقی مانده و با احتساب قیمت ثابت هزینه‌ها و عدم افتتاح طرح جدید، هر سال 40 هزار میلیارد تومان باید پرداخت شود، تا 10 سال پایان یابد.

به گفته این نماینده مجلس، برای اینکه بودجه جاری و عمرانی از درآمدهای مالیاتی باشد، باید فضای کسب و کار مساعد شده و اجازه فعالیت به بخش حقیقی اقتصاد داده شود و دولت شایسته آن است که عملکردی شفاف، پاسخ‌گو، با درآمدهای پایدار داشته باشد، اما دولت‌های ایران به خاطر درآمد نفتی رانتیر بوده، زیرا 45 درصد از بودجه کشور از محل نفت است و وابستگی مردم به دولت، عدم شفافیت، وجود فساد و شکل نگرفتن نهادهای مدنی در آن مشاهده می‌شود.

به گزارش فارس در لایحه بودجه سال 94 پیشنهاد دولت برای درآمدهای نفتی 73 هزار میلیارد تومان بود که مجلس آن را در قانون بودجه به 56 هزار میلیارد تومان کاهش داد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا