دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز خبر داد

رقابت ایران با ژاپن و سنگاپور برای تبدیل شدن به هاب گازی

رقابت ایران با ژاپن و سنگاپور برای تبدیل شدن به هاب گازی

دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز با اعلام اینکه ایران می تواند به هاب گازی تبدیل شود، گفت: دو کشور دیگر آسیایی در پی درست کردن هاب گازی هستند یکی ژاپن که وارد کننده گاز است و دیگری سنگاپور که علاقه مند به این کار است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدحسین عادلی دبیرکل مجمع کشورهای صادر کننده گاز گفت: اگر بتوانیم به مرکز تجارت گاز تبدیل شویم یعنی هم بخریم و هم بفروشیم و سوآپ کنیم و حجم تجارت ما بالا رود در نتیجه می توانیم تبدیل به هاب گازی شویم و می توانیم تعیین کننده قیمت های گاز حداقل در سطح منطقه باشیم.

وی درباره تاریخچه مجمع کشورهای صادرکننده گاز( GECF ) گفت: این مجمع در سال 2001 در تهران تشکیل شد و نوپا بود و دبیرخانه دائمی نداشت.
وی ادامه داد: در سال 2010 دبیرخانه این مجمع تشکیل شد و تا پیش از آن اجلاس همیشه در سطح وزیران برگزار می شد.
عادلی افزود: نخستین اجلاس سران مجمع کشورهای صادر کننده گاز در دوحه قطر و اجلاس دوم در مسکو و سوم در تهران برپا شد که نشان دهنده تعهد کشورها به اهداف این سازمان است.
وی اضافه کرد: در 9 سال ابتدای تأسیس این سازمان، برگزاری اجلاس فقط در حد جلسه بود و از سال 2010 به این طرف به عنوان سازمان بین المللی ثبت شد.
دبیرکل مجمع کشورهای صادر کننده گاز گفت: در این 5 سال دو مرحله را پشت سر گذاشت که یکی تأسیس دبیرخانه و مقررات و در مرحله دوم که از زمان دبیرکلی ایران شروع شد فعالیت های جدیدی برای این سازمان تعریف و کیفی شد.
عادلی افزود: با توجه به حساسیت موجود در دنیا درباره محیط زیست و اینکه تعهدات جدیدی از سوی کشورها درباره کاهش آلودگی و انتشار گازهای گلخانه ای پذیرفته شد فرصتی گردید تا در این اجلاس، گاز به عنوان پاکترین سوخت فسیلی معرفی شود.
وی تاکید کرد: مهمترین پیام این اجلاس این است که گاز پاکترین سوخت فسیلی است که می تواند برای توسعه پایدار انرژی استفاده شود و ما می خواهیم سهم بیشتری از انرژی را در جهان به گاز اختصاص دهیم و پیش بینی می شود سال های آینده از گاز بیشتر استفاده شود.
عادلی گفت: در پیامی از این اجلاس به کنفرانس کاپ Cop21 که در صدد دسترسی به توافقی بین المللی در مسایل و سیاست های مربوط به تغییر اقلیم است و در هفته آینده در پاریس برگزار خواهد شد، مراتب آمادگی و علاقه مجمع کشورهای صادر کننده گاز برای همکاری و هماهنگی سیاست های اعضای مجمع با توافق های بین المللی در مسایل محیط زیست را اعلام می کنیم و این پیام را که گاز انرژی پاک در تأمین انرژی جهانی است به اجلاس پاریس ارائه خواهیم کرد.
دبیرکل مجمع کشورهای صادر کننده گاز گفت: این اجلاس؛ عالی رتبه ترین اجلاس سران این مجمع در طول حیاتش بود زیرا در اجلاس های نخست و دوم این مجمع در دوحه و مسکو بین 4 تا 5 سران کشور شرکت کردند اما در اجلاس تهران 9 تن از سران کشورها حضور داشتند.
عادلی افزود: کاهش تحریم ها موجب شده است تا استقبال سران برای حضور در ایران بیشتر شود.
وی با بیان اینکه چالش موجود در بازار انرژی و گاز ناشی از بر هم خوردن توازن عرضه و تقاضاست، گفت: اکنون کشورهای صادر کننده نفت و گاز از درآمد پایین تری برخوردارند و نگرانی دارند به همین خاطر نیازمند قیمت گذاری با روش های جدید هستند.
عادلی افزود: نقش کشورها به میزان تولید و صادراتش بستگی دارد و اگر کشوری سهمی از بازار نداشته باشد نمی تواند بر بازار اثر گذارد.
وی ادامه داد: اکنون به علت اینکه مقدار عرضه در بازار کافی و شاید بیشتر از حد نیاز است و تولید شل گاز در آمریکا که این کشور را از مصرف کننده در یک سال آینده میلادی به کشور صادر کننده گاز تبدیل می کند موجب شد میزان عرضه افزایش یابد و بر قیمت ها اثر بگذارد.
عادلی درباره سیاسی کردن بازار گاز گفت: برخی ها به واسطه اغراض سیاسی روی تجارت گاز از یک کشور محدودیت هایی را قرار می دهند و ایران هم سالهاست که در این زمینه تحریم است و این نوعی سیاسی کردن است زیرا تحریم کردن نوعی اراده سیاسی است.
وی افزود: سران کشورهای صادرکننده گاز امشب در بیانیه خود کاربرد هر گونه قوانین فراملیتی و تحریم و اقدامات یک جانبه را علیه هر کدام از کشورهای صادر کننده گاز محکوم کردند.
عادلی گفت:‌همچنین اینکه یکی از اعضا با انگیزه های سیاسی میزان تولید و صادرات خود را بدون هماهنگی با دیگران افزایش دهد هم نوعی سیاسی کاری و مجمع در پی جلوگیری از این موضوع است.
دبیرکل مجمع کشورهای صادر کننده گاز گفت: اراده کشورهای عضو و هماهنگی آنها با یکدیگر و احترام به منافع مشترک یکدیگر می تواند از سیاسی کردن بازار گاز جلوگیری کند.
عادلی افزود: ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی بی نظیر خود و قابلیت افزایش تولید و صادرات گاز می تواند در آینده نقش مهمی در بازار گاز داشته باشد.
وی گفت: تولید ایران در آینده ای نزدیک از 600 میلیون مترمکعب در روز به بیش از یک میلیارد مترمکعب می رسد و به این طریق رتبه ایران در تولید دوم می شود.
عادلی ادامه داد:‌ایران در زمینه انرژی و نفت و گاز از توانمندی علمی بالایی برخوردار است که اگر تحریم ها از بخش گاز برداشته شود ایران می تواند توسعه سهم خود در بازار را افزایش دهد.
وی افزود : دو کشور دیگر آسیایی در پی درست کردن هاب گازی هستند یکی ژاپن که وارد کننده گاز است و دیگری سنگاپور که علاقه مند به این کار است.
عادلی اضافه کرد: برای داشتن مرکز مبادلات گاز باید ابتدا تولید و سهم ما در بازار افزایش یابد، در این صورت هم تجارت گاز از طریق خط لوله و هم LNG را خواهیم داشت.
وی گفت:‌ تا زمانی که 6 میلیون بشکه نفت در روز و هم میزان با عربستان تولید می کردیم در نفت اقتدار بیشتری داشتیم و این نشان می دهد که باید در بازار حضور داشته باشیم.
عادلی تاکید کرد: بنابراین باید تولید و صادرات گاز خود را افزایش دهیم و مصرف انرژی را هم در کشور بهینه کنیم.
وی ‌با بیان اینکه سهم ایران در تجارت بین المللی انرژی باید افزایش یابد، گفت: اکنون نسبت تجارت داخلی گاز به بین المللی 70 به 30 است.
عادلی افزود: حداقل تا 50 سال آینده دنیا به سوخت فسیلی نیاز دارد و بهترین سوخت فسیلی، گاز است و قرار شد من این پیام را به اجلاس کاپ فرانسه از طرف مجمع کشورهای صادرکننده گاز بدهم.
وی درباره اراده کشورهای عضو در تحقق اهداف اجلاس گفت: همه به اتفاق نوعی همکاری و هماهنگی میان کشورها را طلب کردند.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا