دستگیری 4 متهم به همکاری با داعش در بلژیک

هشدار وزارت خارجه آمریکا به شهروندان

هشدار وزارت خارجه آمریکا به شهروندان

پلیس بلژیک یک مظنون چهارم را در ارتباط با حملات اخیر پاریس به جرایم تروریستی متهم کرده است. در همین حال وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به «افزایش تهدیدهای تروریستی» در سراسر جهان، به شهروندان این کشور هشدار داده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فرارو، دادستان فدرال بلژیک گفت که این متهم یکی از ۱۶ نفری بود که روز یکشنبه توسط پلیس دستگیر شدند. باقی آنها بدون طرح اتهام آزاد شده اند.

به گزارش بی بی سی، شارل میشل نخست وزیر بلژیک گفت وضعیت فوق العاده امنیتی که هم اکنون در بالاترین سطح ممکن است در بروکسل ادامه خواهد یافت و نسبت به تهدیدی قریب الوقوع هشدار داد.

اما مقام ها قصد بازگشایی مدارس و مترو در روز چهارشنبه را دارند.

در حملات هماهنگ در چند نقطه پاریس در روز جمعه ۱۳ نوامبر که گروه داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت ۱۳۰ نفر کشته شدند.

در بیانیه دفتر دادستانی بلژیک آمده است که این مرد که از او نام برده نشد "به مشارکت در فعالیت های یک گروه تروریستی و در یک حمله تروریستی" متهم شده است.

به گفته دادستانی از پنج نفر دیگری که صبح دوشنبه دستگیرد شدند،‌ دو نفر آزاد شده اند و همزمان تحقیقات درباره سایر آنها ادامه دارد.

محمد عمری، ۲۷ ساله، و حمزه عطو، ۲۰ ساله، قبلا به یاری رساندن به صلاح عبدالسلام مظنون حملات پاریس که متواری است متهم شده اند. یک نفر سوم که از او هم نام برده نشد متهم شده است.

در تحولی جداگانه، پلیس فرانسه گفت که روز دوشنبه وسیله ای که به نظر می رسد یک کمربند انفجاری باشد در سطل زبانه ای در محله مونقوژ در حومه پاریس کشف شد. بررسی بیشتر این وسیله ادامه دارد.

داده های تلفن همراه نشان می دهد که صلاح عبدالسلام - که برادرش در حملات پاریس کشته شد - آخر شب جمعه به فاصله کمی از حملات در این ناحیه بوده است.

روز دوشنبه مغازه‌ها، مدارس و سیستم متروی شهری در بروکسل، پایتخت بلژیک، همچنان تعطیل بود.

نیروهای امنیتی و ارتش این کشور به مانند یکی دو روز گذشته در خیابان ها و نقاط مختلف این شهر در حال گشت‌زنی هستند.

شارل میشل، نخست وزیر بلژیک، گفته که تلاش می‌شود تا وضعیت به حالت عادی برگردد اما مقامات نگران بروز حادثه‌ای مشابه با آنچه که در پاریس رخ داد هستند.

هشدار وزارت خارجه آمریکا
همچنین وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه ۲۳ نوامبر با اشاره به «افزایش تهدیدهای تروریستی» در سراسر جهان، به شهروندان این کشور هشدار داده است، در سفر به دیگر کشورها و به هنگام حضور در اماکن عمومی و استفاده از وسایل نقلیه عمومی مراقب و هشیار باشند.

به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه خود تصریح کرده است که این هشدار تا ۲۴ فوریه سال أینده میلادی (اوایل اسفندماه) پابرجاست.

وزارت امور خارجه آمریکا گفته است: اطلاعات موجود نشان می‌دهد شبه نظامیان وابسته به گروه‌های داعش، القاعده، بوکو حرام و دیگر گروه‌های تروریستی قصد حمله به مناطق مختلف جهان را دارند.

این بیانیه می‌افزاید، با توجه به بازگشت نیروهای شبه نظامی از عراق و سوریه به کشورهای خود و همچنین وجود سایر نیروهای مرتبط با آن‌ها، احتمال حملات نیروهای افراطی همچنان وجود خواهد داشت.

آغاز حملات فرانسه علیه داعش از ناو هواپیمابر شارل دوگل
در تحولات میدانی نیز جنگنده های فرانسوی مستقر بر عرشه ناو هواپیمابر شارل دوگل، نخستین حملات خود علیه مواضع گروه موسوم به "دولت اسلامی" (داعش) را انجام دادند.

ارتش فرانسه اعلام کرد که این حملات، دوشنبه ۲۳ فوریه (۲ آذر) و علیه مواضع داعش در خاک عراق صورت گرفته است.

هواپیماهای فرانسوی، پیشتر عملیاتی را علیه مواضع داعش انجام داده بودند، اما این نخستین بار است که حملات فرانسه، با استفاده از هواپیماهای مستقر در عرضه ناو هواپیمابر شارل دوگل صورت می گیرد. این ناو هواپیمابر، ظرفیت حمل ۲۶ هواپیمای جنگنده را دارد.

از سوی دیگر مقامات آمریکایی می‌گویند به‌زودی ده‌ها نیروی عملیات ویژه را به سوریه اعزام خواهند کرد. این نظامیان قرار است در نقش مستشاران نظامی به یک ائتلاف از نیروهای کرد و عرب که علیه داعش در حال جنگ هستند، کمک کنند.

باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا، اواخر ماه اکتبر اجازه داد تا حدود ۵۰ نیروی عملیات ویژه در شمال سوریه مستقر شوند. این نیروها بدون مشارکت در عملیات نظامی نقش مشاوره و برنامه‌ریزی را بر عهده خواهند داشت.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا