تحرک در بازار اوراق تسهیلات مسکن

تحرک در بازار اوراق تسهیلات مسکن
يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.
بازار سهام

غلبه دیدگاه منفی بر شاخص
دیروز، شاخص کل بورس تهران با افت 128 واحدی (2/ 0 درصدی) در 62 هزار و 796 واحد متوقف شد. روند نزولی ضعیف بورس، علاوه بر حجم معاملات و ارزش پایین معاملات بر کم رمقی بورس در شرایط کنونی تاکید دارد. افت نمادهای بزرگ مانند «پارسان» و «شپدیس» باعث فشار بر شاخص کل شدند. در عین حال، رشد برخی نمادهای کوچک نیز نتوانست مانع از افت شاخص کل هم وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) شود و این شاخص نیز افت 15/ 0 درصدی را تجربه کرد که حاکی از غلبه فضای منفی بر بازار است. رکود صنایع داخلی، کمبود سرمایه در گردش تولیدکنندگان داخلی، علاوه بر روند نزولی قیمت نفت، قیمت فلزات صنعتی و کالاهای پایه چشم‌انداز بازار سهام را مبهم کرده است اما راهکارهای دولت برای خروج از رکود، علاوه بر انتظار رفع تحریم‌های بین‌المللی در میان مدت همچنان مانع از افت شدید شاخص می‌شوند. 

بازار ارز

حمایت تقاضای واقعی از ارز
دیروز، هر دلار آمریکا بدون تغییر به نرخ 3590 تومان معامله شد. روز یکشنبه، شاهد افزایش نرخ دلار به دلیل هیجانات ایجاد شده بودیم و انتظار می‌رفت این افزایش مقطعی باشد. بر این اساس و با خروج هیجانات از بازار، دیروز نرخ دلار تاز نزدیک 3580 تومان نیز افت کرد، اما در ادامه رشد تقاضای واقعی به ویژه به دلیل نزدیک شدن به ایام اربعین و افزایش تقاضای ارز توسط زائران، مجددا باعث صعود نرخ دلار نزدیک به سقف 3600 تومانی شد. قرار گرفتن نرخ دلار در سطح کنونی، شرایط احتیاطی را در معامله‌گران به وجود آورده است. اظهارات مسوولان مبنی بر موقتی بودن رشد دلار و انتظار برای یکسان‌سازی نرخ ارز از ابتدای آبان با توجه به فاصله نزدیک به 600تومانی نرخ آزاد و مبادلاتی ارز، همچنان عبور از سقف 3600تومانی دور از انتظار کرده است. 

بازار سکه

فشار اونس بر سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت 4 هزار تومانی به قیمت 904 هزار تومان معامله شد. در شرایط عدم تغییر نرخ دلار، افت اونس طلای جهانی و حرکت نزدیک به کف 5/ 5 ساله، باعث افت قیمت سکه شد. در شرایط فعلی، حرکت صعودی اونس دور از انتظار است، عاملی که از جذابیت سکه برای معامله‌گران کاسته است. همچنین قرار گرفتن نرخ دلار نزدیک به 3600 تومان تردید را در میان معامله‌گران نسبت به رشد بیشتر نرخ دلار به وجود آورده است. بنابراین، انتظار حمایت از سکه با رشد بیشتر دلار نیز تضعیف شده است. در شرایط کنونی،‌ حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) در سطح 5 هزار تومان را شاهد هستیم که خود بر کاهش حجم معاملات سکه تاکید دارد. اما همچنان خوش‌بینی‌هایی برای حمایت کف 900 هزار تومانی از قیمت سکه وجود دارد.

بازار طلای جهانی

کم نوسانی اونس نزدیک به کف قیمتی
دیروز ساعت 16، اونس طلای جهانی به قیمت 1071 دلار معامله ‌شد. اونس با فشار شاخص دلار همچنان نزدیک به کمترین قیمت از فوریه سال 2010 در نوسان است. با تقویت احتمال افزایش نرخ بهره در دسامبر سال جاری توسط فدرال رزرو، علاوه بر احتمال ادامه سیاست انبساطی توسط بانک مرکزی اتحادیه اروپا (تضعیف یورو) شاخص دلار به بیشترین میزان از 7 ماه گذشته رسید. پیش از این، ابهامات بر سر زمان افزایش نرخ بهره بود اما اکنون در مورد میزان افزایش نرخ بهره است. در این خصوص، آمارهای اقتصادی آمریکا می‌تواند تصویر روشن‌تری ارائه دهد. گزارش شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای در ماه نوامبر (امکان پوشش آن در این گزارش نبود)، علاوه بر بازبینی رشد تولید ناخالص داخلی سه ماه سوم و شاخص هزینه مصرف‌کننده منتشر خواهند شد که می‌توانند بر شاخص دلار و اونس تاثیر بگذارند. 

بازار اوراق مسکن

بیشترین قیمت «تسه»ها در یک ماه
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه 9212) با رشد 4/ 3درصدی همراه و مجددا به کانال 70 هزار تومانی بازگشت (بیشترین قیمت از 3 آبان). مدیر عامل بانک مسکن اعلام کرد وام 60 میلیون تومانی در جلسه روز سه‌شنبه شورای پول و اعتبار تصویب خواهد شد. موضوعی که طبق انتظارات، باعث رشد قیمت «تسه»‌ها شد. سایر نمادهای معاملاتی این اوراق نیز با این خبر با رشد قیمتی مواجه شدند. در شرایط کنونی، انتظار می‌رود وام جدید مسکن که با سقف 60 میلیون تومانی و به اوراقی با نماد معاملاتی جدید تخصیص می‌یابند، بتواند به خروج مسکن از رکود کمک کند. اما جزئیات این وام همچنان مشخص نیست که قرار است در جلسه مزبور شورای پول و اعتبار مشخص شود. با توجه به امکان تامین بخشی از وام با اوراق موجود، رشد بیشتر قیمت این اوراق دور از انتظار نیست.

بازار نفت

شوک مقطعی «سعودی» به نفت
به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، دیروز ساعت 16:30، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 1/ 42 دلار معامله شد. این در حالی بود که در ابتدای معاملات، تقویت شاخص دلار (رسیدن به بیشترین مقدار در هفت ماه گذشته) و نگرانی‌ها از تداوم مازاد عرضه، قیمت نفت را تا کف 40 دلاری نزدیک کرده بود. در ادامه اما، روز گذشته کابینه عربستان سعودی اعلام کرد آنها همچنان برای همکاری با سایر تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفت به منظور تثبیت قیمت‌ها در بازار طلای سیاه آمادگی دارند. این موضوع باعث جهش ناگهانی قیمت‌ها تا سطح بیش از 3/ 42 دلاری نیز شد. این در حالی است که کارشناسان معتقدند این اظهار نظر جدیدی نیست و معنای کاهش تولیدات این کشور را نخواهد داشت، بنابراین، رشد روز گذشته مقطعی خواهد بود که تا حدودی نیز تا لحظه تنظیم این گزارش تعدیل قیمت‌ها از اوج را شاهد بودیم.


بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا