صنعت خودرو، چالشها و سیاستها در میزگرد ایرنا

صنعت خودرو، چالشها و سیاستها در میزگرد ایرنا

مشهد- ایرنا- در شرایطی که بحران صنعت خودرو و انبارها مملو از تولیدات فروش نرفته سایه خود را بر بخشهای مختلف چون قطعه سازی و فولاد افکنده بود دولت در اقدامی ضربتی با ارائه تسهیلات خرید خودرو زمینه خرید 110 هزار خودرو را فراهم کرد.

این اقدام آن هم در شرایط تنگناهای شدید و مضیقه های مالی دولت خود بیانگر نقش تاثیرگذار صنعت خودرو در اقتصاد کشور است. صنعتی که به اذعان مسوولان تا 30 درصد درآمد مالیاتی کشور را تامین می کند و اشتغال قابل توجهی به ویژه به صورت غیرمستقیم در صنایع وابسته موجب شده است.
بر اساس آمارها 60 صنعت کشور مرتبط با خودروسازی است و بخش زیادی از ورقهای تولیدی واحدهای فولادی از جمله 40 درصد تولیدات فولاد مبارکه در صنعت خودروسازی مصرف می شود.
صنعتی که در طول بیش از 55 سال عمر خود نتوانسته به جایگاه واقعی در حوزه خودروسازی و یک برند مشخص دست یابد اما بسیاری از کشورهای هم ردیف ایران که خیلی دیرترشروع کرده اند امروز از خودروسازان صاحب نام در جهان هستند.
در مقابل، صنعت ما طی تمامی این سالها چالشهای جدی را تجربه کرد و به جایی رسید که در عین نقش موثر، بیشتر بدان بی مهری شد.
به اعتقاد کارشناسان این صنعت تا زمان تولید خورو 'سمند' به عنوان خودرو ملی در دهه 80 هم خوب عمل اما از 82 به علل مختلف از جمله فقدان سرمایه گذاری و توجه نزول کرد.
با این حال بیشترین تولید خودرو در کشور در سال 90 به ظرفیت یک میلیون و 600 هزار دستگاه بود و تحریم این صنعت را بیشتر زمین زد و یکباره این تولید به 900 هزار دستگاه در سال 92 و در پایان سال قبل به یک میلیون و 100 هزار دستگاه خودرو رسید.
به اعتقاد کارشناسان، رکود و معضلات ناشی از نبود برنامه ریزی و حمایتهای لازم از صنعت خودرو طی سالیان گذشته تاکنون گریبان این بخش را در اختیار گرفته و هر لحظه هم بر شدت این فشار می افزاید تا شاید آخرین نفسها را کشیده و بازار گسترده خودرو کشور در اختیار اغیار و منافع عده ای خاص قرار گیرد.
وخامت این وضعیت را فقط در خراسان که زمانی 40 درصد صنایع قطعه سازی خودرو ایران را دارد به سهولت می توان دید که امروز این ظرفیت به 25 درصد کاهش یافته و بالغ بر دو هزار نفر از کارکنان این بخش تعدیل شده اند.
از این رو دولت یازدهم با همه محدودیتهای مالی ناچار به ورود به این موضوع و ارائه تسهیلات به صنعت خودرو شد.
هر چند به اعتقاد مسوولان این اقدام در حد مسکنی بیش نیست و نیازمند راهکارهای اساسی تر است اما اجرای آن در این شرایط خود شاید راه نجاتی برای صنعت خودروسازی باشد.
از این رو خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز خراسان رضوی در میزگردی به بررسی وضعیت صنعت خودروسازی و صنایع وابسته آن از جمله قطعه سازی، سیاستهای دولتهای مختلف در قبال این صنعت و ارزیابی اقدام اخیر دولت یازدهم در حمایت از این بخش پرداخته است.
این میزگرد با حضور راضیه علیرضایی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت، علی رسولیان مدیرکل امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی، سهیل داورپناه مدیرعامل ساپکو در مشهد، ابوالقاسم آروند مدیرعامل انجمن قطعه سازان استان و محمدمهدی سیادت عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد.

* کاهش فعالیت قطعه سازان در خراسان رضوی
مدیرکل امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: بخش خودروسازی از جمله حوزه های مهم به جهت اشتغال و تاثیر بر است لذا در همه کشورها دولتها از این بخش حمایتهای جدی دارند.
علی رسولیان افزود: این بخش امروز بر اساس آمارها با بیش از 60 صنعت در ارتباط است که نشانگر اهمیت و اثرات آن بر سایر بخشها می باشد.
وی ادامه داد: در خراسان رضوی هم به عنوان دومین استان خودروساز کشور این نقش و اهمیت به خوبی قابل لمس و درک است و هرگاه خودروسازی با مشکلاتی مواجه می شود اثر منفی آن بر این استان مشهود است.
مدیرکل امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: 350 واحد قطعه ساز فعال در این بخش وجود دارد که بالغ بر 14 هزار اشتغال مستقیم ایجاد کرده و حجم سرمایه گذاری در قطعه سازی بر مبنای محاسبه بر اساس زمان انجام سرمایه گذاری هفت هزار و 600 میلیارد ریال است.
وی افزود: در این میان خراسان رضوی در تامین قطعات مورد نیاز شرکت ساپکو با سهم 14 درصد نخستین استان کشور است.
رسولیان ادامه داد: در حوزه فنی هم قطعه سازان خراسان پیشرو و توانمند هستند، از این رو مدیرعامل ساپکو از جمله برنامه های خود را افزایش سهم قطعه سازان خراسان رضوی از ساپکو به رقم 20 درصد قرار داده است.
وی گفت: با وجود اهمیت و جایگاه این حوزه امروز بخش زیادی از قطعه سازان با چالش و بحران مواجه شده اند. خراسان رضوی تمام توان خود را برای کاهش فشارها بر این حوزه به کار بسته زیرا این صنعت باید پایدار مانده و نقش و جایگاهش تقویت شود.
مدیرکل امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی افزود: این اقدام هم به واسطه بازار خوبی که در داخل کشور وجود دارد و همچنان هم تشنه است و هم بازار خوبی که در کشورهای همسایه می تواند داشته باشد ضروری و با اهمیت است.
وی ادامه داد: امروز در عمده کشورها اطراف ایران صنعت خودروسازی وجود ندارد، بر این اساس باید این صنعت داخلی تقویت و حمایت شود.

* رویکرد پژوهشی در صنعت خودروسازی ضروری است
رئیس انجمن قطعه سازان خودرو در خراسان رضوی نیز در ادامه میزگرد ایرنا در مشهد گفت: صنعت خودروسازی به عنوان یک صنعت پیشرو شناخته می شود.
ابوالقاسم آروند افزود: بسیاری از صنایع دیگر در صنعت خودروسازی شریک بوده و یا به صورت مستقیم و غیرمستقیم با این صنعت بزرگ درگیر و در ارتباط هستند.
وی ادامه داد: در این شرایط باید همه کمک کنند تا وضعیت صنعت خودروسازی بهبود یافته و زمینه سرمایه گذاری در این صنعت بیش از گذشته فراهم شود.
رئیس انجمن قطعه سازان خودرو در خراسان رضوی گفت: شکل گیری رویکرد پژوهشی در حوزه صنعت خودروسازی یک امر ضروری است.
وی افزود: اگر می خواهیم یک صنعت قدرتمند داشته باشیم باید صنایع قطعه سازی نیز در اوج قدرت قرار داشته باشند تا با نمونه های مشابه خود در خارج از کشور رقابت کنند.
آروند با تحریمها اشاره و بیان کرد: در طول 10 سال گذشته دچار یک تحریم 100 درصدی بوده ایم اما با تمام قدرت صنعت خودروسازی ایران را سر پا نگه داشته ایم.
وی گفت: این در شرایطی بود که برنامه منجسمی در حمایت، ارتقا وضعیت و جایگاه این صنعت وجود نداشته است.

* فروپاشی خودروسازی = بیکاری 500 هزار نفر
مدیرعامل شرکت ساپکو در مشهد نیز در ادامه میزگرد ایرنا گفت: اگر صنعت خودروسازی ایران از هم بپاشد حداقل 500 هزار نفر بیکار شده و به سراغ دریافت بیمه بیکاری می روند.
سهیل داورپناه افزود: در صورت از بین رفتن صنعت خودروسازی، سازمان تامین اجتماعی با یک بحران بزرگ روبه رو می شود.
به گفته وی: مجتمع فولاد مبارکه نیز هم اکنون با وضعیت موجود خودروسازی در شرایط بحرانی است بگونه ای که با کاهش 70 درصدی تولید روبرو می باشد.
مدیرعامل شرکت ساپکو ادامه داد: بیش از 100 سال است که صنعت نفت وارد کشور شده اما هنوز دانش کافی برای استخراج آن در اختیار نداریم ولی در حوزه خودروسازی می توان گفت دانش فنی این صنعت در داخل کشور موجود است.
وی افزود: امروز ایران در منطقه خاورمیانه به عنوان قطب صنعت خودروسازی شناخته می شود.
داورپناه گفت: در تمامی مذاکرات با کشورهای بزرگ دنیا صنایع نظامی، هواپیمایی و خودروسازی مورد بحث و بررسی قرار می گیرند.
وی افزود: این ادعا که خودروی ملی خریدار ندارد به هیچوجه درست نیست زیرا اگر شرایط مناسبی برای خرید خودرو فراهم شود مردم از خرید خودرو داخلی استقبال می کنند.
مدیرعامل شرکت ساپکو ادامه داد: در حوزه خودروسازی حمایت خاص و هدفمندی انجام نمی شود و اگر عزم مسئولان برای حل مشکلات موجود جدی باشد بطور قطع شرایط بگونه ای دیگر رقم خواهد خورد.

* بی برنامگی و بی عملی
عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی در ادامه میزگرد ایرنا در مشهد گفت: درایران صنعتی نداریم که مدعی باشد از صنعت خودروسازی توانمندتر است.
محمدمهدی سیادت افزود: متخصصان و کارشناسان هم بر این امر تاکید دارند که هیچیک از صنایع کشور از نظر گستردگی و توانمندی و دیرینه بالاتر از صنعت خودروسازی نیست لذا حفظ آن باید جزو اولویتها باشد.
وی صنعت خودروسازی را دچار دو مشکل ذکر و بیان کرد: یک نوع مشکلات عام و مرتبط با محیط کسب و کار عمومی کشور است و دیگری مشکلات خاص این صنعت می باشد که در بررسی وضعیت آن باید تفکیک شود.
عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: راهبرد توسعه مشکل عام کشور است و مختص به صنعت خودروسازی نیست اما به شدت این حوزه را متاثر کرده است.
وی افزود: هیچ راهبرد و برنامه ای که بدان عمل شود برای این صنعت و آینده آن نداریم لذا مشکل اصلی آن است که برنامه می نویسیم اما مبنای عمل قرار نمی گیرد.
سیادت ادامه داد: در زمینه صنعت خودرو در برنامه های توسعه کشور مباحثی وجود دارد اما هیچ ارزیابی در مورد اهداف کمی و کیفی آن و اینکه چند درصد آنها حاصل شده وجود نداشته است.
وی محدودیت منابع را چالش دیگر صنعت خوروسازی عنوان و بیان کرد: این محدودیت در همه کشورها وجود دارد زیرا منابع، فناوری و بازار محدود است.
عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: ایران از ثروتمندترین کشورهای دنیا به لحاظ منابع و برخوردار از وسیعترین سرزمینها است لذا مشکل ما در برنامه ریزی، تخصیص منابع، راهبردها و در مرحله بعد اجرای آنها است.
وی ایراد اتهام ناکارآمدی به صنعت خودروسازی ایران را غیرقابل توصیف و بیان کرد: سالهاست دولتها از هر دو بخش خودرو یعنی هم صنعت داخلی و هم واردات آن درآمد کسب کرده و می کنند بنابراین ناکارآمد نیست.

* بی تفاوتی و سیاستهای غیرکارشناسی دولتهای گذشته
مدیرعامل شرکت ساپکو مشهد در ادامه میزگرد ایرنا گفت: تاکنون توسط هیچیک از دولتها کمک مستقیم به خودروسازی صورت نگرفته است.
داورپناه افزود: حتی بحرانی که از چندی پیش نمود و بروز بیرونی یافته نتیجه اقدامات، عملکردها و بی تفاوتیهای سالهای گذشته نسبت به این صنعت بوده است.
وی ادامه داد: حمایتی که آمریکا از شرکت ژنرال موتور یا کره جنوبی از هیوندا و نیز چین از خودروسازان خود انجام می دهند بسیار گسترده است و به هیچوجه با شرایط موجود ما قابل قیاس نیست.
مدیرعامل شرکت ساپکو مشهد گفت: این حمایتها علاوه بر وضع تعرفه ها، در بخشهای مختلف مالیات، خدمات، تامین نقدینگی در گردش و سرمایه گذاری آن کشورها دیده می شود.
وی افزود: در ایران به جز تعرفه ها که آن هم به اشکال مختلف زیر پا گذاشته می شود حمایت چندانی از صنایع خودروسازی صورت نمی گیرد.
داورپناه ادامه داد: بحرانهای صنعت خودرو طی سالهای گذشته در اثر سیاستهایی اعمالی تشدید شده و اجرای پروژه های سرمایه گذاری خودرو در کشورهای مختلف خود عاملی بود که بخشی از سرمایه ای که باید در داخل ایران صرف شود به هدر رود.
وی گفت: به عنوان مثال بخشی از این سرمایه در دولت قبل در سایتی که در کشور سنگال زده شد صرف گردید اما حتی یک دستگاه خودرو هم تولید نشد و کل پرسنل به دلیل قطعی برق و برخی مسائل دیگر از آن شهر فرار کردند.
مدیرعامل شرکت ساپکو مشهد افزود: در این میان هر زمان هم صنعت خودروسازی ایران رونق گرفته ناشی از حمایتهای مالی مردم بوده است.
وی ادامه داد: در حوزه مدیریت صنعت خودرو نیز مراکز بسیار متعددی تصمیم گیر هستند که باعث می شود مدیران این حوزه نتوانند به خوبی بر ر کار خود تمرکز کنند.
مدیرکل امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز گفت: تحریمها بیشترین اثر را در سالهای گذشته بر صنایع خودروسازی گذاشت ضمن آنکه دولتها هم نگاه ویژه به تاثیر تحریم و رهیافت حمایتگرانه نسبت به صنعت خودروسازی نداشته اند.
علی رسولیان افزود: دولت پیشین تحریم را خیلی موثر نمی دانست، همین دیدگاه موجب شد در حوزه خودرو که می توانستیم خود را با رشد دنیا هماهنگ کنیم امروز شاهد بروز تنگناهای جدی باشیم.
وی ادامه داد: از سوی دیگر سرمایه گذاریهای غیراقتصادی و بدون برنامه در سایر کشورها خود معضلی جدی بود که سرمایه خودروسازی ایران را از بین برد.

* ورود دانش اما توقف تولید
رئیس شرکت ساپکو در مشهد در اامه میزگرد ایرنا گفت: صنعت خودروسازی طی سالهای اخیر به کما رفته است.
داورپناه افزود: این صنعت در یک فاصله و تلاش پنج ساله توانست خودروی سمند را در سال 81 وارد بازار کند که در آن زمان رقیب بهترین برندهای خودروسازی دنیا بود.
وی ادامه داد: اگر این روند ادامه می یافت و حمایتهای لازم انجام می شد امروز شاهد یک خودرو مناسب با کیفیت با طرحی ایرانی بودیم اما بعد از آن سال به شدت صنعت خودروسازی مورد بی توجهی قرار گرفت.
رئیس انجمن قطعه سازان خودرو خراسان رضوی نیز گفت: صنعت خودروسازی ایران به هیچوجه مونتاژ نیست.
آروند افزود: بیشتر قطعات صنعت خودروسازی در داخل تولید می شود و طی سالهای گذشته با وجود تمامی مشکلات دانش فنی این صنعت در داخل ایران نهادینه شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز می گوید: ادامه فعالیت و حمایت صنعت خودروسازی یک امر ضروری است. علیرضایی افزود: سطح فناوری و فرم مهندسی در قطعات خودروسازی خراسان رضوی به انسجام کافی رسیده و توانسته از دانش روز دنیا بهره مند شود.
وی ادامه داد: تولید خودرو بطور کاملا نظام مند انجام می شود و این سامانه در کشور بطور کامل منطبق بر دانش بین المللی است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در بین تمامی شرکتهای فعال در صنهعت خودروسازی این شرایط یکسان است لذا نمی توان گفت نظام تولید خودرو در ایران نسبت به سایر کشور ها عقبتر است.
وی با اشاره به ویژگیهای صنعت خودروسازی افزود: نظام مهندسی مدیریت کیفیت و نظام ارتقاء پذیری صنعت فناوری دو ویژگی بسیار مهم صنعت خودروسازی ایران است.
علیرضایی ادامه داد: هر واحد قطعه سازی می تواند در حوزه های دیگر تولید همچون صنایع دفاعی و غیره نیز ورود کند و در واقع به یکی از بسترهای مناسب توسعه و سرمایه گذاری تبدیل شود.
وی گفت: همچنین قطعه سازی باید بتواند در تولید خودرو سهم بیشتری به خود اختصاص دهد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: در افق سال 1404 افزایش ظرفیت تولید خودرو به رقم سه میلیون دستگاه در سال برنامه ریزی شده که تا آن زمان باید صنعت قطعه سازی خودرو سهم بیشتری را در تولید از آن خود کند.
وی ادامه داد: علاوه بر اینکه باید سهم شخصی از صادرات به صنعت خودرو سازی اختصاص یابد، این صنعت می تواند به حوزه های دیگر نیز بیش از گذشته کمک کند.
علیرضایی گفت: برای این صادرات و حضور رقابتی در بازار نیز باید در صنعت خودروسازی تغییر و تحولی اساسی روی دهد که نیازمند حمایتهایی در بخش ها و حوزه های متعدد است.

* راهکارها حمایت از صنعت خودروسازی
رئیس انجمن قطعه سازان خودرو خراسان رضوی معتقد است: تسهیلات و وام اعطایی خرید خودرو فقط در حد یک مسکن بسیار کوچک بود تا از رخوتی که در صنعت خودرو ایجاد شده بود خارج شویم.
آروند افزود: برای تداوم حیات این صنعت و رسیدن به نقش و جایگاه موثر در ارتقا توسعه اقتصادی کشور باید ماشین آلات بهینه سازی و به روز شود و این خود نیازمند ارائه تسهیلاتی بیش از آن است که در اختیار قرار دارد.
رئیس انجمن قطعه سازان خودرو خراسان رضوی ادامه داد: باید یارانه بخش تولید به صورت کامل محقق شود.
وی گفت: تمامی زنجیره های تولید در حوزه خودروسازی پیر شده اند لذا باید در شرایط فعلی زمینه احیا این صنعت با کمک تمامی بخشهای اجرایی و تصمیم گیرنده فراهم آید.
آروند یکی دیگر از راه حلهای موجود را فراهم کردن زمینه ای مناسب برای سرمایه گذاری با مشارکت بخش خصوصی داخلی و خارجی عنوان و بیان کرد: باید بتوان قسمتی از بازار بین المللی را در اختیار داشت تا زمینه صادرات بیش از گذشته مهیا شود.
وی افزود: تا امروز کمک دولت به خودروساز فقط با تعرفه گمرکی بوده که تا حدی هم جلوی ورود خودروهای خارجی را گرفته اما خودرو یک کالای مصرفی است و با وضعیت تسهیلات کنونی و با این بهره و سود بانکی که قطعه ساز و خودرو ساز به بانکها می پردازد امکان رقابت با خودروساز خارجی را ندارد.
رئیس انجمن قطعه سازان خودرو خراسان رضوی ادامه داد: اگر این وضعیت ادامه یابد شرکتهای قطعه سازی روز به روز بدهی بیشتری به بانکها پیدا می کنند و در نهایت از هم می پاشند.
وی گفت: باید برای صنعت خودروسازی پشتوانه مالی درست شود که فناوری را نوسازی کند زیرا در این صورت می توان با برند های مختلف دنیا رقابت کرد.
آروند افزود: امکان بسیاری از آزمایشها در حوزه صنعت خودرو در داخل کشور فراهم نیست، در تمامی کشورهای دنیا خودرو حوادثی را به وجود آورده و نباید این نگاه منفی تنها به قطعه ساز داخلی و خودروساز بومی وجود داشته باشد.
وی بر ضرورت تدوین برنامه پنج ساله برای صنعت خودروسازی تاکید و بیان کرد: اگر بخواهیم با دیگر کشور ها رقابت کنیم باید توان تولیدی همانند کشورهای دیگر را نیز داشته باشیم.
رئیس انجمن قطعه سازان خودرو در خراسان رضوی گفت: باید مشوقهای مالی برای صنعت خودروسازی در نظر گرفته شود زیرا در این صورت صنعت جان می گیرد و می تواند با شرکتهای معتبر رقابت کند.
وی افزود: کجای دنیا 110 هزار دستگاه خودرو ظرف پنج روز به فروش می رسد.
آروند ادامه داد: در خیابانها خودروهای 45 ساله حرکت می کنند در حالی که میانگین عمر مفید هر خودرو هشت سال است و باید بعد از آن مشوقهایی مناسب برای جایگزینی فراهم شود.
وی گفت: تسهیلات فعلی که دولت در اختیار مردم قرار داده شبیه به یک مسکن کوتاه مدت است که از شرایط فعلی بیرون بیاید.
عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی هم معتقد است تاکنون کمکی به این حوزه نشده است و وام 16 درصد هم تاثیر مقطعی در این بخش دارد.
سیادت افزود: در عین بهبود تسهیلات پرداختی به صنعت با سودهای پایین، باید میزان حضور بخش خصوصی و محوریت آن در خودروسازی نیز افزایش یابد.
وی ادامه داد: نباید حضور بخش دولتی در صنعت خودرو این قدر پررنگ باشد، بی توجهی به نقش بخش خصوصی در این حوزه و به نوعی دولتی بودن آن ازجمله مباحثی است که به صنعت لطمه زده است.
عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی حمایت جدی از خودرو سازی در جهت ارتقا کیفی و کمی این صنعت، حرکت به سمت فناوری روز دنیا و مشارکت با سایر برندهای جهان را از ضرورتها دانست.
وی گفت: خودروسازی صنعتی نیست که بتوان به صورت جزیره ای در آن عمل کرد.
سیادت افزود: مشارکت با برندهای دنیا در این بخش باید افزایش یابد لذا دولت به درستی به این موضوع و اهمیت آن برای ماندگاری این صنعت رسیده و اقداماتی را در این راستا شروع کرده است.
وی ادامه داد: حمایتی که تاکنون دولت از خودروسازی کرده حمایتی فاقد منطق و بدون افزایش پایه پولی در کشور بوده که کاهش توان خرید و رقابت با خودروهای بی کیفیت چینی هم کار را سختتر نموده است.
عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: امروز امیدواریم اقدامات دولت یازدهم اثر مثبت خود را سریعتر بر صنعت خودروسازی نشان دهد ضمن آنکه طرحهای حمایتی نیز باید تداوم یابد.
وی همچنین توسعه ارتباطات با خودروسازان جهانی را از راههای دیگر برون رفت از بحران صنعت ذکر و بیان کرد: محدود شدن ارتباط و اتصال قطعه سازان با دو سه مشتری مساله ساز است لذا باید این خودروسازی سایر بخشهای تولید کشور از جمله صنایع دفاعی کار کند.
سیادت افزود: ادامه روند اقتصادی که دولت یازدهم در جهت اصلاح آن تلاش می کند و کار به دلیل نبود حمایتهای اجتماعی و کلی از برنامه های دولت با کندی و دشواری پیش می رود می تواند تبعات سنگینی در پی داشته باشد.
وی ادامه داد: همه می گویند نرخ سود بانکی تابعی از تورم است، چرا در شرایط تورم 10 درصدی نرخ سود بانکی همچنان 24 درصد است نرخی که اگر هم تسهیلات لازم بخش تولید را فراهم کند باز برای این حوزه رقابتی نیست.

* منشور حمایت از خودروی داخلی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در ادامه میزگرد ایرنا در مشهد بر ضرورت تدوین منشور حمایت از خودروی داخلی تاکید کرد.
علیرضایی گفت: اگر برنامه ریزی مناسب در این حوزه انجام شود هزینه های مالی تولید خودرو نیز به مرور کاهش می یابد.
وی افزود: خودروسازان بابت تسهیلات دریافتی از بانکها هزینه های بسیار زیادی پرداخت می کنند و این موضوع باعث می شود قیمت خودرو افزایش یابد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد:
باید زمینه ارائه تسهیلات مناسب توسط بانکها برای خودروسازان داخلی فراهم شود تا بتوانند با آرامش بیشتری این صنعت را مدیریت کنند و قیمتها را کاهش دهند.
وی گفت: صنعت خودروسازی برای خروج از تحریم نیازمند نوسازی اساسی است و در این زمینه نیز باید زمینه دریافت وامهای بلند مدت توسط بانکها فراهم شود.
علیرضایی افزود: کاهش هزینه مالی برای این صنعت مادر می تواند بسیار مفید و خروجی بسیار ارزشمند باشد از آن رو که این بخش در زمره زودبازده ترین صنایع در خراسان رضوی است.

*81 پروژه قطعه سازی نیمه تمام معطل تسهیلات
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در این استان 81 پروژه مرتبط با صنعت خودروسازی وجود دارد که قطعه سازان آنها نیازمند چهار هزار میلیارد ریال تسهیلات بلندمدت هستند.
علیرضایی افزود: راه اندازی این بخش دو هزار و 500 اشتغال در استان ایجاد می کند، از سویی بهره برداری از آنها موجب می شود در بسیاری از قطعات بی نیاز از واردات شویم.
وی ادامه داد: اما نتوانسته ایم تاکنون آن را محقق کنیم ضمن آنکه تولیدکننده بخش خصوصی تلاش خود را انجام داده و سرمایه گذاری اولیه هم ضورت گرفته اما بخاطر فقدان برنامه جمعی در کشور برای حمایت از خودروسازی، معطل مانده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: خودروسازی صنعتی است که با کمترین هزینه می تواند تحولی در اقتصاد ایجاد کند.
وی افزود: خودرو یک سنگر بزرگ اقتصاد مقاومتی است که باید برای آن برنامه ریزی مناسب انجام شود.
علیرضایی ادامه داد: اگر قرار است خودرویی با کیفیت روز دنیا تولید شود باید همه دستگاهها از آن حمایت کنند و زمینه برای سرمایه گذاری مردم نیز فراهم شود.
وی گفت: باید زمینه مناسب برای حضور افراد تحصیل کرده در صنعت خودروسازی نیز بیش از پیش فراهم شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: در شرایط فعلی باید حمایت از تولید خودروی برقی نیز افزایش یابد و شهرداری زمینه استفاده از برق شهری را فراهم آورد تا فناوری جدیدی به کشور وارد شود.
مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز شرایط کنونی صنعت خودروسازی را محصول مشکلات متعدد همچون تحریم، رکورد و تورم بالای 37 درصد و بی نظمیهای مالی اقتصاد دانست.
رسولیان افزود: دولت به این نتیجه رسیده که صنعت خودروسازی باید به صورت ویژه حمایت شود و در خراسان بدین منظور اداره امور مالیاتی و شرکتهای خدماتی موظف شدند مهلتی شش ماهه به قطعه ساران دهند تا آنان از رکود و بحران کنونی خارج شوند و به سطح مناسبی از فروش برسند.
وی تسهیل شرایط قطعه سازان و واحد خودرویی برای استفاده از تسهیلات بانکی و نیز تامین سرمایه در گردش و طرحی با عنوان خرید دین را از دیگر اقدامات برشمرد.
مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی افزود: طی
طرح خرید دین که در قالب آن چکهای خودروسازان توسط بانکها از مجموعه های قطعه سازی دریافت و پول آن پرداخت می شود، تاکنون دو هزار میلیارد ریال خرید دین انجام شده است.
وی ادامه داد: عزم و اراده مدیریت خراسان رضوی بر آن است صنعت خودروسازی به عنوان یکی صنایع پیشرو استان به ویژه در حوزه قطعه سازی از بحران خارج شده و سهم خود را در توسعه اقتصادی کشور ایفا کند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا