مشاور معاون وزیر کشاورزی خبرداد

پلمب 10 واحد تولید کود شیمیایی در کشور

پلمب 10 واحد تولید کود شیمیایی در کشور

مشاور معاون وزیر در امور ساماندهی کود و بهبود تغذیه گیاه از پلمب 10 واحد تولید کود شیمیایی در کشور خبرداد.

به گزارش خبرنگار ایسنا در مازندران، شمس الله ملازاده امروز - دوشنبه - در گردهمایی یکروزه کاربرد تغذیه گیاهی و کنترل کیفی کودها در جهاد کشاورزی مازندران گفت: عملکرد و کیفیت مناسب تولید محصولات نیازمند تغذیه مناسب گیاه است.

وی با اشاره به روش رسیدن به تغذیه مناسب گیاه افزود: من فکر می کنم نیاز مواد غذایی گیاهان بر اساس کنواسیون‌های بین‌المللی و تحقیقات موسسات نیاز مشخصی است که برای رسیدن به تولید 4 تن گندم چه مواردی را نیاز داریم و اینکه خاک تا چه میزانی می‌تواند در رشد محصول تغذیه کند هم مشخص است.

مشاور و معاون وزیر در امور ساماندهی کود و بهبود تغذیه گیاه تصریح کرد: با توجه به میزان اراضی کشاورزی و باغی در مازندران مقدار 150 هزار تن کودهای ازوتی با خلوص 46 درصد برای تقویت خاک نیاز است.

وی افزود: 50 هزار تن کودهای پتاسیم نیاز استان مازندران است و کل کودهای پتاسی در استان 6000 تن بوده و حدود 10 درصد نیاز مناسب را در اختیار گیاه قرار داده شده است.

ملازاده با بیان اینکه عدم تغذیه اراضی مناسب سبب خسارت کشاورز و منافع ملی می‌شود، افزود: کمتر از 30 درصد مواد غذایی مورد نیاز لازم گیاه را به گیاه دادیم و در نتیجه اقتصاد کشاورز را بیش از 70 درصد متضرر کردیم.

وی با اشاره به اینکه 44 هزار تن کود اوره ویژه برنج با پوشش گوگردی تولید شده و توزیع خواهد شد، تاکید کرد: برای کیفی شدن محصولات چاره‌ای جز تغذیه اراضی نداریم و همه ما باید استفاده از کودها را به کشاورزان توصیه کنیم.

وی افزود: کیفیت کود با ثبت و پایش کودها با همت وزیر کشاورزی در حال انجام است و اگر کودها کیفیت نداشته باشد کشاورزان اعتماد خود را از دست خواهند داد.

ملازاده با بیان اینکه در مازندران یک متخلف توزیع کننده کود شناسایی شد و به مجازات خواهد رسید، گفت: تا کنون بیش از 10 کارخانه کودسازی در کشور از 500 میلیون تا یک میلیارد تومان محکوم و پلمپ شدند.

وی افزود: تمام کودهای پتاسه در افزایش پی اچ خاک خنثی هستند و کارشناسان باید با رفرنس و ادله فنی درباره عملکرد کودها و یا مضرات آن سخن بگویند.

مشاور معاون وزیر در امور ساماندهی کود و بهبود تغذیه گیاه گفت: بیش از 90 درصد کود مصرفی جهان کلرورید پتاسیوم است و اکنون 66 هزار تن تولید شده و در راه توزیع است که هر کیلوگرم 1380 تومان قیمت دارد.

ناکارآمدی نظام کود موجب آسیب به کشاورزی شده است

همچنین معاون بخش تغذیه گیاهی موسسه آب و خاک کشور ناکارآمدی نظام کود را موجب آسیب به کشاورزی عنوان کرد.

فرهاد مشیری در این گردهمایی درباره مدیریت حاصلخیزی خاک و تغذیه ایران در سازمان جهاد کشاورزی مازندران در ساری گفت: برای اینکه یک خاک حاصلخیزی داشته باشیم باید خصوصیات بیولوژیکی خاک را درنظر بگیریم زیرا اکنون حاصلخیزی خاک با چالش‌هایی روبرو شده است.

وی افزود: نیمی از خاک‌های کشور دچار کمبود عناصر گیاهی و ریز مغذی هستند و از عناصر حاصلخیزی به موقع و به مقدار مناسب استفاده نمی شود.

معاون بخش تغذیه گیاهی موسسه آب و خاک کشور با بیان اینکه در مازندران نسبت به دیگر مناطق کشور از لحاظ کربن خاک وضعیت بهتری داریم، تصریح کرد: مسئله کمبود کربن در خاک یک مسئله جهانی است و در اروپا کمبود این ماده عالی را یک موضوع تهدید خاک به شمار می آورند.

وی افزود: ناکارآمدی نظام کود از لحاظ تولید، توزیع، کیفیت موجب شد تا اراضی باغی و کشاورزی دچار آسیب شود و اکنون بنا داریم با مدیرت بهینه تغذیه گیاه از تشدید این آسیب جلوگیری شود.

مشیری گفت: توجه کافی نسبت به آموزش و ترویج وجود ندارد و در بازدیدی که از زمین‌های هند داشتیم مشاهده شد که خود محققین در زمین‌های کشاورزان وارد می شدند و بحث‌های کارشناسی به زمین‌های مزارع انتقال می یافت.

وی افزود: اوگانیک کربن 55.7 درصد خاک‌های کشورمان کمتر از یک درصد است و 43 درصد از خاک‌های مازندران دچار کمبود فسفر، یک درصد مس و 36 درصد دچار کمبود پتاسیم است و مازندران از نظر کمبود پتاسیم رتبه سوم را دارد.

معاون بخش تغذیه گیاهی موسسه آب و خاک کشور با بیان اینکه هر چه به سمت غرب مازندران می‌رویم کمبود پتاسیم بیشتر می‌شود، اظهار کرد: این موضوع نشانگر این است که در مزارع باید از پتاسیم استفاده کنیم و آمارها نشان داده استفاده از پتاسیم در مزارع از 7 تا 44 درصد افزایش عملکرد دیده شده است.

وی عامل اصلی شوری خاک آبیاری دانست و گفت: استفاده از کلر پتاسیم با توجه مقدار محدود آن تاثیری در شوری خاک ندارد.

مشیری بیان کرد: نا متعادل بودن تجزیه گیاه یکی از چالش‌هایی است که با آن روبرو هستیم و با مدیریت تغذیه گیاهی در استان‌های مختلف افزایش عملکرد صورت گرفته و تغذیه خاک راه کم هزینه و ارزان است.

وی با بیان اینکه انتظار ما از خاک متفاوت شده و ما مجبوریم تفکرمان را درباره حاصلخیزی خاک تغییر دهیم، افزود: با استفاده از مصرف بهینه کود در مزرعه پرتقال مشخص شد از 1.3 درصد تا 50 درصد و به طور میانگین 17 درصد افزایش محصول صورت گرفته است.

مشیری گفت: مقدار مصرف کود در زمین‌های کشاورزی کافی نیست و باید به این مسئله توجه شود تا در آینده زمین‌ها دچار فقر ریزمغذی و مواد عالی نشود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا