مشاور وزیر کشاورزی اعلام کرد

8.7 میلیون هکتار اراضی کشاورزی نیازمند آبیاری نوین

8.7 میلیون هکتار اراضی کشاورزی نیازمند آبیاری نوین

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: 8.7 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی باید به سیستم های نوین آبیاری مجهز شوند.

به گزارش خبرنگار ایسنا در خراسان شمالی، زارع اظهار کرد:‌ یک میلیون و 460 هزار هکتار از اراضی آبی کشاورزی به سیستم های نوین آبیاری تجهیز شده اند که در هکتار حدود 440 متر مکعب آب صرفه جویی می شود.

وی با اشاره به اینکه تجهیز مزارع و باغات به سیستم های نوین آبیاری از مهمترین ابزارهای بهینه سازی منابع آب و خاک در حوزه کشاورزی است، اظهار کرد: طی دو سال گذشته دولت تدبیر و امید در این زمینه توجه ویژه ای را در دستور کار قرار داده است.

زارع با اشاره به وجود 8.7 میلیون هکتار اراضی آبی کشاورزی در سطح کشور، گفت: سه میلیون و 200 هزار هکتار از این سطح اراضی آبی، اراضی پایاب سدها و 5.5 میلیون هکتار از این اراضی آبی، اراضی آبی پایاب منابع آبی کوچک قنات ها، چاه ها و چشمه ها هستند که باید به شبکه های آبیاری نوین تجهیز شوند.

وی با اعلام اینکه از این سطح اراضی آبی یاد شده تاکنون یک میلیون و 460 هزار هکتار به سیستم های نوین آبیاری تجهیز شده اند، تصریح کرد: دولت برنامه ریزی کرده است که مابقی اراضی نیز تا 10 سال آینده به این سیستم ها تجهیز شوند.

وی گفت: برای اجرای این طرح به یک هزار و 300 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

این مسئول در ادامه با بیان اینکه این وزارتخانه در سال گذشته برای اجرای این طرح در خراسان شمالی 30 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داد، افزود: این وزارتخانه برای سال جاری نیز اختصاص 64 میلیارد تومان را برای خراسان شمالی مصوب کرده است تا به صورت 100 درصدی اختصاص داده شود.

وی در بخشی دیگر از سخن خود درباره اثر بخشی این طرح در مزارع آبی تجهیز شده به سیستم های آبیاری نوین بیان کرد: با نصب این سیستم های آبیاری نوین شاهد بوده ایم که در هکتار 440 متر مکعب آب صرفه جویی شده و تولید محصول تا 30 درصد افزایش یافته همچنین میزان مصرف کود و سم شیمیایی نیز تا 25 درصد کاهش یافته است.

وی همچنین یادآور شد: دولت برای تشویق کشاورزان برای نصب این سیستم ها در مزارع و باغات خود اختصاص کمک بلاعوض به متقاضیان در قالب اعطای تسهیلات را در دستور کار قرار داده است.

زارع گفت: وزارت جهاد کشاورزی به هر یک از متقاضیانی که از یک منبع آبی مشترک استفاده کنند تا 85 درصد کمک بلاعوض اعطا خواهد کرد.

وی در خاتمه تاکید کرد: کشاورزان علاوه بر بهره گیری از سیستم های آبیاری نوین باید بذور و مکانیزاسیون مناسب استفاده و به موقع با آفات محصولات مبارزه کنند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا