کارشناس بازار کار اعلام کرد

رشد اشتغال در کشور با تقویت صنعت گردشگری و ‌IT

رشد اشتغال در کشور با تقویت صنعت گردشگری و ‌IT

یک کارشناس بازار کار معتقد است: با تحریک صنعت گردشگری دستکم پنج درصد رشد اشتغال در بخش خدمات را شاهد خواهیم بود.

حمید حاج اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: در کشورهایی که روند بازار کار و اقتصاد مبتنی بر تولید نیست رونق بخش خدمات بیشتر است.

وی ادامه داد: از آنجا که عمده کارهای کشاورزی و صنعتی در کشور ما در اختیار دولت است و مشاغل مستمر و پایدار در بخش صنعت بیشتر تعریف می شود لذا ظرفیت سازی و توسعه آن کمتر اتفاق می‌افتد و به تبع آن، رشد چشمگیر و جهش اشتغال در بخش صنعت را کمتر شاهد هستیم.

این کارشناس بازار کار متذکر شد: ظرفیتهای تولید در بخش صنعت که وابسته به دولت و عمدتا متعلق به بنگاههای بزرگ نفت و گاز و برق، فولاد و خودروسازی است محدود است و در شرایطی که کشور دچار تحریم می‌شود افزایش نمی‌یابد در نتیجه رشد اشتغال این بخشها کاهش می‌یابد به همین دلیل نمی‌توان روی اشتغال آن حساب باز کرد.

حاج اسماعیلی با بیان اینکه بخش خدمات جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد،‌ تصریح کرد: بخش خدمات بیشتر با مصرف عمومی و روزمرده مردم در ارتباط است و موسسات مالی، بیمارستانها، درمانگاه‌ها و مراکز عرضه و توزیع مواد خوراکی و غذایی همه مرتبط با بخش خدمات است بنابراین وقتی اقتصاد کشور مبتنی بر تولید نباشد و به طور طبیعی نیاز به سرمایه‌گذاری برای تاسیس بنگاههای خدماتی کم باشد، بخش خدمات رشد پیدا می‌کند.

وی با اشاره به ظرفیتهای بالای گردشگری در بحث اشتغال، گفت: گردشگری از جمله صنایع مهم دنیا محسوب می‌شود و کشور ما نیز از جاذبه‌های بالای گردشگری برخوردار است اما این بخش هنوز فعال نشده و در صورت تحرک آن، دستکم پنج درصد رشد اشتغال در بخش خدمات اتفاق خواهد افتاد.

این کارشناس بازار کار همچنین از صنعت ‌IT به عنوان یکی از صنایع اشتغالزا در کشور نام برد و گفت: آی تی جزو بخشهای خدماتی است و می‌تواند فرصتهای شغلی بالایی برای دانش آموختگان و فارغ التحصیلان در کشور ایجاد کند.

به گفته وی، بانکها، بیمه‌ها، هتلداری، گردشگری، مراکز درمانی و بیمارستانی، سیستم توزیع کالا و تاکسیرانی جزو بخش‌های خدماتی به شمار می‌رود که در صورت فعال‌تر کردن آنها زمینه ایجاد فرصتهای شغلی بیشتر فراهم می‌شود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا