ایران و عراق در بصره و نینوا پروژه‌های مشترک گازی دارند

ایران و عراق در بصره و نینوا پروژه‌های مشترک گازی دارند

رئیس جمهور عراق گفت: ایران و عراق پروژه‌های مشترک گازی را طرح کردند، این پروژه‌ در نینوا به ثمر رسیده و در بصره در حال بررسی است.

به گزارش نامه نیوز،‌ فواد معصوم در سومین اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز با بیان اینکه به نام جمهوری عراق تشکر خود را از همسایه عزیزمان ایران برای مهمان نوازی این اجلاس اعلام می کنم، اظهار کرد: این اجلاس نتیجه همکاری میان دولت ها و ملت‌های ما است.ما در همه زمینه‌ها پیشرفت کرده ایم و امیدواریم با این همکاری ها پیشرفت بیشتر و پیروزی بر فقر را به همراه داشته باشیم.
 
وی ادامه داد: داشتن منابع غنی انرژی یکی از عواملی است که استعمار به خاطر آن همیشه سعی داشته تا بر ما مسلط شود. برخی از جنگ ها نیز به همین دلیل ایجاد می شده است. من امیدوارم تا ما از این انرژی در زمینه وحدت و قدرت خودمان بهره بگیریم.
 
این عضو مجمع صادرکنندگان گاز همچنین ادامه داد: امروز ما کشورهای تولید کننده و صادرکننده گاز به دور هم جمع شده ایم که یکی از انرژی های فسیلی و قدیمی را مورد بررسی قرار دهیم می دانیم که این گاز دوست محیط زیست است و می‌تواند در حوزه های مختلف محیط زیست مثل کشاورزی مورد استفاده قرار بگیرد.
 
وی با اشاره به جایگاه کشور عراق در زمینه ذخایر گازی خاطر نشان کرد: عراق 131 تریلیون گاز طبیعی دارد . 33 تریلیون آن گاز عمومی است. در واقع 25 درصد ذخایر انرژی این کشور از گاز طبیعی تشکیل شده است. به این ترتیب ما جایگاه یازدهم را در میان کشورهای دارای ذخایر گازی به دست آورده ایم و امیدواریم زمانی که اکتشافات جدید گازی ما که به دلیل جنگهای دهه ای عقب افتاده بود، تمام شود جایگاه بالاتری به دست بیاوریم.
 
فواد معصوم با بیان اینکه گاز طبیعی برای محیط زیست ارزش فراوانی دارد یادآور شد:‌ امروزه در جهان گاز طبیعی به صورت نیمی از تولیدات روزانه در آمده است امیدواریم برای حمایت از محیط زیست و ... از این گاز استفاده کنیم.
 
وی با اشاره به پروژه‌های گازی مشترک میان عراق و کشورهای عضو اجلاس صادرکنندگان گاز تصریح کرد: دولت عراق پروژه های مهمی را با شرکت های مهم جهانی از جمله شرکت‌های منطقه ای علاوه بر پروژه ‌های ملی خودش پیش می برد. در این زمینه سرمایه گذاری هایی برای استفاده از گاز، گاز مایع و ... داریم . به شکل مستقیم برای استفاده از لوله های گازی با جمهوری اسلامی ایران همکاری خوبی داشته و داریم.
 
رئیس جمهور کشور عراق ادامه داد: در استان نینوای عراق یک پروژه گازی مشترک ایران و عراق انجام شده و در بصره پروژه دیگری مشغول بررسی است. همچنین با کویت و اردن نیز برای پروژه های مشترکی تلاش هایی صورت گرفته است.
 
وی با بیان اینکه عراق برای اتصال کشورهای صادر کننده و مصرف کننده گاز در موقعیتی استراتژیک قرار دارد گفت:‌ عراق همواره تلاش دارد تا از وضعیت اقتصادی و جغرافیایی خود استفاده کند . برای صادرات گاز عراق زمینه معبر برای کشورهای دیگر را دارد و می‌تواند همکاری منطقه ای را تقویت کند.
 
این عضو مجمع صادرکنندگان گاز در ارتباط با قیمت گاز تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنیم قیمت گاز بر اساس پارامترهایی در بازار جهانی مشخص شود. جایگاه استفاده از گاز طبیعی به رسمیت شناخته شود و استفاده آن مشخص شود.منظور از این موضوع آن است که از گاز به عنوان انرژی های دیگر استفاده شود.
 
وی ادامه داد: همچنین باید یکسری لوله های گازی مختلف بین خلیج فارس ، دریای خزر و مناطق مختلف کشیده شود. امیدواریم عراق بتواند به یک کشور محوری برای انتقال گاز از تولید کننده به مصرف کننده عمل کند. این دیدار فرصتی خوبی است برای مبادلات تجربه ها و پیشرفت هایمان . همچنین می‌تواند گام های ما را برای حفظ و ثبات اقتصادی کشورهایمان تقویت کند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا