زنگنه:راه‌اندازی سوآپ نفت روسیه بزودی

زنگنه:راه‌اندازی سوآپ نفت روسیه بزودی

وزیر نفت گفت: احتمالاً سوآپ نفت روسیه به زودی راه می‌افتاد چرا که روس‌ها مایل هستند از طریق ایران نفت خود را سوآپ کنند.

به گزارش نامه نیوز، بیژن زنگنه در یک نشست خبری بعد از پایان اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز در تهران اظهار داشت: بیانیه پایانی اجلاس به موارد مختلفی پرداخت بود که یکی از آنها پیام‌هایی که بود که از سوی GECF به اجلاس زیست‌محیط کاپ 21 در پاریس ارسال شد.
 
وی گفت: بخشی دیگری از بیانیه به مخالفت اجلاس سران با تحریم‌های فرامرزی که علیه اعضا در تجارت گاز وضع می‌شود، اختصاص داشت و البته صراحتاً گفته شد که تحریم‌های سازمان ملل شامل این مورد نمی‌شود.
 
وزیر نفت ادامه داد: همچنین درباره ضرورت تبادل اطلاعات، تشکیل مرکز تحقیقات، انتقال تکنولوژی بین اعضا، آموزش و پایداری شرایط بازار گاز در بیانیه بحث شد.
 
زنگنه افزود: در مورد تأثیر بر قیمت گاز هنوز GECF و بازار گاز به مرحله‌ای نرسیده که بتواند درباره قیمت حرف بزند و در عین حال باید پرسید امروز ابزار ما برای اعمال هدف قیمتی چیست.
 
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم قیمت نفت را کنترل کنیم عرضه را کنترل می‌کنیم، گفت: تا وقتی بازار اسپات یا تک‌محموله بزرگی ایجاد نشود و در اروپا گاز مناطق مختلف به هم پیوند نخورد نمی‌توان در مورد قیمت گاز کاری کرد.
 
وزیر نفت در خصوص انتخاب عادلی به سمت دبیرکلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز گفت: باید به هر چیزی به اندازه خود آن وزن داد چنانکه دفعه پیش هم که آقای عادلی انتخاب شد خوشحال شدم اما نگفتیم که پیروزی بی‌سابقه و دستاورد ویژه‌ای به دست آمده است و این بار هم همین‌طور است.
 
وی تصریح کرد: باید مجموعه‌ایی از نیروها را در کشور تربیت کرد که بتوانند در سازمان‌های بین‌المللی کار کنند چرا که چنین نیروهایی را در کشور کم داریم.
 
زنگنه در ادامه با بیان اینکه با وزیر عمان درباره خط لوله گاز صحبت کرده‌ایم، گفت: شرکت مشاور در حال تهیه اسناد مناقصه احداث خط لوله است تا در چند ماه آینده بتوانیم مناقصه را برگزار کنیم.
 
وزیر نفت با تأکید براینکه با دوستان عمانی نظرات نزدیکی داریم، گفت: قرار نشده درباره قیمت توافق کنیم بلکه قرار است وارد بازار گاز عمان بشویم و در مواردی چون صادرات مجدد یا LNG یا امثال آن وارد معامله شویم چرا که بحث قیمت خیلی طول می‌کشد و 16 سال دو کشور روی آن بحث کرده و به نتیجه‌ نرسیده‌اند.
 
وی تصریح کرد: همواره گفته‌ام که در صادرات گاز قیمت اولیه مهم نیست بلکه مهم گرفتن سهم بازار است و بعداً قیمت اصلاح خواهد شد چرا که کسی که گاز مصرف کرد دیگر حاضر نیست گاز را کنار بگذارد و سراغ حامل مایع برود.
 
زنگنه در خصوص مذاکرات خود با طرف روسی گفت: احتمالاً سوآپ نفت روسیه به زودی راه می‌افتاد چرا که روس‌ها مایل هستند از طریق ایران نفت خود را سوآپ کنند.
 
وی افزود: در خصوص سوآپ گاز و ساخت تجهیزات نفتی در ایران مذاکره کرد‌ه‌ایم و روس‌ها هم به اجلاس رونمایی از الگوی جدید قراردادهای نفتی ایران ابراز علاقه کردند و ما هم به آنها گفتیم که دوست داریم که با شما کار کنیم.
 
وزیر نفت در پایان گفت: فکر می‌کنم برخی از بخش‌های اوپک به درستی کار نمی‌کنند و باید توجه کنیم که مأموریت اوپک این است که به نفع اعضای خود کار کند و این مسئله مهمی است.
 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا