اعتراض تولیدکنندگان به فهرست منتخب

اعتراض تولیدکنندگان به فهرست منتخب

طرح کارت اعتباری خرید کالاهای ایرانی در قالب بسته خروج از رکود دولت با دستور رییس‌جمهور و مصوبه شورای پول و اعتبار اجرایی شده اما هنوز مراحل نهایی شدن این طرح و تدوین شیوه‌نامه و چگونگی انجام کار آن در دستور کار بانک مرکزی است و از دوشنبه همین هفته اجرایی خواهد شد.

 از این رو وزارت صنعت فهرستی از نام کالاهای منتخب و فروشگاه‌های عرضه‌کننده آنها برای عرضه در قالب بسته خروج از رکود دولت منتشر کرده و کارمندان دولت و بازنشستگان می‌توانند با استفاده از کارت‌های اعتباری 10میلیون تومانی نسبت به خرید اقساطی این محصولات اقدام کنند. این درحالی است که فهرست تهیه شده از اقلام کالایی واکنش برخی از کارشناسان را برانگیخته است و آنها درصدد ارسال نامه اعتراضی به وزیر صنعت، معدن و تجارت هستند؛ به گونه‌یی که رییس انجمن صنایع نساجی با انتقاد از فهرست منتشر شده با عنوان کالاهای منتخب وزارت صنعت در بسته خروج از رکود دولت می‌گوید: بسیاری از برندهای معروف و تولیدات با کیفیت در این لیست قرار ندارند که در این مورد درحال تهیه نامه اعتراضی برای ارسال به وزارت صنعت هستیم. از سوی دیگر عضو دیگر انجمن لوازم خانگی معتقد است که در تهیه فهرست کالاهای منتخب توسط وزارت صنعت برای اجرای بسته خروج از رکود، رانت وجود داشته است و برخی از کالاهای قرار گرفته در این فهرست، مونتاژ هستند نه تولید داخل.

 نامی از برندهای معروف داخلی نیست
در همین زمینه محمد مروج‌حسینی، رییس انجمن صنایع نساجی در واکنش به فهرست منتشر شده از اسامی برندهای منتخب وزارت صنعت برای عرضه کالا در قالب بسته خروج از رکود دولت در گفت‌وگو با «فارس» اظهار کرد: مشخص نیست که این لیست توسط چه افرادی تهیه شده است که در آن نامی از برندهای معروف و تولیدات باکیفیت پوشاک و فرش ماشینی و دیگر محصولات نساجی وجود ندارد. به گفته مروج‌حسینی، فهرست کالاهای منتخب توسط موسسه‌یی به نام مجمع ملی کارآفرینان تهیه شده که این مجمع نه نماینده کارگر، نه نماینده کارفرما و نه نماینده بازار است. نماینده کارآفرینان در واقع کانون عالی کارفرمایان است نه مجمع ملی کارآفرینان. رییس انجمن صنایع نساجی با اشاره به اینکه در تهیه فهرست کالاهای منتخب هیچ نظرسنجی از انجمن نساجی انجام نشده است، گفت: ما اخیرا از جزییات این فهرست مطلع شدیم و با توجه به اینکه بسیاری از کالاهای با کیفیت داخلی در این لیست قرار ندارند درحال تهیه نامه اعتراضی با هماهنگی کانون عالی کارفرمایان برای ارسال به وزارت صنعت هستیم. به گفته رییس انجمن صنایع نساجی در ایران حدود هزار واحد تولیدی فرش ماشینی فعال هستند که نام برندهای معروف در فهرست دولت درج نشده یا انواع پوشاک بسیار مرغوب که در کشور تولید می‌شود اما نام این برندها نیز در فهرست کالاهای منتخب وزارت صنعت نیامده است.

 انتخاب سلیقه‌‌ای چند کارخانه
از سوی دیگر عضو انجمن لوازم خانگی نیز معتقد است که در تهیه فهرست کالاهای منتخب توسط وزارت صنعت برای اجرای بسته خروج از رکود رانت وجود داشته است. علیرضا یوسفی در واکنش به فهرست تهیه شده از سوی وزارت صنعت برای پرداخت تسهیلات بانکی به کالاهای داخلی در قالب بسته خروج از رکود دولت به «فارس» گفت: بیش از یک‌ ‌هزار واحد تولید لوازم خانگی در کشور وجود دارد که تنها تعداد محدودی از آنها در فهرست وزارت صنعت قرار گرفته است. این مساله نشان‌دهنده وجود رانت در تهیه فهرست لوازم خانگی منتخب بوده است. یوسفی با تاکید بر اینکه فهرست تهیه‌ شده از کالاهای منتخب، برخی محصولات مونتاژی دیده می‌شود، گفت: هیچ اعلامی از طرف وزارت صنعت یا انجمن لوازم خانگی برای عرضه کالا در قالب فهرست کالاهای منتخب انجام نشده است و تولید‌کنندگان در جریان این موضوع برای اعلام محصولات خود قرار نداشتند. وی افزود: درحال حاضر به دلیل اینکه مدل انواع لوازم خانگی هر 6 ماه یک ‌بار تغییر می‌کند، تهیه پالت و قالب برای واحدهای تولیدی، توجیه اقتصادی ندارد و به همین دلیل کارخانه‌های داخلی نسبت به واردات قطعات و مونتاژ آنها در قالب چند شرکت اقدام می‌کنند. براساس این گزارش در سایر اقلام معرفی شده مانند لوازم خانگی، صنایع الکترونیک و... نیز تولیدکنندگان بسیار محدودی گنجانده شده‌اند که بدون تردید ایجاد تقاضا برای این برند‌ها اقتصاد را از رکود خارج نمی‌کند.

 اطلاعیه جدید وزارت صنعت
وزارت صنعت، معدن و تجارت با صدور اطلاعیه اعلام کرد: فهرست منتشر شده کالاهای مشمول طرح خرید کالای ایرانی با کارت اعتباری به مرور تکمیل و به اطلاع مردم خواهد رسید. در این اطلاعیه آمده است: فهرست کالاهای مشمول طرح خرید کالای ایرانی با کارت اعتباری با همکاری و هماهنگی انجمن‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی تدوین شده است که این فهرست تکمیل خواهد شد. وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرده است: طرح خرید کالای ایرانی با کارت اعتباری با هدف ایجاد تحرک در اقتصاد، حمایت از تولیدکنندگان داخلی و ایجاد فضای رقابتی بین آنها در فروش محصولات داخلی تدوین شده است که با همراهی بانک مرکزی و تولیدکنندگان داخلی انجام خواهد شد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا