باغ کیوی؛ فرصتی به مثابه چاه نفت

باغ کیوی؛ فرصتی به مثابه چاه نفت

اگر به باغداری علاقمند هستید کیوی انتخاب مناسبی است. هم تفرج است وهم اینکه درآمد خوبی دارد. اگر در کنار باغتان صنایع تبدیلی را نیز راه اندازی کنید یک سرمایه گذاری مطمئن با سود مناسب در انتظارتان است.

کیوی به‌عنوان یکی از گونه‌های فرنگی میوه در ایران شناخته می‌شود، البته در سه دهه اخیر با اصلاح‌نژاد و تمرکز بیشتر کارشناسان روی تولید این میوه به نوعی تبدیل به یکی از میوه‌های ایرانی شده است به‌گونه‌ای که در بازارهای جهانی هم کیوی ایرانی برای خود آوازه‌ای دارد.

۷۵درصد از نیاز جهان به کیوی تامین نمی‌شود

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دریک، بزرگ‌ترین کشورهای تولید‌کننده کیوی در جهان شامل ایتالیا، نیوزیلند، فرانسه و شیلی هستند که ایران در این بین با تولید حدود ۳۲هزار تنی در سال رتبه هفتم تولید کیوی در جهان را دارد و اگرچه این رتبه در بین ده‌ها کشور تولیدکننده کیوی مرتبه خوبی است اما با این وجود ایران شرایط افزایش تولید تا ۴۰درصد را دارد و به خوبی می‌تواند به رتبه‌های سوم و چهارم تولید ارتقا یابد. بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود ۱۵هزار خانوار در شهرهای شمالی کشور به کشت‌وکار کیوی اشتغال دارند که البته این تعداد فقط در حوزه کشت است و در بخش‌های بسته‌بندی و صنایع تبدیلی هم افراد زیادی مشغول به کار هستند.

امروز حدود ۴میلیون تن تقاضا برای محصول کیوی در دنیا وجود دارد این در حالی است که میزان تولید کیوی در همه دنیا حدود یک‌میلیون تن است و همین ارقام نشان‌دهنده نیاز دنیا به افزایش ۷۵درصدی کشت و تولید کیوی است، پتانسیل‌های بسیاری که در این عرصه برای صادرات وجود دارد آن را به یک محصول با توجیه اقتصادی بالا تبدیل کرده است.

کیوی جایگزین مرکبات در زمین‌های شمال کشور

کیوی در سال ۱۳۴۷ بعد از انجام تحقیقات مقدماتی توسط ایستگاه تحقیقات کشاورزی رامسر، به‌دلیل دارابودن مقاومت بیشتر به سرما نسبت به مرکبات در شمال ایران به‌عنوان جایگزین مناسب برای مرکبات تایید شد و بعد از ورود ارقام مناسب از کشورهای ایتالیا و فرانسه به‌نام‌های هایوارد، ‌برونو، آبوت، ‌مانتی و ارقام نر توموری و ماتوا به‌صورت تجارتی در ایران از سال ۱۳۶۳ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.همان‌طور که گفته شد هدف اولیه معرفی این میوه برای در اختیارداشتن جایگزین مطلوب برای مرکبات شمال کشور بود که گاه‌گاهی با سرمازدگی خسارات سنگینی را متوجه باغداران می‌کرد.

شالیزارهایی که به باغ کیوی تبدیل شدند

حسن نوابیان، مدیر عامل اتحادیه کیوی‌کاران شرق گیلان تصریح می‌کند: قریب دو دهه است که حتی شالیزارها و باغات چای شمال کشور به باغ کیوی تبدیل شده‌اند. هرچند کارشناسان و صاحب‌نظران بخش کشاورزی موافق این رویه نیستند اما در حداقل نتیجه، کشاورزان راضی به‌نظر می‌رسند.از آنجا که زحمت و تلاش طاقت‌فرسای برنج‌کاری و چای‌کاری در زمان برداشت محصول بر تن کشاورز همچنان سنگینی می‌کند و قیمت محصولات در بازار آنگونه نیست که کشاورز انتظار داشته است، به همین دلیل با اطمینان خاطر بیشتر و ریسک کمتر به فعالیت احداث باغ کیوی روی می‌آورند.

مزایای بی‌نظیر کیوی برای سرمایه‌گذاری

 علاوه بر مقاومت در برابر سرما‌زدگی، ضایعات کم و همچنین نیاز کم این محصول به آب، آفات و مشکلات مراحل داشت باغات کیوی به مراتب کمتر هم هست، همچنین پرورش کیوی از نظر اقتصادی یکی از مهم‌ترین صنایع کشاورزی جهان با توجیه اقتصادی بالا است.

سرمایه‌های مورد نیاز

مهم‌ترین بخش سرمایه‌های مورد استفاده در راه‌اندازی یک باغ کیوی تهیه زمین و بستر‌سازی آن است، این بستر‌سازی با کود حیوانی، ماسه و تفاله چای انجام می‌شود و سپس سیم‌کشی، فنس‌کشی و لوله‌کشی آبیاری قطره‌ای صورت می‌گیرد. در مجموع محاسبات نشان می‌دهد برای کاشت هر درخت در سال ۹۴ بین ۱۲۰ تا ۱۳۰هزارتومان سرمایه نیاز است. این عدد به جز هزینه خرید زمین و احتمالا احداث خانه کارگری یا امتیازاتی از قبیل چاه، برق، گاز یا… است.

هزینه‌های داشت هم شامل هزینه‌های جاری سالانه است که از جمله هزینه کارگری، کود، سم، مبارزه با آفت و علف هرز و هرس کردن درختان شامل آن می‌شود که حدود ۱۳میلیون تومان در سال برای هر یک هکتار هزینه داشت در نظر گرفته می‌شود.جالب است بدانید محصول این باغ از نظر اقتصادی تا ۲۵ سال قابل بهره‌برداری است و به‌طور متوسط محصول سالانه آن در هکتار ۳۰ تا ۴۰ تن برآورد می‌شود، آخرین قیمت فروش هر کیلو کیوی در بازار بین ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰تومان برآورد می‌شود. در نهایت کارشناسان این بخش با توجه به آنچه گفته شد و هزینه نگهداری و سرمایه‌گذاری احداث باغ در مدت ۲۰سال سود‌دهی سرمایه در این رشته اقتصادی را بیش از ۵۰درصد برآورد می‌کنند.


مشکلاتی که این حوزه را تهدید می‌کند

نوابیان در خصوص مشکلاتی که در این سرمایه‌گذاری وجود دارد، می‌گوید: به نقل از معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان گیلان در سال ۱۳۹۳، این استان با سطح ۴۶۰۰ هکتار باغ کیوی و با تولید حدود ۱۱۰‌هزار تن، مقام دوم کشور را داراست، دامنه نوسانات بازار محصولات کشاورزی چند سالی است که به سمت کیوی‌ هم نشانه رفته است به طوری که هرازگاهی با کاهش قیمت مورد انتظار روبه‌رو می‌شوند و متاسفانه باغداران با قیمتی پایین‌تر از سال گذشته اجبارا محصولات خود را به واسطه‌ها می‌فروشند.

باغداران عدم وجود تشکل واحد و تصمیم‌گیر نهایی و نیز عدم حمایت موثر دولت در فراهم کردن زیرساخت‌هایی از قبیل سردخانه، کارخانجات فرآوری و تولید کنسانتره، انبارهای ذخیره، پایانه فروش مستقیم به‌منظور قطع نفوذ دلالان و تاجران میوه را از مشکلات خود عنوان می‌کنند.به روزهای پایانی زمان برداشت کیوی در استان گیلان نزدیک می‌شویم. با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی کشور، امسال زمان برداشت سریع‌تر به پایان خواهد رسید. به مانند مابقی محصولات کشاورزی در زمان برداشت به مشکل همیشگی میزان قیمت و خرید محصولات برمی‌خوریم.

حسن نوابیان با اشاره به نوسانات به قیمت‌گذاری در سال ۱۳۹۴ می‌افزاید: اوایل تابستان بعضی از باغداران تا ۲۰۰۰ تومان در هر کیلو محصول خود را پیش‌فروش کردند. متاسفانه اواسط تابستان به علت پاره‌ای از فشارها و لابی‌گری‌های دلالان میوه که برخی از بزرگ‌ترین تاجران میوه کشور هستند، افت قیمت را شاهد بودیم به نحوی که برخی از باغداران تا ۸۰۰ تومان هر کیلو کیوی را فروختند.وی با انتقاد از عملکرد دست‌اندرکاران مبنی بر عدم حمایت از باغداران عنوان داشت: اگر حمایتی از باغداران صورت نمی‌گیرد لااقل مانعی هم ایجاد نشود. متاسفانه عملکرد مسئولان در حوزه کشاورزی با اهداف توسعه‌ای بخش کشاورزی همخوانی ندارد و هدفی بالعکس را تداعی می‌کند.

نوابیان تصریح کرد: در جلسات متعدد، از مسئولان درخواست کردیم تا پایانه فروش مستقیم محصولات تولیدی در شهرستان احداث شود تا باغداران به دور از دستان واسطه‌ها و دلالان به عرضه تولیدات خود مبادرت ورزند ولی هیچ اقدام موثری صورت‌ نگرفت.مدیر عامل اتحادیه کیوی‌کاران شرق گیلان با اشاره به افزایش هزینه تولید در سال جاری گفت: افزایش قیمت کود و سم و همچنین افزایش هزینه کارگری موجب شد تا هزینه تولید حدود ۴۰‌درصد افزایش یابد در حالی‌که با توجه به مشکلاتی که گفته شد قیمت محصول با کاهش مواجه بوده است.

درآمدی به موازات درآمد نفتی

حسن نوابیان به ظرفیت بالای استان گیلان در درآمدزایی به موازات درآمد نفت اشاره می‌کند و می‌افزاید: با برنامه‌ریزی دقیق و مدبرانه و حمایت عملی و واقعی مسئولان و دست‌اندرکاران موضوع می‌توان با افزایش تولید و توسعه باغات کیوی در استان شمالی به‌خصوص استان گیلان درآمد ارزی همپای درآمدهای نفتی ایجاد کرد تا جایی که می‌توان با درآمد حاصل از تولید کیوی، فرآوری، تولید محصولات جانبی و ایجاد ارزش افزوده بالاتر، کیوی را جایگزین نفت کنیم.

همچنین احداث واحدهای صنایع‌تبدیلی و بسته‌بندی وابسته به کیوی می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها با بازده و درآمد بالا باشد و برای این صنعت ارزش افزوده بیافریند، تفکیک و بسته‌بندی صادراتی، درجه‌بندی میوه‌ها و همچنین در صنایع تبدیلی تولید میوه خشک شده، یخ زده، پودر شده و آب میوه می‌تواند از بهترین اشکال صنایع تبدیلی این میوه باشد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا