قول های وزیراقتصاد درباره تورم تک رقمی؛کاهش سود؛ ثبات ارز و تکذیب یک شایعه

قول های وزیراقتصاد درباره تورم تک رقمی؛کاهش سود؛ ثبات ارز و تکذیب یک شایعه

وزیر اقتصاد با تکذیب یک شایعه به تورم تک‌رقمی نقطه به نقطه در ماه جاری یا دی، بازگشت ثبات به بازار ارز و کاهش نرخ سود بانکی وعده داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی طیب نیا در حاشیه نشست دیشب شورای بخش خصوصی و دولت با اشاره مشکلات ناشی از وجود قوانین بسیاز زیاد و سخت و دیر فهم بودن برای مردم و کارشناسان ، در مورد نوسانات این روزهای نرخ ارز گفت: سیستم ارزی کشور نرخ شناور مدیریت شده است؛ هر چند در شرایط تحریم عواملی به باعث دوگانه شدن نرخ ارز شد اما اعتقاد دولت نرخ شناور مدیریت شده ارز است. این درحالی است که نرخ ارز را بازار تعیین می‌کند.

وی ادامه داد: دولت و بانک مرکزی می توانند از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار دخالت کنند ولی نرخ ارز باید متناسب با شرایط جامعه تنظیم و تعیین شود و با شرایط اقتصاد تناسب داشته باشد.نرخ ارز مطلوب نرخی است که با حمایت از صادرات و تولید داخل تعیین شود، اما وجود ثبات در بازار ارز مهمتر است، زیرا بی‌ثباتی در این بازار به سرمایه‌گذاری و تولید لطمه می‌زند.

این وزیر ادامه داد: درحالی نوسانات شدید رخ ارز ، آینده را پیش بینی ناپذیر می‌کند که ثبات در بازار ارز با رها نکردن کنترل تورم محقق می‌شود. آن هم در شرایطی که سیاست اصولی دولت مهار تورم است و انتظار می رود تا پایان اذر یا دی نرخ تورم نقطه به نقطه تک‌رقمی شود. بنابراین با تداوم این سیاست شاهد ثبات در بازار ارز خواهیم بود.

طیب نیا افزود: در برابر عدم تغییر عوامل بنیانی و تعیین کننده نرخ ارز، ایام اربعین و نزدیک شدن به کریسمس عامل افزایش نرخ ارز در چند روز گذشته بوده و باعث افزایش تقاضا مقطعی شده اما این تقاضا کوتاه‌مدت است و در آینده نزدیک ثبات به بازار ارز باز خواهد گشت.

وی در پاسخ به این سئوال که چه نرخی را کف قیمت ارز می‌داند، توضیح داد: قیمتی برای ارز در نظر نمی‌گیرم . براساس فرمایش حضرت علی (ع) قیمت‌گذاری یک کار خدایی است و به همین جهت به این حوزه ورود نمی‌کنم. ارز شیء مهم و اثرگذار است و نرخ آن بر روی شاخص‌های اقتصادی اثر خواهد گذاشت.

وی در مورد کاهش نرخ سود بانکی هم گفت: همه ما اتفا‌ق‌نظر داریم نرخ سود فعلی با اقتضائات اقتصادی کشور هماهنگی ندارد .همچنین نرخ بازده تولید متناسب با نرخ سود نیست و باید همگام با کاهش نرخ تورم نرخ سود بانکی هم کاهش یابد.

وی ادامه داد: بنابراین در جلسه قبلی شورای پول و اعتبار در مورد نحوه دستیابی به نرخ سود مناسب عوامل آن بحث شد، اما سوالی که مطرح است که آیا با یک دستورالعمل و بخشنامه می‌شود، نرخ سود را کاهش داد یا خیر؟ آیا مصوبه قبلی شورای پول و اعتبار درباره کاهش نرخ سود موفق بود یا خیر؟؛ چند درصد آن اجرایی شد که شورای پول و اعتبار به دنبال این است که چه تدابیری اتخاذ کنیم، تا مصوبه جدید شورا به درستی اجرا شود؟

طیب نیا ادامه داد: با توجه به محدودیت منابع بانک‌ها اگر نسبت به عرضه منابع بانکی سیاست‌گذاری نداشته باشیم کاهش نرخ سود به جایی نمی‌رسد. بانک مرکزی باید حضور خود را در بازار پول و بازار بین‌بانکی فعال‌تر کند. هم اکنون نرخ سود در بازار بین‌بانکی از 29.5 درصد به 24-25 درصد کاهش یافته و بانک مرکزی تا زمان دستیابی به نرخ سود مناسب در بازار بین‌بانکی حضور خواهد داشت.

این وزیر با تکذیب شایعه ادغام بخش بازرگانی وزارت صنعت به وزارت اقتصاد و بررسی موضوع وام 10 میلیون تومانی خرید کالا ، رکود را پدیده ایی جهانی دانست و گفت: تقاضا برای بسیاری از کالاها کاهش یافته و به همین دلیل بسیاری از کشورها ارزش پول خود را برای حفظ رقابت و صادرات کاهش دادند.

طیب نیا گفت: مردم فکر می کنند قیمت ها بعد از مذاکرات هسته ای کاهش می یابد. به همین دلیل خریدهای خود را به بعد از لغو تحریم‌ها موکول کرده اند. از طرف دیگر بخشی از بازارهای صادراتی ایران به دلیل ناامنی کشورهای همسایه از دست رفت. بنابراین این عوامل باعث شد کالاها در انبارها باقی بماند.

انتهای پیام

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا