پیش بینی ها در بودجه سال آینده و اثرات آن بر بورس

پیش بینی ها در بودجه سال آینده و اثرات آن بر بورس

در سال آینده بودجه عمرانی کشور افزایش می‌یابد و این موضوع برورودی برخی از صنایع مادر مانند پالایشگاه‌ها ، پتروشیمی‌ها ، سیمان و تجهیزات اثرگذار خواهد بود

 

حدس و گمان درباره نرخ ارز و قیمت هر بشکه نفت در بودجه سال آینده کم نیست، از واپسین روزهای شهریورماه زمزمه ها درباره لایحه بودجه سال 95 این بود نرخ دلار 3100 تومانی و برای قیمت نفت هم سه گزینه 42 ، 45 و 50 دلار پیش بینی شده است.
قرار است دولت کمتر از یک ماه دیگر، لایحه بودجه سال 95 کل کشور را به مجلس ارسال کند، بودجه‌ای که به لحاظ درآمد و هزینه نسبت به سال جاری و سالهای قبل تر از سخت‌تری داشته است. قیمت نفت درماههای اخیر اگرچه روند تقریباً پایین خود را حفظ کرده اما در هفته گذشته مجدداً سقوط دیگری را تجربه کرد و به حدود 41 دلار رسید. این کاهش‌ها زنگ خطر برای بودجه‌ریزی یک کشور که بخش اعظمی از درآمدهای آن وابسته به نفت است، تشکیل می‌دهد.
اگرچه محمدباقر نوبخت رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از دو قیمت 43 و 45 دلار برای هر بشکه نفت در بودجه سال آینده خبر داده اما، با توجه به کاهش بهای نفت به نظر می‌رسد که این قیمت نیز تعدیل خواهد یافت. چه آنکه با رسیدن قیمت نفت به مرز 40 دلار و تحلیل‌های بازار جهانی نفت از مازاد عرضه در سال آینده، احتمال سقوط قیمت‌ها در سال آینده میلادی بسیار محتمل است.
قیمت نفت در بودجه سال جاری 53 دلار در هر بشکه در نظر گرفته‌ شده که به گفته نوبخت این رقم برای شش ماه نخست سال جاری محقق شده است. این در حالی است که بهای نفت در شش ماه نخست چندین بار به زیر 50 دلار سقوط کرد و به نظر می‌رسد تحقق این نرخ برای نیمه دوم سال، کار تنظیم بودجه را سخت‌تر خواهد کرد.
گزارش‌های غیررسمی حاکی است که بهای نفت در بودجه سال آینده یکی از سه سناریوی 40 ،43 و 45 دلار در هر بشکه خواهد بود. هرچند که گفته می‌شود 43 دلار در هر بشکه به تائید کمیته تدوین بودجه رسیده است، اما باید 20 روز دیگر نیز صبر کرد تا تکلیف بخش تعیین‌کننده درآمد کشور مشخص شود.
اگرچه منابع غیررسمی خبر از دلار 3100 تومانی در بودجه داده‌اند، اما محمدباقر نوبخت ، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور درباره نرخ ارز در بودجه 95 به‌تازگی گفته است: نرخ ارز نسبت به سال گذشته تغییری نخواهد کرد و لایحه بودجه با همان نرخ سال گذشته بسته می‌شود. بر اساس لایحه بودجه دولت و تصویب نمایندگان نرخ ارز در بودجه سال 1394، 2 هزار و 850 تومان بود.
در راستای بررسی اثرات نرخ دلار و قیمت نفت در بودجه ، از سه کارشناس اقتصادی دعوت کرده و از آن‌ها چند سوال اساسی پرسیده است:
- پیش‌بینی آن‌ها از قیمت دلار و نفت در بودجه سال آینده چیست؟
- آیا قیمت‌هایی که به‌طور غیررسمی شنیده می‌شود و به واقعیت نزدیک است را منطقی می‌دانند؟
- آیا احتمال تک‌نرخی شدن ارز وجود دارد ؟
- اثرات این قیمت‌ها در صنایع بورسی چطور است؟

میهمانان این هفته میزگرد همفکران : دکتر علی صادقین / کارشناس اقتصادی و مدرس دانشگاه  – دکتر بهروز احمدی / کارشناس اقتصادی و انرژی- دکتر احمد نبی زاده / دکتر مدیریت مالی و مدیر سرمایه‌گذاری شرکت جامی
 - به نظر شما قیمت نفت نرخ ارز در بودجه سال آینده چه عددی خواهد بود؟        
علی صادقین: این سؤال را از دو زاویه می‌توان موردبررسی قرارداد، با احتساب اینکه بودجه بازهم انقباضی البته نه به معنای کاهش بودجه‌های عمرانی باشد، بودجه در سال آینده نیز خوش‌بینانه پیش بینی نمی شود، آنچنانکه حتی شنیده می‌شود انتظار بدترین حالت ممکن را برای درآمدهای نفتی نیز خواهیم داشت.
دکتر بهروز احمدی: راجع به قیمت دلار طبق دستور رییس سازمان برنامه‌وبودجه، گویا نرخ دلار مانند سال گذشته است،  اما از نظر من این‌طور نخواهد بود و احتمال افزایش قیمت نرخ وجود دارد  ، زیرا هدف‌گذاری دولت درباره نرخ ارز 3700 تومان است و به‌ احتمال‌ زیاد در بودجه سال آینده نرخ ارز 3300 تومان باشد . درباره قیمت نفت نیز باید بگویم تمام پیش‌بینی‌های بازار جهانی درباره قیمت نفت در سال آینده میلادی نه‌ تنها حکایت از رشد نداشته ، بلکه احتمال زیاد کاهش هم وجود دارد و حدود 40 دلار خواهد بود.
دکتر احمد نبی زاده: با توجه به تورم انتظاری برای سال 95 ، قیمت دلار باید 3100 تا 3120 تومان باشد و نفت نیز بشکه‌ای 45 تا 50 دلار.
 - آیا قیمت‌ها را منطقی می‌دانید؟ و امیدی به تک‌نرخی شدن ارز وجود دارد ؟
دکتر صادقین: حتی اگر بگوییم نرخ دلار در بودجه 3100 تومان باشد، به معناست که دولت قصد دارد ارز را تک‌ نرخی کند، هرچند که نوسانات کنونی موقتی است.
و اگر هم نسبت به سال قبل تغییر نکند و 2850 در نظر گرفته شود، به‌احتمال‌ زیاد نسبت به پارسال تغییری ندارد و وضع مانند امسال.
دکتر احمدی: به نظر من با توجه به اینکه در سال آینده توان افزایش صادرات نفت یک‌ میلیون بشکه‌ای را داشته باشیم درنتیجه با افزایش درآمدهای نفتی بر میزان بودجه‌ های عمرانی کشور افزوده می‌شود که به نظر من 20 تا 30 هزار میلیارد تومان خواهد بود.
- درمجموع آثار این موضوع را بر بورس و صنایع بورس چگونه ارزیابی می‌کنید؟
دکتر صادقین: به عقیده من در سال آینده بودجه عمرانی کشور افزایش می‌یابد و این موضوع بر روی برخی از صنایع مادر مانند پالایشگاه‌ها ، پتروشیمی‌ها ، سیمان و تجهیزات اثرگذار خواهد بود.
اگر نرخ ارز 2850 تومانی صحت داشته باشد برای صنایع وارداتی خبر خوبی است و شرکت‌های تولیدکننده قطعات ، خودرو، تجهیزات، ماشین‌آلات ، صنعت دارو را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا