همسایه شمالی اصلی‌ترین شریک اقتصادی می‌شود

جاده دو طرفه تعامل ترانزیتی با ترکمنستان

جاده دو طرفه تعامل ترانزیتی با ترکمنستان

در طول دو سال گذشته سران کشورهای ایران و ترکمنستان جلسات متعددی را با یگدیگر برگزار کرده اند و در کنار برنامه‌ریزی برای افزایش همکاری های اقتصادی تاکید خاصی بر گسترش همکاری های ترانزیتی داشتند که می تواند برای آینده هر دو کشور اهمیت بسیار زیادی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، جایگاه خاص جغرافیایی ایران باعث شده این کشور در طول تاریخ به عنوان یکی از اصلی ترین معابر تردد ترانزیتی جهان شناخته شود و تلاش برای بازگرداندن این جایگاه در دولت یازدهم به اوج خود رسیده است.

از تلاش برای بهبود اوضاع بنادر ایران به عنوان راهی اصلی اتصال بسیاری از کشورهای منطق به آب های آزاد گرفته تا توسعه مرزهای زمینی و ریلی کشور بخشی از این برنامه ریزی کلان را می سازد.

در کنار مسیرهایی که ایران خود به عنوان محور اتصال آنها به یکدیگر به حساب می آید، باز کردن مسیرهایی که ایران را به نقاط دیگری از جهان متصل می کند نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است و در این میان شاید آسیای میانه که پل ارتباط با کشور چین به حساب می آید در صدر توجهات باشد و این یعنی ترکمنستان به عنوان دروازه ارتباطی ایران با این منطقه اهمیت بسیاری دارد.

در مقابل نیز ایران برای ترکمنستان کوتاه ترین و امن ترین راه ارتباطی با اروپا و البته آبهای آزاد به حساب می‌آید و این موضوع باعث شده دو طرف نسبت به افزایش قاطع همکاری های اقتصادی خود برنامه ریزی کنند.

پس از افتتاح خط ریلی بزرگ اینچه برون که ایران را به ترکمنستان و قزاقستان و در نهایت چین متصل می کند طرح های دیگر عمرانی و زیرساختی مشترکی نیز بین دو طرف آغاز شده که هدف آن رساندن سطح همکاری های اقتصادی دو طرف از 10 به 60 میلیارد دلار است.

این رویکرد مثبت در حاشیه اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز نیز خود را نشان داده و به امضای چند تفاهم نامه اقتصادی مشترک انجامیده است که بخش قابل توجهی از آن به حوزه به حمل و نقل اختصاص دارد.

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی در جریان این دیدارها یادداشت تفاهم همکاری در خصوص احداث جاده عشق آباد - ترکمن آباد و یادداشت تفاهم در خصوص همکاری‌های مشترک در زمینه راه و ترابری و شهرسازی توسط عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران و رییس کنسرن دولتی ترکمن آوتویول لاری ترکمنستان امضا شده است.

در کنار آن یادداشت تفاهم همکاری در زمینه حمل و نقل ریلی توسط مدیرعامل راه آهن ایران و وزیر راه آهن ترکمنستان نیز در جریان دیدارها نهایی و امضا شده است.

صحبتهای رییس جمهور ترکمنستان که بار دیگر از محوریت نقش ایران در مبادلات اقتصادی منطقه سخن گفته و توسعه مسیر شرق - غرب برای اتصال از طریق ایران به خلیج فارس را اهداف اصلی کشورش خوانده به خوبی نشان دهنده نگاه مثبت طرف مقابل به اجرایی شدن این برنامه‌هاست. ایران نیز که در طول ماه‌های گذشته مشکلات متعدد ترانزیتی با ترکیه داشته به دنبال یک متحد قابل اطمینان در منطقه است و اگر ترکمن ها بتوانند از پس برخی پیش شرط ها برآیند می توان انتظار داشت این جاده دو طرفه در آینده سود اقتصادی و ترانزیتی بیشتری برای دو طرف داشته باشد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا